IT-folk skal have kærlighed

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. november 2001.


IT-folk er indadvendte og analyserende. Derfor kan chefen med fordel ofre lidt mere omsorg og, ja, kærlighed på sine ansatte, mener Birte Osholm, forfatter og konsulent.

På arbejdspladsen er der stor forskel på, hvordan man fungerer, hvis man som person er indadvendt eller udadvendt. Det tyder også på, at de forskellige typer vælger forskellige job.
Typisk er salgsfolk og marketingfolk udadvendte. De henter deres energi fra kontakten med andre og har det ikke så godt med at sidde alene uden telefonen som navlestreng til omverdenen. Omvendt er IT-folk ofte indadvendte. De trives med at sidde alene i fred og ro og fordybe sig i de kreative systemløsninger.
- Dette er naturligvis en stærk generalisering, men det tyder på, at der er en forskellighed, som chefen må være opmærksom på, siger Birte Osholm i bogen Management by Love: Kærlighed som ledelsesfilosofi.
- Det betyder faktisk, at IT-folk må have lidt mere omsorg og opmærksomhed fra chefen, så de ikke forsvinder for meget væk i opgaverne og måske endda glemmer at gå hjem i ordentlig tid, siger hun.
For megen fordybelse
I forbindelse med år 2000-problemet havde Birte Osholm, som også driver en konsulentvirksomhed, en gruppe IT-folk til træning i samarbejde og team-building. Her viste en MBTI-test (Myers-Briggs Type Indicator), at der var overvægt af introverte og logisk orienterede typer. I en velfungerende gruppe er der mange forskellige roller, der skal varetages. Det betyder, at der også bør være udadvendte personer og mere følelsesmæssigt orienterede personer.
Så længe IT-folkene udfører deres arbejde tilfredsstillende, er der vel ikke nogen problemer i at være indadvendt, kunne man indvende.
- Det er kun et problem, hvis gruppen fordyber sig for meget og for længe uden at spørge og forstå brugernes mere diffuse problemstillinger. Ofte opfattes IT-opgaverne som meget bundne, og så glemmer man at være nysgerrig, stille spørgsmål og forstå brugernes univers, der ændrer sig hele tiden, siger Birte Osholm. Hun peger på de store kuldsejlede IT-projekter, som ikke rigtig passede med virkeligheden, da de så dagens lys. Dette kunne være undgået, hvis der havde været mere opmærksomhed om kommunikationen mellem de folk, der udvikler systemerne, og de, der skal bruge dem, mener Osholm.
Prik natteravnen
Det er blandt andet her, den kærlige chef kommer ind i billedet.
- Den gode og kærlige chef sørger for, at der er en god dialog mellem medarbejdere og de brugere, de betjener. Chefen holder øje med de medarbejdere, der hænger lidt for længe over computeren om aftenen og ikke kommer hjem, før ungerne er puttet. Chefen ved, at det ikke er holdbart i længden, så natteravnene skal prikkes på skulderen, så de kan komme hjem til familien for at slappe af, siger hun.
Når chefen træder ind og spiller denne udadvendte og følelsesmæssigt engagerede rolle, vil der komme skjulte ressourcer frem, og kreativiteten vil blomstre.
- I en introvert eller indadvendt tankerække ligger der mange gode ideer gemt, som brugerne kan få glæde af - og måske skabe endnu bedre løsninger. Netop i dialogen, som det kendes fra interaktiv systemudvikling, skabes den lykkelige forening mellem IT og bruger - og det skaber udvikling i verdensklasse, siger Birte Osholm.
Undertrykte følelser
Birte Osholm har arbejdet med ledelse og organisation i over 30 år hos Statoil. Hun er cand.merc. i økonomistyring og informatik, har læst psykologi og arbejder i dag som selvstændig konsulent med eget team-building-firma.
Myers-Briggs Type Indicator-metoden, som Birte Osholm arbejder med, bruges kort fortalt til at kortlægge forskellige typer af mennesker. Type Indicator'en fokuserer blandt andet på den introverte type og den ekstroverte type, og på tænketypen og føletypen. De to sidstnævnte typer forholder sig henholdsvis logisk analyserende eller følelsesmæssigt i en beslutningsproces.
- Min undersøgelse viser, at IT-folk typisk er tænketyper og arbejder meget systematisk. Det følelsesmæssige eksisterer selvfølgelig, for alle mennesker består af det hele. Men det følelsesmæssige bliver i en logisk arbejdssituation i nogen grad undertrykt. Undertrykte følelser forsvinder ikke. De ligger der ubevidst, og derfor kan man i stressede eller uvante situationer reagere helt vildt og måske endda gå amok eller begynde at græde. Man har simpelthen brug for at afreagere, forklarer Birte Osholm.
Det skal man lige tage med i overvejelserne, inden man stempler IT-afdelingen som rene tosser ved næste firmafest, når de opfører dansenumre, som kan formilde enhver regngud.
I seng med stress
Det er vigtigt, at chefen kender disse mekanismer og erkender, at mennesker er forskellige. At de opfører sig forskelligt og måske har svært ved at håndtere uventede problemer, når de opstår.
- En kvindelig ansat fortalte, at hendes chef simpelthen var gået i seng i en meget stresset situation opstået på et kursus, hvor alt gik galt. Så måtte hun klare problemerne selv, fortæller Birte Osholm.
Hun peger på, at det ikke kun er IT-branchen, der har typer med undertrykte følelser.
- Desværre lægger vores ledelsessystem - endnu - megen vægt på det systematiske. Men flere af de nye IT-
firmaer er klar over problemstillingen, så de ansætter en kærlighedskonsulent eller en hønemor. Det er også fint, men det ville være bedre, hvis det var chefen, som påtog sig den rolle. Det er også fint, at flere topledere siger, at de lægger vægt på bløde værdier, familie og fritid. Men det ændrer ikke på, at der stadig sidder en flok mellemledere nedenunder, som er spændt hårdt for, for at opnå de ønskede resultater, der oftest er af økonomisk art. Der er masser af gammel lederstil tilbage i danske virksomheder. De unge griber det anderledes an og har også nogle forventninger om, at de kan tage "det hele menneske" med på arbejde. Det må virksomhederne forholde sig til, ellers mister de en masse unge talenter, mener Birte Osholm.

Billedtekst: - IT-folk har brug for kærlighed på jobbet, mener Birte Osholm. Hun har arbejdet med informationssystemer, økonomi, personale, organisation og lederudvikling hos Statoil i 33 år. I dag er hun selvstændig konsulent og forfatter til bogen Management
by Love. Foto: Heine Pedersen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere