Avatar billede orbe Nybegynder
07. juli 2010 - 16:48 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Pc vil ikke boote fra original windows cd.

Hej Alle.

Jeg har købt en gammel laptop af et firma hvor ingen kender koden og det er i og for sig os lige gyldigt for jeg vil bare ligge en win xp home på, men har forsøgt flere forskellige medier til at boote med, og idag har jeg så fundet en original win xp home sp2 cd, men den vil stadig ikke boote, hvad kan være galt ??
Avatar billede orbe Nybegynder
07. juli 2010 - 16:50 #1
Selvom jeg sætter bios til kun at boote fra cd siger den "No bootable devices--strike F1 to retry boot. F2 for setup utility"
Avatar billede Selas Nybegynder
07. juli 2010 - 17:09 #2
Den er måske ikke sat til at boote fra optisk drev i bios?

Det skal du gøre ved at trykke F2 for setup utility og så er det derinde et sted.
Avatar billede orbe Nybegynder
07. juli 2010 - 17:13 #3
det er en dell inspiron 2200, og det eneste man kan stille på under "Boot Sequence" "Diskette Drive, Internal HDD, USB Storage Device, CD/DVD/CD-RW Drive, Cardbus NIC, Onboard NIC,

og ingen steder kan jeg finde noget med optisk drev ?
Avatar billede mike1963 Nybegynder
07. juli 2010 - 17:14 #4
CD/DVD/CD-RW Drive er vel et optisk drev ;o)
Avatar billede orbe Nybegynder
07. juli 2010 - 17:16 #5
ja ja og det er det eneste der står til at boote, der står 1 ud for CD/DVD/CD-RW Drive og ingenting ud for resten.
07. juli 2010 - 17:31 #6
CD/DVD drevet 'halv'defekt/snavset ?

Hvis du har/kan finde/låne et USB baseret "optisk" drev så brug evt. det...
Avatar billede orbe Nybegynder
07. juli 2010 - 17:36 #7
Det havde jeg også tænkt på. men det samme sker når jeg bruger en usb-nøgle, men jeg vil skaffe sådan et drev og prøve igen.

Andre forslag er velkomne :)
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2010 - 18:31 #8
Måske kan bios ikke se harddisken fordi Sata mode står som AHCI. Prøv at se efter, og forholder det sig sådan, så ret det til IDE.
Det måtte jeg selv gøre for at køre winXP-pro.
07. juli 2010 - 18:39 #9
Ref #8 ->
... så vidt jeg læser/forstår så drejer det som om at BOOT på et Bootbart CD medie, som den ikke kan finde ud af. Altså ikke noget med HD type/format/ ... ell. lign. ...
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2010 - 18:44 #10
#9 Det har du da ret i - bommert:)
Avatar billede orbe Nybegynder
07. juli 2010 - 18:46 #11
Ellers et godt forslag men ja ikke lige det der er problemet :)
Avatar billede orbe Nybegynder
07. juli 2010 - 19:21 #12
Andre ting man ellers kan gøre for at komme uden om passwords og domænet som den har været på engang ??
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2010 - 20:04 #13
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2010 - 20:06 #14
Har du prøvet at boote fra noget andet, som f.eks. en Linux live CD?
Så du ved at den kan boote?
Den Computer er vel ikke så gammel, at den kører med Ide drev, som konflikter på jumperne?
Avatar billede a62681 Nybegynder
07. juli 2010 - 22:49 #15
Er der ridser og snavs på cd'en? Jeg havde samme problem en gang, og det hjalp gevaldigt at vaske den i mild sulfovand. Der skal ikke så meget til før den ikke vil læse den...
Avatar billede orbe Nybegynder
08. juli 2010 - 08:05 #16
Cd'en er lige som den skal være, har også prøvet at brænde en kopi af den på mange forskellige måder, men ingen af dem vil boote.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2010 - 22:39 #17
Fik du prøvet 14?
Avatar billede orbe Nybegynder
10. juli 2010 - 16:12 #18
Har prøvet at boote fra en Ultimate boot cd og en almindelige xp cd i et externt drev, men intet synes at virke :(
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2010 - 17:51 #19
Det lyder som om der er fejl i bios eller ram, så bios ikke kan kommunikere med CD´drevet? Så er din eneste mulighed vel at installere XP via USB? Hvis der er mere end 1. ramblok, kan du prøve at tage den ene ud på skift.
Avatar billede orbe Nybegynder
11. juli 2010 - 16:23 #20
Jeg har prøvet med usb-nøgle, det giver desværre sammen resultat..
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2010 - 18:41 #21
Der må være fejl på enten bundkort eller ram desværre.
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2010 - 19:00 #22
"Jeg har prøvet med usb-nøgle, det giver desværre sammen resultat"

Hvilken metode har du brugt for at gøre nøglen bootbar ??
Avatar billede orbe Nybegynder
24. juli 2013 - 19:01 #23
Aldrig løst