Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. maj 2002.
64 kbit/s internetforbindelse fra flysædet. Det er det seneste tilbud om internetforbindelse i luftrummet. Systemet hedder Swift64 og kommer fra det engelske satellitkonsortium Inmarsat.
Slut med at kigge ud af flyets vindue og spekulere på, om den der sky ikke ligner Dolly Parton helt vildt. Ikke flere film nydt med god samvittighed, og stryg den otte timers lur, du havde planlagt mellem Kastrup og JFK lufthavnen i New York. Der skal arbejdes, og undskyldningen om manglende internetopkobling i luften holder ikke ret meget længere. Tilbud om internet på fly vokser frem over alt, og seneste skud på stammen er Swift64-systemet fra det engelske satellitkonsortium Inmarsat, der nu tilbyder dataoverførsel med 64 kbit/s fra flysædet.
Eksisterende teknologi
I luften består systemet af en antenne forbundet med flyets sat-com boks, som sender og modtager data. Gennem cockpittet bliver data routet ud til passagererne, der kan sidde på både kabel og i fremtiden også trådløs netværk. Fra flyet transmitteres data via Inmarsats egne satellitter til internetudbydernes landstationer og derfra videre ud til slutdestinationen. På nuværende tidspunkt er den eneste udbyder, som tilbyder Inmarsats Swift64- service, norske Telenor.
Finten ved Inmarsats system er, at den basale infrastruktur, det vil sige satellitforbindelse, antenne og sat-com boks allerede er installeret i de fleste fly. Det er det samme system, som benyttes, når passagerer foretager telefonopkald fra fly. Hos Inmarsat vurderer man, at 80 procent af alle langdistancefly samt over 1.400 private jetfly allerede har installeret Inmarsats infrastruktur til satellitkommunikation. Internet til flysædet kan flyselskaberne derfor opnå med en opgradering af sat-com boksen og en netværksinstallation.
- I første omgang vil der være tale om, at vi forbinder en separat boks med det eksisterende sat-com system ombord for at opgradere hastigheden, men Swift64 hardwareproducenterne arbejder på at få integreret systemet i sat-com boksen, så opgraderingen i sidste ende bliver et spørgsmål om at sætte et ekstra kort i sin sat-com boks, siger Tony Busby, direktør hos Inmarsat.
Langsomt men sikkert
For godt en måned siden annoncerede Boeing Connexions, at de i samarbejde med tyske Lufthansa er i gang med at teste et system, der vil give fremtidige passagerer internet med en hastighed på fem Mbit/s. Også hardware producenterne, som blandt andet omfatter Honeywell and Thales, EMS Technologies og danske Thrane og Thrane, arbejder på at øge hastigheden på Swift64-systemet og EMS Technologies har gennemført forsøg med komprimeringsteknologier, der har givet en hastighed på 500 kbit/s, et resultat, der dog stadig ligger væsentlig under Connexions-systemets.
Bernt Fanghol er direktør for Telenors aeronautical-division, og han kan se både fordele og ulemper ved det konkurrerende system.
- Boeings Connexions er en ret interessant løsning, og har helt sikkert store fremtidige perspektiver på grund af systemets hastighed. Til almindelig internetbrug som mails, filoverføring og surf er der efter min mening ikke brug for så stor båndbredde, men skal man for eksempel streame tv i høj kvalitet, kan man godt få brug for de høje hastigheder. Problemet med Connexions- systemet er dog, at det er en meget dyr løsning. Det kræver, at flyselskaberne foretager en omfattende installation af ny antenne og sat-com udstyr. Samtidig leverer Connexions lang fra den samme dækningsgrad som Inmarsat, hvis satellitter garanterer dækning over det meste af kloden, siger han.
Flere testfly
Ifølge Tony Busby er der flere testfly med Swift64 allerede på vingerne, blandt andet flere fly fra det amerikanske militær, og testene er forløbet planmæssigt. Det forventes at Swift64 er klar til at blive installeret på det første kommercielle rutefly sidst på året.
Billedtekst:
Lufthansas passagerer kan i en testperiode vælge mellem trådløs eller fast forbindelse til flyets netværk. Og for at skåne kabinepersonalet for alt for mange tekniske spørgsmål, får passagererne udleveret færdigt-konfigurerede computere.
Billedtekst:
64 kbit/s er den foreløbige hastighed på Inmarsats Swift64-system, satellitkonsortiets bud på et system, der giver passagerer internet på flyrejsen. Selvom hastigheden blegner i forhold til konkurrenten Boeings system Connexions, der kan levere fem Mbit/s, forventer Inmarsat at vinde kampen om markedet for flyvende internet med bedre satellitdækning og billigere installationsomkostninger som våben.