Avatar billede DonSkoD Juniormester
17. juni 2013 - 10:17 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Windows migrering

Hej

Jeg skal til at købe en bærbar for en bekendt, men kunne godt tænke mig at opgradere dens harddisk til en SSD.

Er der nogen som har erfaring med migrering af harddisk til ssd? Bliver der problemer med aktivering af Windows efterfølgende?
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juni 2013 - 10:22 #1
Hvis aktiveringen ikke godkendes kan du vælge at ringe til deres bot som er gratis og få din licens gjort gyldig med ssden.

At søge efter ssd tips / tricks på google er en god ide, da du ikke må defragmentere en ssd
Avatar billede DonSkoD Juniormester
17. juni 2013 - 10:50 #2
Det lyder godt.
Noget du selv har erfaring med? og med positivt udfald? ;)

Smid et svar for points
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juni 2013 - 12:11 #3
Har ingen erfaring, men lytter meget med på hvad ups/downs er på ssdere da jeg overvejer en ssd, men vil nok hellere købe mig en macbook pro med ssd da jeg vil prøve kræfter med apple fremfor windows.

Ved dog at samsung 840 sparker røv (ud fra andres oplevelser) kan være der er kommet bedre, men du kan se på edbpriser.dk
Avatar billede jensenjs Juniormester
17. juni 2013 - 12:26 #4
Som #1 skriver
Ingen defragmentering,og heller ikke pre/superfetch.
Årsagen er at det er et ligegyldigt slid på SSD, da der ikke er nogen fordel i forhold til hastigheden på en SSD.

Langt de fleste, næsten alle, jeg har læst om har kun positivt at sige om SSD.
Der dog nogle ting du skal tage højde for ved anskaffelsen, bla.
hvilken controller der bruges. Sandforce der nærmest har været standard, har været udskældt for ikke at kunne håndterer
"ikke kompromerbarer" filer særlig godt.
ikke kompromerbarer er f.eks. allerede komprimerede filer som zip, arj, jpg, mp3, mpg osv.
Igen her er det så i forhold til andre controllere.
Det er stadig langt hurtigere end en almindelig HDD.

Her er et link (på engelsk) der blandt andet omtaler controllere.
http://www.pcworld.com/article/2020724/ultimate-guide-to-ssds-plus-reviews-of-7-new-drives.html

Så er der hvordan data hentes/gemmes. (side 2 i samme artikel)
SLC NAND "single level cell"
MLC NAND "multi level cell"
TLC NAND "single level cell"

Læs her http://www.pcworld.com/article/2020724/ultimate-guide-to-ssds-plus-reviews-of-7-new-drives.html?page=2

Her drejer det sig lidt FORSIMPLET fortalt om hastighed VS kapacitet, jo større kapacitet jo mindre hastighed.
(ikke ment at stor kapacitet er lig med lav hastighed)
Det er mere hvor meget får man for pengene.

Til afslutning, jeg har ikke en SSD endnu, vil gerne men har valgt at vente lidt endnu indtil der er kommet mere styr på det hele, og erfaringerne på langtids brug viser sig.

SKULLE jeg købe en i dag, ville jeg vælge ud fra pris/kapacitet en MLC(Multi level cell), mærke, hvis pengene er til det OCZ eller Corsair Force Series GS 360 GB
Avatar billede sonalias Seniormester
17. juni 2013 - 12:46 #5
#1 du må gerne defragmentere en SSD.... det giver bare ingen mening da den har lige hurtig søgetid overalt :)
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juni 2013 - 12:56 #6
#5 så du mener det er okay?  Skønt man derved skriver på ssden hvilket er det der dræber en ssd? (De er blevet bedre, men det giver da ikke nogen grund til at begynde på det)?
Avatar billede DonSkoD Juniormester
17. juni 2013 - 13:16 #7
Var sådan set bare interesseret i om en migrering i mellem HDD -> SSD gik smertefrit..

Selve brugen af SSD'en og Best Practices er jeg udmærket klar over.
Avatar billede sonalias Seniormester
17. juni 2013 - 13:30 #8
#7 sorry for off-topic, de SSD's jeg hidtil har købt er der medfulgt software til at kopiere windows osv over på ssd, men vær opmærksom på at en frisk installation altid er bedre, men det kan godt lade sig gøre... Windows aktivering er også fulgt pænt med over i mine forsøg, men igen, frisk install > kopi
Avatar billede jensenjs Juniormester
17. juni 2013 - 14:20 #9
OK
Lav som det første en recovery CD
Sæt SSD som 2,3 eller 4 drev
Lav et image af system disken
læg imgaet over på SSD
Sæt SSD som ny systemdisk
Se om der er problemer med aktiveringen.
(Det burde der ikke være ved XP,Vista eller 7)
Jeg har læst at nogle har problemer med Windows 8, men andre har ingen problemer. De har så brugt Acronis til at lave imaget.
Avatar billede jensenjs Juniormester
17. juni 2013 - 14:23 #10
Glemte lige, jeg taler om aktiveringsproblemer,
Jeg har ikke haft aktiverings problemer med XP,Vista, Win7
Jeg har ikke prøvet med 8, den andre har.
Avatar billede DonSkoD Juniormester
17. juni 2013 - 15:04 #11
#8 det er såmænd helt okay ;)

Jeg vil også foretrække en frisk installation til hver en tid, men problemet er at jeg bestiller en splinter ny PC som skal "opgraderes" med en blank SSD - jeg har ikke Windows-DVD'en selv, og skal derfor bruge den installation, som følger med på harddisken.

Så vidt jeg husker benytter forhandlere en speciel version af Windows, hvor licens-nøglen ikke sådan lige kan arbejde samme med andre versioner.
Avatar billede sonalias Seniormester
17. juni 2013 - 15:28 #12
Det er korrekt forstået hvis det er en OEM version af Windows :)
Avatar billede sonalias Seniormester
17. juni 2013 - 15:28 #13
Ellers har man typisk 3 "forsøg" til at installere, altså må man installere sin windows 3 gange, nogle der kan bekræfte mig i dette? (Mener IKKE OEM versioner ofc.)
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juni 2013 - 15:37 #14
Har aldrig oplevet begrænsning på en licens ud over den skal bruges på 1 pc og hvis det ikke bare bliver godkendt så kan man aktivere over tlf (gratis)