Avatar billede ej147 Nybegynder
01. februar 2014 - 09:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Et alt for smalt felt i PHP?

Er der mon en af jer, der kan fortælle mig sammenhængende på følgende:
På min hjemmeside www.zerious.dk - Slægtsforskning - Person opslag er der en række felter.
Et af dem hedder Født dato - hvor datofeltet er bredt nok - og et andet felt hedder Død dato - men der er feltet ikke bredt nok til at datoen kan stå på en linje. Og siden jeg ikke har formateret disse felter hverken i php eller css undrer jeg mig over forskellen.
Og her er så spørgsmålet:
Hvordan kan jeg få gjort felterne lige store?
mvh
Avatar billede nemlig Professor
01. februar 2014 - 13:53 #1
Du kan fx give dine celler en bestemt bredde.

Eksempel: <td width='125px'>.
Her sættes bredden til 125 pixels.

Sæt bredden på alle celler, så er det dig, der styrer det og ikke din browser..
Du kan nøjes med at sætte bredden på cellerne i fx. den øverste række.
01. februar 2014 - 14:17 #2
I css 'other' linje 165 sætter du bredden på #opslag til 1275px.  Hvis du midlertidigt fjerner denne begrænsning bliver feltet 'Død dato' pludselig bred nok til at vise datoerne.  Du har nok længere nede i tabellen nogle brede værdier for fornavn, fødested, o.s.v., og programmet forøger at gøre alle felter brede nok til de bredeste værdier.  Det lykkedes så åbenbart ikke indenfor de 1275px.  Noget må afkortes.  Hvorfor det så lige er Død dato programmet vælger at afkorte ved jeg ikke.  Men, afhængigt af hvad der nu passer dig bedst, kunne du permanent fjerne de 1275px for opslag, eller du kan gøre det hele smallere ved i css 'main' linje 3 at gøre fonten mindre, eller du kan, som #1 er inde på, bevidst gøre et eller flere felter smallere.  For eksempel kan du i en css lave noget som:

#sidst kendte adresse
{
    width:400px;
}
Avatar billede ej147 Nybegynder
01. februar 2014 - 14:45 #3
Vidunderligt med begge de svar - tak for det.
Jeg har dog INGEN steder i tabellen nogen værdier for nogen af de felter, jeg bruger(bortset fra de 1275px og 400px) og altså tænker jeg, at hvis jeg nu vælger at fjerne de 1275px, "vælter" det hele så ikke, jeg mener, så er der jo ingen bredde til at holde styr på data, eller hvad?
Nå men lad det ligge...
I behøver ikke svare på det, nu har I givet mig rigtig gode løsninger at arbejde videre med, så jeg prøver mig frem og ser hvordan og hvorledes.
Og tusind tak for hjælpen til jer begge - og hvem sender et "svar"?
mvh
01. februar 2014 - 16:15 #4
I så fald sender vi vel begge et svar.
(Jeg skulle have sagt, at du i din database velsagtens har rækker, hvor nogen af felterne har et langt indhold, for eksempel en lang sidst kendte adresse.  Eftersom du i din css ikke har sat nogle px værdier for bredden vælger programmet selv bredderne efter algoritmer jeg ikke er inde i.  Så du må enten lave plads til det hele (hvis du kan uden at det hele vælter) eller også selv vælge nogle px værdier.)
Avatar billede nemlig Professor
01. februar 2014 - 16:54 #5
Jeg hopper over.
Avatar billede ej147 Nybegynder
01. februar 2014 - 18:20 #6
Det er vidunderligt med jeres hjælp :-) tusind tak.
mvh