Avatar billede Malenen123 Nybegynder
27. maj 2014 - 13:06 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Samlet sideantal for nogle sektioner i Word

Hej derude.

Jeg har en stor rapport inddelt i cirka 10 sektioner. Den første sektion indeholder forside, titelblad og indholdsfortegnelse, som jeg ikke vil have sidetal på, og heller ikke skal tælles med i samlet sideantal.
Jeg vil dog gerne have det rigtige samlede antal sider på resten af sektionerne. Jeg kan kun finde antal sider I ALT eller antal sider I DENNE SEKTION: {NUMPAGES\*Arabic\*MERFEFORMAT} eller det samme med "SECTIONSPAGES"

Kan jeg ikke vælge, hvilke sektioner der skal tælles sidetal på? (sektion 2-9)
Jeg er ikke helt klar over hvilken funktion "link to Previous" har...

På forhånd tak

Jeg bruger Word 2010, engelsk interface.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. maj 2014 - 13:47 #1
Indsæt et bogmærke i slutningen af sektion 1 (den sektion, der ikke skal tælles med).
Så skal du i de øvrige sektioner bruge feltet NumPages og bruge et PageRef-felt til dit bogmærke til at trække sideantallet i sektion 1 fra det samlede sidetal.

Du finder et eksempel med et bogmærke og PageRef-felt her:
http://gregmaxey.mvps.org/word_tip_pages/page_numbering.html

Den løsning, du har brug for, at er ikke helt svarende til det, du finder i linket ovenfor, men hvis du studerer informationen og feltkoderne, bør du kunne gøre det rigtigt.

Feltkonstruktionen til optælling af sider vil se sådan ud, hvis dit bogmærke hedder Sec1:

{ NumPages - { PageRef Sec1 } }

Feltklammer laves ved at taste Ctrl+F9 - kan ikke skrive med alm. tegn.

Link to Previous betyder, at sidefoden eller sidehovedet, det drejer sig om, er identisk med den tilsvarende sidefod/sidehoved i den foregående sektion - det er ikke et selvstændigt indhold. Der er reelt tre forskellige sidefødder/sidehoveder i en sektion: First page, Primary og Even. Hvis sidehoved/sidefod i foregående sektion ændres, slår det automatisk igennem i de efterfølgende sektioner, hvis Link to Previous er slået til. Hvis en sektion skal have anderledes indhold end den foregående og den efterfølgende, skal du slå Link to Previous fra for den pågældende sektion - start med at slå fra i sektionen EFTER den, du vil ændre, dernæst slå fra i selve den sektion, du vil ændre.

For at starte sidenummerering senere i dokumentet, se:
http://office.microsoft.com/en-gb/word-help/start-page-numbering-later-in-your-document-HA102841427.aspx
Avatar billede Malenen123 Nybegynder
28. maj 2014 - 18:57 #2
Tak for svaret, Lene. Det giver mening! Men siden du linker til, viser ikke hvordan jeg får lavet denne udregning. Jeg har tidligere prøver at "trække fra", men det skal jo skrives i koder. - hvordan gør jeg det?
Jeg går normalt i sidefoden, vælger Quick Parts > Field... > og vælger NumPages for at indsætte sidetal i alt. Hvor vælger jeg, at siderne til mit bogmærke skal trækkes fra?
Avatar billede Malenen123 Nybegynder
28. maj 2014 - 19:21 #3
Åh, jeg fik det til at virke, da jeg markerede det jeg satte ind og trykke ctrl+F9! FEDT. Tak for hjælpen!
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. maj 2014 - 20:09 #4
Fint at de lykkedes. Velbekomme.
Avatar billede Malenen123 Nybegynder
28. maj 2014 - 20:17 #5
Lidt for hurtig begejstring. Selvom mit bogmærke er på sidste side af sektion 1 (lige før "Section Break (Even Page)) viser min aller sidste side nu 70 af 69.
Jeg prøvede at sætte bogmærket på første side i min sektion 2 (før overskriften på første side i sektion 2), men så viser mit i alt sidetal 72! Meget mærkeligt. Har du en ide om hvad der kan være galt?

