Avatar billede Rune Sommer Mester
13. november 2013 - 08:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Excel - sum af alle tal inden for et år

Jeg leger med at lave en sumberegning af alle udgifter inden for et år, men jeg vil gerne have lavet formlen "automatisk", således at jeg ikke selv skal definere året hver gang jeg skal have lagt alle tallene sammen.

Jeg kan godt lave en formel der markerer et årstalsskift fra 2010 til 2011 =Hvis(år(2013)>år(2012))

Men jeg kan ikke greje, hvordan jeg laver en beregning af den løbende sum, inden for et år. Nogle idéer?

Eksempel:

Årstal - udgift - sum
2011 - 500 - 500  <--  her starter den så forfra med sum
2012 - 055 - 055  <-- igen starter den forfra
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2013 - 09:18 #1
=SUMPRODUKT((A2=A$2:A$10)*(RÆKKE()>=RÆKKE(A$2:A$10))*B$2:B$10)
Avatar billede Rune Sommer Mester
13. november 2013 - 18:10 #2
Så simpelt kan det skrives - og det virker lige præcis som det skal.
Tak for hurtig respons!

Nu har jeg siddet noget tid og gransket formlen igennem, men jeg kan ikke greje hvorfor det virker. Du har allerede fortjent den lille håndfuld points(læg gerne et svar), men hvis du har tid/lyst må du gerne hjælpe mig til en lidt større forståelse af ovenstående sumprodukt.
Mvh. Rune
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2013 - 20:23 #3
Den ser måske simpel ud, men er faktisk temmelig omstændig at forklare. Hvis du ikke i forvejen kender til matrixformler kræver det mere forklaring end jeg umiddelbart er indstillet på at give. Hvis du ikke allerede kender til F9-teknik og Formelrevisions-værktøjet så kan jeg anbefale at starte her.

Hvis du kan bekræfte, at du har et nogenlunde godt kendskab til matrixformler vil jeg godt forsøge at give en forklaring på SUMPRODUKT-formlen.

Men som antydet, F9 og Formelrevision er værktøjer det er nødvendigt at beherske, hvis man vil begribe komplekse formler.

Hans
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2013 - 20:23 #4
Og her er så et svar.
Hans
Avatar billede Rune Sommer Mester
15. november 2013 - 20:38 #5
Hej igen.

Lige F9-tricket har jeg ikke brugt til noget før, og matrix-udregninger har jeg ikke brugt i stor stil, men kender lidt til det.
Jeg er pt. i gang med at udforske emnet og vender tilbage, når jeg tror jeg har nok "viden" til at forstå sumprodukt-formlen :)