Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. februar 2002.
Sammenstød. Kampen om hvem, der har rettighederne til figurer, våben og virtuel valuta fra de mange online rollespil har taget en ny dramatisk drejning. Kæmpende orker og elvere er blevet erstattet af advokater, og slagmarken flyttet til den amerikanske ret.
Hvad gør den ressourcestærke rollespiller, når hverken bue, sværd eller magi kan besejre mørkets fyrster? De sagsøger ham selvfølgelig for monopolvirksomhed i ondskabens tjeneste!
Det scenario er blevet til amerikansk realitet efter BlackSnow Interactive, ejere af et websted til handel med virtuelle rollespilsfigurer, den 5. februar sagsøgte Mythic Entertainment, skaberne af online rollespillet Dark Age of Camelot(DaoC).
Stridens kerne drejer sig om rettighederne til de spilkarakterer, som rollespillerne bruger måneder foran skærmen på at udvikle. I Dark Age of Camelot kan spillerne, som i andre rollespil, bytte de virtuelle karakterer og våben for spillets egen valuta.
Men flere og flere spillere lader sig ikke spise af med matadorpenge, når der er kolde kontanter at hente, og i virkelighedens verden kan en stærk karakter sælges for flere tusinde kroner blandt andet på BlackSnow Interactives handelssted, CamelotExchange, og E-bay. Ifølge BlackSnow Interactive har Mythic Entertainment gennem længere tid forsøgt at lukke for den uautoriserede handel, fordi selskabet mener, at det er en overtrædelse af deres copyright til DaoC-universet, indtil videre dog ikke med overvældende succes. Et hurtigt kig på auktionsiden E-bay viste 720 aktive DaoC-auktioner.
Men salgschef og talsmand for BlackSnow Interactive, Lee Caldwell, vil have rettens ord for, at auktionerne er lovlige.
- Spørgsmålet, der skal besvares, er, om en rollespiller har retten til sin tid, eller om Mythic ejer den. Det er unfair, at Mythic prøver at stoppe dem, der ønsker at sælge de ting og karakterer, som de selv har brugt tid på at skabe. Min mening, og forhåbentlig rettens, er, at Mythic ikke har copyright eller ejerskab over spillerens tid eller har retten til at fastsætte, hvor meget den tid er værd på det frie marked, siger han.
Gruppens kamp for spillerens rettighed til at sælge deres elvere, hobitter og dværge, som det passer dem, er den første af sin slags, og kan derfor danne præcedens i fremtidige sager. Mythic er langt fra det eneste spilfirma, der forsøger at stoppe den lukrative handel med karakterer og virtuel valuta. Også Sony har, med loven i hånden, hævdet, at alt materiale, der relaterede sig til deres online rollespil Everquest, tilhørte dem, og det er lykkedes at lukke en god del af auktionerne rundt om på nettet. Dog er E-bay auktionerne stadig leveringsdygtige i enkelte Everquest-karakterer.
Mythic Entertainment har endnu ikke kommenteret sagsanlægget.
Billedtekst: Mange timers hård kamp hærder rollespilskaraktererne fra Dark Ages of Camelot, og gør dem værdifulde. Så værdifulde, at spilleren kan tjene tusindvis af kroner på at sælge karakteren i den virkelige verden.