(og kan jeg godt give dig point holde tråden åben?)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. maj 2014 - 22:18 #6
Jeg kan nu se, at feltkoden i min første post har mistet nogle tegn i teksten, som er indsat her. Der mangler et lighedstegn og et sæt feltklammer. Koden skulle være:

{ ={ NumPages }-{ PageRef Sec1 } }

Prøv at rette feltkoden til sådan, opdater felterne og se, om det så bliver korrekt.
Avatar billede Malenen123 Nybegynder
29. maj 2014 - 00:22 #7
Hm nej, det virker ikke, og jeg får flere fejlkoder som "Unexpecetd End og Formula". Har prøver at flytte lidt rundt på klammerne, men uden resultat...
Avatar billede Malenen123 Nybegynder
29. maj 2014 - 00:23 #8
opdatering: Ingen fejlkode, når sidetallene i section 1 er almindelig tal og ikke romertal. Dog viser min sidste side stadig side 70 af 69.
Avatar billede Malenen123 Nybegynder
29. maj 2014 - 00:26 #9
Nå, en workaround er at sætte bogmærket midt i min indholdsfortegnelse, altså en side tidligere. Så passer tallene. Undrer mig dog over, at jeg ikke kan få lov til at bruge romertal, eller noget andet end plain numbers i første sektion.

Tak for hjælpen Lene, jeg vil gerne give dig point fordi du gav mig starten på løsningen.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. maj 2014 - 02:41 #10
Du har ikke nævnt i første omgang, at der indgik romertal. Man kan klare mange ting med felter, også dette.

I stedet for:
{ PageRef Sec1 }

kan du tilføje en feltparameter for at omdanne romertallet til arabertal:
{ PageRef Sec1 \*Arabic }

Se mere om feltparametern \* her:
http://office.microsoft.com/da-dk/word-help/format-field-switch-HP005186222.aspx

Er det mon ikke 70, der var forkert og 69 korrekt? Eller har du første sidetal i sektion 2 vist på den side, hvor sektion 1 slutter? (dvs. at sektionsskiftet ikke er af typen Ny side).

Du kan stadig placere bogmærket sidst i sektion 1. Du kan trække fra eller lægge til i feltkonstruktionen hvis tallet skal justeres. F.eks. er er her lagt 5 til:

{ ={ NumPages }-{ PageRef Sec1 \*Arabic} + 5}

Hvis din indholdsfortegnelse er indsat som et TOC-felt, går det ikke at sætte bogmærket midt i den. Så forsvinder det, når du opdaterer indholdsfortegnelsen.
Avatar billede Malenen123 Nybegynder
29. maj 2014 - 11:52 #11
Endnu engang tak. Du kender godt nok til mange af mulighederne i Word! :-)

Jeg tillader mig dog at opstille yderligere to problemstillinger:

1. Mit totalsidetal passer rent faktisk på sidste side nu. Dog er min første side i kapitel 1, hvor mine sidetal rent faktisk begynder, på side "2". Den starter på en lige side, lige efter sektionsskift med "Section break, Even Page". Jeg førsøger at formatere sidtallet, men den er allerede sat til at starte fra 1. Jeg vil gerne have kapitel 1 til starte på side 1.

2. Mine romertal vil ikke vises i indholdsfortegnelsen nu. I stedet viser den nu almindelige arabiske tal. Der henvises altså til de første arabiske tal to gange nu...
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. maj 2014 - 12:13 #12
Når du har indsat et sektionsskift af typen Even Page, har du selv bedt Word om, at siden skal være lige, og derfor er sidetallet 2. Når der udskrives, vil der komme en blank side før den.

Prøv at oprette en ny indholdsfortegnelse i stedet for den eksisterende.
Avatar billede Malenen123 Nybegynder
29. maj 2014 - 12:48 #13
Okay.. Så når min indholdsfortegnelse slutter på en odd/ulige side, og kapitel 1 starter på even/lige side, så vil der automatisk blive indsat to blanke sider ved print?
Avatar billede Malenen123 Nybegynder
29. maj 2014 - 12:50 #14
Åh, siden på venstre hånd SKAL altid være et lige tal selvfølgelig.

Nu tror jeg, at jeg er ved at have styr på de sidetal. Tusind tak for din tid, lene-fredborg!
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. maj 2014 - 18:55 #15
Velbekomme.