Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. november 2001.
Billedtekst: - Den offentlige information skal være der, hvor det er
naturligt for borgerne at få
adgang til den, siger Simon Hansen, direktør for Statens Information.
Foto: Torben Klint
SAMARBEJDE. Direktøren for Statens Information vejrer morgenluft for sine visioner om langt større samarbejde mellem den offentlige og private sektor, når det gælder information på internet. Det vil den ny regering være mere lydhør over for, mener han.>
Omklamring af information
Et af problemerne er, at de offentlige institutioner har det med at opfatte informationen som deres egen og derfor først og fremmest præsenterer information i deres eget miljø og på egne web-steder. Men det er ikke nødvendigvis det mest optimale for de borgere, der skal bruge informationen.
- Så hvorfor kan det ikke være din bank, der tilbyder at ordne tingene omkring dine SU-lån, hvis det er der, du gerne vil serviceres. Det handler om, at give ydelserne der, hvor det er naturligt for folk, og det er ikke altid naturligt at have kontakt til det offentlige, siger Simon Hansen som anslår, at den gennemsnitlige dansker har kontakt til det offentlige to-tre gange om året.
Men forandring kræver stærke politiske signaler, og samtidig at det offentlige forholder sig anderledes til den information, de ligger inde med.
- Det offentlige er alt for håndsky i forhold til det her, siger Simon Hansen og peger på, at man i mange situationer, hvad enten det er graviditet, skilsmisse, død eller sygdom, egentlig mest har brug for at høre andres historier om, hvordan de har tacklet et forløb. Denne type erfaringsmateriale burde det offentlige også kunne tilbyde, mener han.
- Folk vil hellere klare tingene selv end rende til det offentlige, siger han.
Kvalitetssikring på nettet
Men selv om han har store visioner for brugen af digital offentlig information på nye, decentraliserede måder, mener Simon Hansen allerede, at den offentlige sektor i Danmark er langt overlegen i forhold til det meste af EU, når det gælder kvaliteten af net-indholdet. På interviewtidspunktet var han på vej til Bruxelles for at præsentere Bedst På Nettet, en kvalitetsvurdering med tilhørende prisuddeling blandt offentlige web-steder, for den samlede EU-Kommission. Initiativet er udvalgt som et eksempel på "E-Government - from policy to practise" blandt over 300 indsendte ansøgninger fra hele EU.
- Bedst På Nettet begynder også at blive interessant i denne sammenhæng. For det er meget vigtigt at få en debat om, hvordan vi kan få den bedste service for de færreste penge, siger Simon Hansen, hvis største håb for web-stedet www.bedstpaanettet.dk er, at den vil skabe debat især blandt webmastere inden for det offentlige. For decentraliseringen i det offentlige har helt sikkert ført til, at nogle institutioner har betalt meget mere for deres web-løsninger end andre, og her kan videnudveksling afværge flere dyre fejltagelser, mener han.
At der har været en del debat, blandt andet i Computerworld, om kriterierne bag den kvalitetsvurdering som lå til grund for prisuddelingen af Bedst På Nettet-priserne tilbage i oktober i år, tager Simon Hansen blot som et sundhedstegn. For det vigtigste er, at webmastere og andre ansvarlige nu bruger hinanden til at blive endnu bedre på nettet.
- For eksempel har Kommunernes Landsforening aldrig skabt et forum for fælles udveksling af "hvordan gør man det" - så webmasterne er skideglade for Bedst På Nettet. I fremtiden skal de evaluere hinanden, og brugernes input skal tages med på lokalt plan - for i sidste ende er det jo dem, der afgør hvad der er godt, og hvad der er skidt, siger Simon Hansen.
Boks: fakta
Bedst På Nettet
Bedst På Nettet (www.bedstpaanettet.dk) er et samarbejde mellem IT- og Forskningsministeriet, Statens Information og PLS Rambøll.
I det første år har man vurderet omkring 1.500 offentlige hjemmesider efter kriterierne nytteværdi, brugervenlighed og åbenhed.
Prisuddelingen i oktober resulterede i en guldmedalje til Silkeborg Biblioteks web-sted.