Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. december 2001.
UDSKILningSLØB. De fleste
internet-virksomheder har det hårdt, og op mod 30 procent slås med likviditetsproblemer. Men en hård kerne på 25
procent kører så godt, at de slår konkurrenterne i den gamle
verden, viser en undersøgelse fra PriceWaterhouseCoopers.
Op mod 75 procent af dotcom-virksomhederne i Europa kører med underskud, selv om den før så omtalte burn rate - den tid, det tager virksomheden at arbejde sig gennem kassebeholdningen - er halveret gennem det seneste år.
Men i de resterende 25 procent af virksomhederne på listen over de største børsnoterede web-selskaber går det faktisk ufatteligt godt. Så godt, at de i perioden fra januar til september i år slog bundlinieresultaterne i de gamle virksomheder på finansavisen Financial Times' indeks over de største virksomheder på børsen i London.
- Internet-virksomheder følger i dag helt klart reglerne i den gamle økonomi, hvor lønsomhed er altafgørende, siger manager RenÈ C. Larsen, Global Risk Management Solutions, PriceWaterhouseCoopers.
Måske overraskende viser undersøgelsen samtidig, at B2B-forretningernes omsætning stagnerer, mens B2C-segmentet stadig ser stigninger og i gennemsnit er fordoblet i forhold til samme periode sidste år.
LÆS SIDE 4