Avatar billede Mcjohnny1 Nybegynder
04. april 2013 - 14:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Avancerede funktioner i Excel 2007

Hejsa

Jeg er ved at skabe en database i excel 07. Jeg vil gerne skabe en funktion hvor, hvis en celle bliver erklæret falsk, der så skal skabes en ny række med samme navn, som den række der var falsk.

Eksempel

    a                b                      c
  1 bil      hastighed  accepteret-hastighed
  2 ferrari        330                    300
  3 Skoda          140                    300

Hvis c3 ikke er lig med b3, skab en linie i a4 med navnet Skoda.
Kan dette lade sig gøre?

mvh
McJ
Avatar billede vagn99 Nybegynder
04. april 2013 - 15:00 #1
Jeg tror du skal bruge funktionen autofilter. Det er en af de bedste funktioner i Excel.
Nu er opfylder hverken linie 2 eller 3 dine betingelser.
Du laver blot dine betingelser f.eks. b2-c2
hvis positiv er svaret ok
hvis negativ er svaret ikke ok
i autofilter søger du så blot på større end nul for kolonne d
Har du andre betingelser kan de sættes op på samme måde
På den måde kan du finde en bil, som opfylder alle givne betingelser.
Når du starter autofilter, markerer du alle de kolonner der skal være med. De kolonner der ikke er med bliver ignoreret. Derved kan du risikere at der bliver byttet om på data, hvis du har glemt at medtage en kolonne.
Det gik gruelig galt for mig i en excelfil med samtlige ventiler på en af de nye fregatter til forsvaret. 2 kolonner i 2000 ventiler blev sammenblandet. Heldigvis havde jeg backup, så det kostede kun 8 timers arbejde.
Avatar billede anedi Ekspert
05. april 2013 - 14:39 #2
Hvis jeg forstår dig rigtigt:
I celle a4: =hvis(c3=c2;"";a3)

Vh
Anedi
Avatar billede vagn99 Nybegynder
06. april 2013 - 14:33 #3
Jeg mener, at du skal lave en kolonne d
i denne skriver du i første aktive linie efter overskrift og basislinie for atofilter
i d2 kommer der til at stå: =B2-C2
Du markerer nu alle dine attive kolonner med autofilter.
Nu kan du vælge alle celler hvor resultat =0 større end nul eller hvad du vil. Så får du vist samtlige linier, hvor din forespurgte betingelse er opfyldt.
Prøv at læs om autofilter. En helt ny verden vil åbne sig for dig.
Avatar billede Mcjohnny1 Nybegynder
08. april 2013 - 08:56 #4
Tak for jeres svar. Har ikke fået det til at virke endnu, men prøver mig frem.
Avatar billede vagn99 Nybegynder
18. april 2013 - 22:57 #5
Nu skal tråden vist lukkes. Du skal afgive points til mig eller andre