Avatar billede mrweb123 Nybegynder
21. februar 2011 - 01:29 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Fremstilling af Polypropylen (PP) og Natriumcromoglicat?

Hej Eksperten.

Før jeg lavet denne topic søgte jeg både på plast, plastik, PP, Polypropylen, fremstilling, Natriumcromoglicat, Cromolyn og cromoglycate det sidste jeg fandt var en eller anden som havde lavet 6 topics om det samme og ikke havde fået svar på det og desuden hørte det ikke end over det jeg søgte.

kan det pas at fremstilling af polypropylen forgår ved at man tager enten olie og/eller naturgas som bliver raffineres derefter benyttes ekstrudering og støbning til den ønskede form og taaaada?

og er helt blank angående natriumcromoglicat

100 point til den/de som besvarer med et kvalificeret svar

Mvh
Mr. Web123

P.s. er ordblind, så bær over med mit dårligt sprog :P
Avatar billede thov Forsker
21. februar 2011 - 12:12 #1
Den oprindelige betegnelse er 'Plastic', og en søgning på det ord, giver sikkert mere - f.eks. dette http://en.wikipedia.org/wiki/Plastic
Avatar billede mrweb123 Nybegynder
21. februar 2011 - 22:50 #2
Takker, fik sku løst det, havde ikke lige tænkt på LCA :)

øh kan du ikke lige sige et svar sådan jeg kan give de 100 point der?,
Avatar billede thov Forsker
22. februar 2011 - 00:19 #3
Svar kommer her :-)

Termoplastiske materialer er en amerikansk opfindelse, og derovre kalder man det for 'plastic'.

Den betegnelse blev fordansket til 'plastik', som 'sprogfundemantalister' ikke brød sig om, især fordi mange lagde trykket på sidate stavelse (pla-STIK) - Og det syntes sprogvogterne lød dumt, så man fandt på, at alt skulde kaldes for 'plast'.

Derfor er det ikke så sært at en søgning på plast, giver et magert resultat.

Bakelit hører til samme gruppe af materialer, og der er en pudsig historie om det.
Et firma som producerede billard udstyr, indså for ca. 100 år siden, at når den sidste elefant var skudt, ville det være slut med elfenben til ballerne.
Derfor udskrev man en konkurrence om et materiale som opfører sig som elfenben (samme elasticitet).
Vinderen blev en belgier ved navn 'Baekeland', hvis opfindelse bl.a. indeholder savsmuld og urin fra køer.