Lufthansa tester internet-adgang fra flysædet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. april 2002.


Adgang til internet ombord på rutefly er rykket et skridt nærmere. Lufthansa har, som verdens første, installeret både trådløst og kabelbåret netværk i en kommerciel Boeing 747, og passagerer kan teste systemet allerede i slutningen af året.

Kabel eller trådløst? Ikke et spørgsmål, der umiddelbart hører hjemme på et fly. Men med Lufthansas nyligt overståede installation af to netværk samt antenne til satellitkommunikation på en Boeing 747, bliver det måske et spørgsmål, som fremtidens stewardesser skal stille på linie med klassikere som: Noget at drikke? Kaffe? Te?
Lufthansa er det første selskab, der kaster sig ud i internet om bord på kommercielle rutefly, og det sker i tæt samarbejde med Boeings datterselskab Connexions, som står bag udviklingen af systemet. Systemets infrastruktur består af tre dele. I luften skal antenne, server, routere og kabling være på plads. På jorden, netværksoperatører med tilhørende forbindelse og i rummet en række leasede satellit-sendere.
Antenne bag næsen
Systemets hjerte er dog den antenne, som skal sikre internet med en transmissionshastighed på fem Mbit/s i 10 km højde. Antennen er placeret oven på Boeing-flyet. Under flyvningen sendes og modtages data fra de satellitsendere, som sørger for kommunikationen mellem fly, satellit og landjord. Boeing leaser kapacitet fra de forskellige satellit-konsortier, og har på nuværende tidspunkt indhentet licenser i både Europa og USA. Derimod venter de stadig på at få sendekapacitet til kommunikationen over vandet, så forbindelsen er sikret hele vejen over Atlanten. Dette forventes på plads i slutningen af året.
Andrew Murhead er senior-ingeniør hos Lufthansa. Ifølge ham, er der stadig en lang række udfordringer, som skal løses, før de første test-passagerer kan gå online fra flyet.
- Den lette del er netværket, som er helt færdiginstalleret. Langt mere udfordrende er det at sørge for, at forbindelsen fra fly til satellit til jord og tilbage igen ikke på noget tidspunkt bliver brudt - man skal tænke på, at vi flyver med 900 kilometer i timen. Samtidig står Boeing også over for udfordringen at få leaset tilstrækkeligt med satellitkapacitet til, at vi har forbindelse hele vejen, siger han.
To netværk
Om bord på selve flyet er der installeret to net: Et 10 Mbit Ethernet og et trådløst 802.11b lokalnet skal give flyets 380 passagerer adgang til nettet. Radiosignaler som det, der kommer fra trådløse netværk, mobiltelefoner og andre radiosendere i forbindelse med flyudstyr, er traditionelt set ikke en heldig kombination. Men netværksudstyret bliver leveret af det amerikanske selskab Miltop, som er specialister i elektronik til fly, og Andrew Murhead forsikrer, at der er taget hånd om sikkerheden.
- Man kan ikke bare gå ind i en butik og købe sig et standardnetværk, når det skal sidde i et fly. Vores udstyr er specialbygget, så elektromagnetisk interferens ikke forstyrrer instrumenterne i cockpittet, siger han.
Ifølge Murhead har Lufthansa valgt at installere to typer netværk for at finde ud af passagerernes præferencer.
- De to netværk er en del af testen, hvor vi forsøger at finde ud af den mest fornuftige måde, vi kan tilbyde vores passagerer internet om bord. Vi vil finde frem til deres tekniske profil, hvilken type opkobling de foretrækker, og hvor meget de vil bruge systemet, siger han.
Det er derfor ikke sikkert, at den endelige flåde af opkoblede fly, som forventes i luften 2003, vil blive udstyret med begge typer netværk.
Præ-konfigureret
En stabil forbindelse hele vejen over Atlanten, er ikke den eneste udfordring, Murhead og hans hold skal tage stilling til i forbindelse med lancering af flyvende internet. For at undgå at flyets besætning drukner i tekniske spørgsmål, vil Lufthansa i første omgang levere udstyr til passagererne.
- Vi udleverer netkort og konfigurerede bærbare til testflyvningerne for at undgå alt for megen forvirring om, hvordan man sætter sin computer op til netværket. Når testperioden er udløbet, forestiller vi os en løsning, hvor vi giver passagererne en liste over kompatibelt hardware samt en cd-rom med konfiguration for at lette processen, siger han.
Også SAS går med tanker om at tilbyde internet om bord på deres flyvninger, men i modsætning til Lufthansa, er SAS' planer stadig på tegnebordet.
Ifølge Anni Dalsgård fra selskabets informationsafdeling, har luftfartsselskabet stadig ikke besluttet, hvilken type netværk, der skal i fremtidige SAS-maskiner.

Billedtekst:
Teknikere fra Lufthansa i færd med at montere antennesystemet på ryggen af en Boeing 747.

Billedtekst:
Lufthansas passagerer får i testperioden valget mellem trådløs eller fast forbindelse til flyets netværk. Og for at skåne kabinepersonalet for alt for mange tekniske spørgsmål, får passagererne udleveret færdigtkonfigurerede computere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere