Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. januar 2002.
Endelig kom Bang & Olufsen med det flade plasma-tv. Et monument til stuen på 75 kilo, designet som et billede på væggen. Et par tusinde apparater skal på trods af prisen sælges om året til private over hele verden.
Designeren fik ideen til det nye B&O plasma-tv på et kunstgalleri. Det var midt i et skifte af galleriets udstilling med alle billederne stående på gulvet, lænet op ad væggen. Resultat: Det nye BeoVision 5 med en 42 tommer 16:9 tv-plasma-skærm og højttalere indrammet af en billedramme i børstet aluminium. Pris 150.000 kroner, vægt 75 kilo, tykkelse 17 centimeter og placering på gulvet lænet ni grader op ad væggen, på motorsokkel eller boltet op på væggen som stuens kulturelle monument.
- Før mit galleribesøg var jeg i tvivl om, hvordan det nye flade plasma-tv skulle se ud, siger designeren David Whitfield Lewis, der har arbejdet i mere end 30 år for Bang & Olufsen, B&O, med blandt andet MX-tv serien fra 1985 og Beosystem 2500 fra 1991.
- Jeg tænkte straks på science-fictionfilmen Fahrenheit 451 fra 1966, hvor den store skærm hænger over pejsen. Siden har mange spurgt, hvornår bliver det virkelighed, siger designeren David Lewis.
- Børnesygdommene i plasma-teknologien er nu overvundet, og tv som et billede på væggen er en realitet. Men jeg tror, at vægten på 75 kilo gør, at det formentlig mest vil komme til at stå på gulvet i private hjem, siger David Lewis.
Kvalitet og vækst
Det var i øvrigt bemærkelsesværdigt, at den nye administrerende B&O-direktør Torben Ballegaard Sørensen, tidligere Lego, ikke brugte ordet design en eneste gang på et flere timer langt pressemøde forleden på Louisiana. Den dag blev det nye plasma-tv, B&O's største produktannoncering i mange år, blev præsenteret i en lang række europæiske hovedstæder.
Han brugte i stedet ord som kvalitetsprodukter og koncepter.
- For mig er design en del af vore koncepter som blandt andet Link i samspillet med vore kvalitetsprodukter. Der er ingen ændringer i vor grundlæggende B&O-metodik som nicheleverandører til to procent af video/audio-markedet. Her er ingen nemme løsninger. Det kræver stærke koncepter og kvalitet for at få en langsigtet, encifret organisk vækst og koncepter på det marked, siger Torben Ballegaard Sørensen.
Prisen intet problem
Sørensen har kun været B&O-chef i godt et halvt år, og det nye plasma-tv er kun det første af en række nye produkter fra den danske fabrik i Struer. Inden sommer kommer MP3-spilleren. B&O har historisk været kendt for at sidde på hænderne og diskutere design og teknologi. Det er slut med Ballegaard Sørensen som chef. Nu kræves der også handling med hyppigere nye produkter. Det er betingelsen for vækst, og det kræver investorerne. Noget som B&O tidligere nølede for længe med, blandt andet i forhold til cd-, dvd- og plasma-teknologien.
- Vi er for små til sæsonvarer. Men vi er store og stærke til kvalitetskoncepter med lang levetid. Eksempelvis det nye plasma-tv. En investering på et trecifret millionbeløb, som giver indtægter fra det kommende regnskab. Det vil være en væsentlig del af vor forretning. Prisen på 150.000 kroner er ikke et problem. Vi har allerede fået flere bestillinger, og vi regner med at sælge adskillige tusinde i det kommende år, især til private, som vil styre hele hjemmets billed- og lydforsyning fra plasma-tv'et, siger B&O-chefen Torben Ballegaard Sørensen.
Salget starter i Europa til april med fokus først på de sydlige lande. Om et år kommer turen til USA.
Afviser tanker om salg
Det var måske Ballegaard Sørensens hurtiggående ledelsesstil, som i søndags trickede Sunday Telegraph-artiklen om, at B&O er ved at blive salgsmodent og afventer en køber.
Administrerende direktør Torben Ballegaard Sørensen dementerer salgsartiklen lodret, det samme gør B&O-bestyrelsen.
Billedtekst: Budskabet ved præsentationen af hjemmets nye billed- og lydkommandocentral gik tydeligt igennem fra B&O's koncernchef Torben Ballegaard Sørensen "Vi kommer fra Struer i Vestjylland, så det er svært at få det sagt. Men vore konkurrenter når os ikke til sokkeholderne på billed- og lydkvalitet i vort nye fladskærm-tv med 1,2 millioner plasmaceller fra Panasonic styret og videreudviklet på B&O-fabrikken."