Avatar billede SH83 Nybegynder
01. august 2012 - 15:15 Der er 1 løsning

Trådløse enheder kan ikke komme på andre netværk?

Hej Eksperter,

Igår aftes "hjalp" jeg mine forældre med at opsætte deres nye router, Linksys E4200, alt gik egentlig fint og uden de store problemer, men da jeg så kom hjem til mig selv igen, kunne jeg pludselig ikke komme på mit eget netværk med de enheder (laptop og iphone) jeg havde haft med derhjemme.

Begge havde været logget på deres nye netværk og oprettet på MAC filteret på deres router, og det var først efter at jeg havde genstartet netkortet på min laptop og nulstillet netværks indstillingerne på min iphone at de kunne komme på mit eget netværk igen.

Mine forældre har en fast ip adresse hos TDC og jeg har som sagt sat routeren op med MAC filterering.

Kunne forestille mig at det der sker er, at der låses en specifik ip adresse på de enkelte enheder, så de ikke kan komme på andre trådløse netværk end netop dette (mine forældres), men kan simpelthen ikke støve en løsning på problemet op og har aldrig hørt om noget tilsvarende, så håber virkelig meget at der er et klogt hovedet derude som kan hjælpe mig frem til de vise sten?

På forhånd mange tak.
Avatar billede supportsiden Professor
04. august 2012 - 11:28 #1
Har du brugt samme SSID og passphrase ? ( og samme IP Scope )
I så fald ændre det mindst IP scopet det ene sted.

Dine enheder kan have "husket" DHCP informationer som så ikke kan bruges på det andet netværk.

Hvorfor bruge MAC filter i øvrigt ? Brug WPA2 kryptering - ALDRIG WEP !

Brug DHCP på routerne, reserver f.eks 10 adresser.
Sæt det ene net til at bruge LAN IP 10.0.1.x/255.255.255.0 og det andet til 10.0.2.x/3x255. Gateway 10.0.x.1
DNS får du fra udbyderen