Avatar billede bmw123 Nybegynder
24. juli 2013 - 09:04 Der er 21 kommentarer

Vil gerne af med win 8

Har købt ny pc med win 8. Det er en Asus og i følge manual skal jeg trykke f2 for at komme ind i bios. Det vil jeg gerne da jeg har en win 7 jeg gerne vil installere. Problemet er at min win 7 ikke starter op af sig selv som den plejer at gøre, når jeg har opgraderet min søns pc, derfor vil jeg gerne ændre boot enhed til dvd drevet. Så hvordan kommer jeg ind i bios når f2 ikke virker???
24. juli 2013 - 09:37 #1
... reagere den slet ikke på [F2] tasten under BIOS opstart ?
Eller hvad mener du her ?
24. juli 2013 - 09:38 #2
Velkommen til E. ...

Se også ->
www.eksperten.dk/guide/1552
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. juli 2013 - 09:40 #3
Virker ESC heller ikke på min ASUS vælger du Boot seqensen her!
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. juli 2013 - 09:47 #4
Hvis du skulle komme i bios så læg mærke til om den kører EFI eller UEFI hvis ja så enable det ellers skal din HD være GPT formateret!
Newer PC-s might include a BIOS replacement called EFI or UEFI
http://gratisupload.dk/vis_billede/699208/
Avatar billede bmw123 Nybegynder
24. juli 2013 - 10:25 #5
Fra totalt slukket ( ikke slumrende tilstand ) trykker jeg på start knappen. Så begynder jeg at trykke f2 og 3 sek. senere er jeg så alligevel igang med win 8!
Avatar billede Blandy Praktikant
24. juli 2013 - 11:18 #6
prøv at trykke F12 i stedet. Det er nogle gange sådan, at F2 funktionen er disabled i bios.
Avatar billede bmw123 Nybegynder
24. juli 2013 - 23:12 #7
F12 er prøvet - ingen effekt!
Men hvis jeg trykker f4 kommer en blå skærm op som omhandler flash. Kan jeg bruge den til noget?
Min win 7 ligger på dvd men kan vel lægges på usb nøgle?
Giver det mening eller er det lige så tosset som min pc!
Ellers foreløbig tak for de velmenende forslag.
Avatar billede bmw123 Nybegynder
25. juli 2013 - 10:01 #8
når jeg kommer ind i bios hvordan får jeg så flere valgmuligheder end windows boot manageren?
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. juli 2013 - 10:11 #9
Vil det sige du er kommet i bios?
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. juli 2013 - 10:37 #10
Prøv at disable Her og sæt eventuelt DVD til første!
http://gratisupload.dk/vis_billede/699460/
Avatar billede bmw123 Nybegynder
25. juli 2013 - 17:06 #11
Jeg prøvede bare at trykke genstart og så begyndte jeg at trykke f2 inden den genstartede og det hjalp! Men det er edermame hurtigt man skal igang på f2 knappen!
Så nu mangler jeg bare at finde ud af hvordan får jeg så flere valgmuligheder end windows boot manageren? Jeg kunne godt tænke mig at jeg havde den valgmulighed at jeg kunne vælge dvd drevet! Jeg vil nemlig gerne sætte min win 7 i der....
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. juli 2013 - 21:27 #12
Du skal i Boot "Add new boot options" så kan du vælge fra ESC
som på billedet her
http://gratisupload.dk/vis/699483
Avatar billede bmw123 Nybegynder
26. juli 2013 - 09:06 #13
Når jeg vælger new boot option får jeg 4 valgmuligheder: 1. Add boot option. 2. Select filesystem. 3. Path for boot option. 4. Create.
Hvis jeg vælger add boot option, kommer der et nyt lille blåt vindue op med en markør i der gør det muligt at skrive.
Vælger jeg select filesystem, bliver [pci(1f|2\devicepat...] high lighted.
Så hvad gør jeg nu?
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. juli 2013 - 09:41 #14
Flyt pil op til CD/DVD ROM Drive BBS? priorities. Tryk på OK så burde du få en blå rude hvor du kan Enable drevet! derefter trykker du på F10 og OK nu burde du fra ESC kunne vælge start fra dit disk drev. PS. ? ved BBS fordi det hedder mit drev
Avatar billede bmw123 Nybegynder
26. juli 2013 - 12:40 #15
Det du skriver er ikke en mulighed på min pc, der er de 4 muligheder jeg har beskrevet tidligere, efter jeg har åbnet New boot option.
Jeg har kun den ene mulighed der er beskrevet tidligere....Det er det der er mit problem - øv! Jeg har styr på at mit drev skal være et dvd drev.
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. juli 2013 - 14:18 #16
Prøv om du ikke kan følge dette
selvfølgelig har du disse muligheder.
Jeg har kontrolleret at det er samme BIOS.
http://gratisupload.dk/vis_billede/699505/
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. juli 2013 - 14:42 #17
Ellers må du jo i gang som her!
http://gratisupload.dk/vis_billede/699506/
Avatar billede bmw123 Nybegynder
26. juli 2013 - 17:30 #18
Jeg er mega glad for at du tager dig tid til dette problem!
Men jeg har altså ikke det samme stående som dig!
Under min boot konfiguration står der: 1. Fast boot = Enabled og 2. Launch csm = Disabled.

PS.Er der nogen oplysninger jeg kan skriv ang. som vil lette dette (lille) projekt
Det næste jeg skal lære bliver vist at tage et screen shot så jeg kan vise hvordan min skærm ser ud....

Hvis jeg får løst problemet i dag den 26. juli er det super, ellers får projektet lov at ligge stille et par dage mens jeg skal ud og rejse
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. juli 2013 - 19:24 #19
Fremstil et screenshot
http://www.hvordan.dk/hvordan-tager-jeg-et-screenshot

Når det er gjort skal du uploade dil shot ti Eksperten
Åben http://www.gratisupload.dk/
nu skal du trykke på gennemse dobbeltklikke på dit billede
når titlen står over den gule bjælke trykker du Upload de valgte Filer
derefter venter du på at der kommer en ramme medet link som du kopierer herind
http://gratisupload.dk/vis_billede/699525/
http://gupl.dk/699523/

Ps. du kan kun lave et screenshot på en kørende PC ellers er der et camera.
Avatar billede bmw123 Nybegynder
26. juli 2013 - 20:22 #20
Der kommer for mange reflekser når jeg bruger kamera, se man kan få et ordenligt billed og jeg kan ikke tage et screen dump i bios??
Nå, det er vist bare meningen at jeg skal tage på ferie og kommer lidt på afstand at det her win 8 crap....
Forløbig tak!
Men ellers har jeg beskrevet med ord det jeg ville tage billed af...
Avatar billede bmw123 Nybegynder
08. august 2013 - 11:49 #21
Tak til alle der har givet et bidrag til løsning af min problem!
Den er nu afleveret til en pc ekspert, som mod betaling vil klare den lille sag ;,(
Efter sidste besøg i bios kom der en blå skærm op som umuliggjorde at komme ind i windows ( noget med noget opstart?)
Alle skal have tak....