Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. april 2002.
Glem alt om guldbarrer og ægte tæpper: Skal der
investeres i blivende værdier, skal man købe en
folkevogn Polo med 16 ventiler og 75 heste.
Ærgrelser og Udgifter plejer at være omkvædet i bilejernes fællessang.
I det sekund, man triller sit nyindkøbte motorkøretøj over forhandlerens kantsten, har man tabt 30.000 kroner.
Bilen er ikke længere ny og man har sat en formue til på at realisere frihedsdrømmene om at være herre over egen speeder i morgenkøen på Holbækmotorvejen. Og så går skidtet i stykker, med mindre man ejer en japansk bil, og helst en Toyota Starlet, der er Europas mindst problematiske bil for reparationskontoen.
Men kan også gøre som Jesper Pedersen, der med investeringsgeniets gustne overblik har sat sparepengene i en Volkswagen Polo fra 2001, med en kraftfuld 1.4 liters motor, komfortable 75 heste og helt uden ekstraudstyr eller undervognsbehandlinger.
Den model koster nemlig ifølge vurderings-hjemmesiden www.bilpriser.dk 1.202 kroner mere som brugt end ny.
Beholder man sin Polo i lad os sige 100 år, kan man sælge den for 120.000 kroner mere end man i sin tid gav for den - for ikke at tale om, at den i mellemtiden er blevet antik og således endnu mere kostbar.
Billedtekst:
Nyprisen for en VW Polo er i dette tilfælde lavere end prisen
for en fejlfri brugt udgave fra 2001.
ARKIVFOTO: CASPER DALHOFF