Avatar billede mefuzzy Nybegynder
01. april 2012 - 00:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Løn og provision

Hej,
Jeg er i tvivl om reglerne ifølge funktionærloven omkring løn og provision efter opsigelse.
Mit primære spørgsmål er: Hvor meget af min optjente løn og provision har jeg ret til?
Avatar billede 8718 Juniormester
01. april 2012 - 00:51 #1
Det er ikke nemt at svare dig på med de sparsomme oplysninger, du er kommet med.

Arbejder du i opsigelsesperioden eller er du fritstillet. Hvilken provisionsafale har du indgået osv.

Du må nærlæse din ansættelsesaftale - eller komme med lidt flere oplysninger om dels den aftale du har indgået, men også om der er lavet et fratrædelsesdokument, der indeholder bestemmelser om løn/provision i opsigelsesperioden.
Avatar billede mefuzzy Nybegynder
01. april 2012 - 01:21 #2
#1 Jeg er opsagt af min arbejdsgiver i prøveperioden med en opsigelsesvarsel på 14 dage, men har ikke ønsket at arbejde hos min arbejdsgiver yderligere.
Citat fra ansættelseskontrakten "Ved opsigelse vil den ansattes optjente provision tilfalde virksomheden, da det for virksomheden kan blive nødvendigt til at modregne eventuelle kreditnotater"
Hvordan skal dette afsnit forstås? Gælder det den optjente provision efter opsigelsen mens du arbejder din prøveperiode på 14 dage ud eller er det hele den optjente provision igennem min arbejdsperiode?
Avatar billede 8718 Juniormester
01. april 2012 - 02:23 #3
Hvis du ikke var opsagt, hvornår ville provisionen så være kommet til udbetaling?

(F.eks. indtjent provision for marts udbetalt med april lønnen - eller hvordan er praksis).
Avatar billede appletree Nybegynder
01. april 2012 - 02:42 #4
#3 Jeg har fået løn, men den er ikke i overenstemmelse med min proviosion. Det lader til at min optjente provision ikke er udbetalt, men kun grundlønnen.
Avatar billede mefuzzy Nybegynder
01. april 2012 - 05:08 #5
#3 Samme dag, sidste bankdag i måneden.
Hvis du er ansat midt i en lønperiode, tilægges lønnen til den næstkommende lønperiode - dette er ikke tilfældet for mig.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2012 - 11:56 #6
"Ved opsigelse vil den ansattes optjente provision tilfalde virksomheden, da det for virksomheden kan blive nødvendigt til at modregne eventuelle kreditnotater"

Du får ikke provisionen, da kunder kan fortryde deres køb, og derved kan du muligvis ikke være berettiget til provision. Du burde dog få den provision du har ret til, i den efterfølgende måned.
Avatar billede 8718 Juniormester
01. april 2012 - 11:59 #7
Det kunne tyde på, at arbejdsgiveren har undladt udbetaling af provision under henvisning til ansættelsesaftalen.

Hvis jeg var dig, ville jeg sende en mail til din arbejdsgiver, hvor du skriver noget i retning af:

Jeg har modtaget min grundløn for perioden xx-xx. Med hensyn til den resterende provisionsbetaling, skal jeg høre hvornår denne kan opgøres og komme til udbetaling.

Det er umiddelbart mit indtryk af ordlyden i ansættelsesaftalen, at din arbejdsgiver vil beholde provisionen helt. Men inden du gør yderligere, så giv ham lige chancen for at besvare dit spørgsmål først.
Avatar billede mefuzzy Nybegynder
01. april 2012 - 17:19 #8
Det var mit indtryk fra arbejdsgiveren, at den optjente provision indtil opsigelsen ville blive udbetalt sammen med lønnen, hvor den optjente provision efter opsigelsen ville tilfalde arbejdsgiveren.
Har arbejdsgiveren fuld ret til beholde den optjente provision under prøveperioden før opsigelsen ifølge funktionærloven?
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2012 - 18:34 #9
Du får ikke provisionen, da kunder kan fortryde deres køb, og derved kan du muligvis ikke være berettiget til provision. Du burde dog få den provision du har ret til, i den efterfølgende måned.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2012 - 18:37 #10
http://www.businessdanmark.dk/Juridisk-radgivning/Ophor-af-arbejde/Hvis-du-bliver-sagt-op/Ferie-og-provision-som-opsagt

"Hvis du er fritstillet eller suspenderet beregnes provisionen som regel ud fra de seneste tolv måneders provisionsindtjening"
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2012 - 18:37 #11
Hov!
Glem #10 - det kan sikkert ikke bruges i dette tilfælde!
Avatar billede mefuzzy Nybegynder
04. maj 2012 - 19:31 #12
[Lukket]