Avatar billede TThorn Nybegynder
19. februar 2014 - 19:50 Der er 11 kommentarer

Kan en w8 formateret HD læses fra w7

Hej

Knægten bærbar er brudt sammen. Han har opgraderet den til w8.1.

Nu har jeg pillet HD ud og købt et Sandberg SATA-stik, så jeg kunne redde hans billeder og hvad der ellers måtte være.

Men min er en w7 Home Premium, og den spørger bare, om den må formatere HD'en. Vi har prøvet med en bærbar med w8.1, men den ville også bare formatere HD'en.

Kan jeg komme til at læse de data, som ligger på HD'en - eller er der bare ikke noget at gøre?

Hilsen Thomas
Avatar billede Blueeyez Mester
19. februar 2014 - 19:59 #1
Hent ubuntu fra ubuntu.com.
Brænd ud på cd eller usb (hvis usb så brug unetbootin til det)
Sæt hdd i en pc gerne hans egen hvis muligt og sæd cd/usb med ubuntu i og boot op på ubuntu og se om den kan tilgå hdden.

Intet vil blive installeret så længe i ikke starter ubuntu installationen
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2014 - 20:57 #2
#1 er et udmærket forslag. Men hvis det ikke hjælper, så download Teatdisk og kør Photorec. Højreklik og kør som administrator.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

Microsoft opfører sig ansvarsløst. Rigtig mange har fået ødelagt deres windows ved at "opgradere" til 8.1, det ved Microsoft selfølgelig, men allivel opfordrer de windows bruger til at "opdatere". Siden windows 7 har Microsoft været på vej ned "på røv og albuer" og allivel fremstiller de deres fiasco som en succes.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2014 - 20:59 #3
Rettelse: allivel = aligevel.
Avatar billede TThorn Nybegynder
19. februar 2014 - 21:41 #4
Ubuntu ville ikke genkende disken - men udover jeg ikke ved, hvad jeg skal bruge det til, så er det da noget jeg lige skal kikke mere på... :-)
Avatar billede TThorn Nybegynder
19. februar 2014 - 21:46 #5
PhotoRec vil gerne læse disken - så om 77 timer ved jeg om der kommer noget fornuftigt ud af det :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
19. februar 2014 - 22:59 #6
Jeg ville nok bruge easeus data recovery (har bedre erfaringer med det ifht)
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2014 - 00:10 #7
Photorec 77 timer??? Der må da være noget helt galt.
Avatar billede TThorn Nybegynder
20. februar 2014 - 00:28 #8
Tja, det skal jeg ikke kunne sige. Jeg har vel valgt at den skulle hente formeget ind?

Det er status nu:

PhotoRec 6.14, Data Recovery Utility, July 2013
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
http://www.cgsecurity.org

Drive F: - 750 GB / 698 GiB (RO) - ST975042 3AS
    Partition                  Start        End    Size in sectors
2 * HPFS - NTFS          3263 170 44 91200 242 50 1412712448

Pass 1 - Reading sector  15676816/1412712448, 2295 files found
Elapsed time 2h47m09s - Estimated time to completion 248h15m31
txt: 1520 recovered
riff: 428 recovered
mp3: 112 recovered
exe: 70 recovered
jpg: 45 recovered
png: 40 recovered
ogg: 10 recovered
flac: 8 recovered
bmp: 8 recovered
zip: 7 recovered
others: 47 recovered
84240p
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2014 - 00:37 #9
Den kan jeg ikke tyde:  Estimated time to completion 248h ???
Hvor har du 77 timer fra?
Hvad står der i Windows Diskhåndtering om den disk?
Avatar billede TThorn Nybegynder
23. februar 2014 - 13:13 #10
Tak for de hurtige tilbagemeldinger fra jer:
- PhotoRec stoppede jeg efterfølgende morgen.
Jeg begrænsede den til kun at finde billeder, musik og doc -> så tog det en halv dag at gennemløbe disken.

- easeus data recovery fik en systemfejl, som jeg aldrig fik fulgt op på. Men jeg skal ikke laste easeus for noget, det kan være min skyld - jeg satte easeus igang imens PhotoRec køret :)
Avatar billede TThorn Nybegynder
13. maj 2014 - 22:48 #11
js38 kan jeg få dig til at ligge et svar, så jeg kan give point?