Avatar billede bunuel Nybegynder
22. oktober 2009 - 10:10 Der er 5 kommentarer

Bibiliotek til linear algebra

Hejsa,

jeg mangler et bibliotek til at løse nogle matematiske problemer.

1: Finde Eigen værdi´er og vektorer på op til 50x50 matricer. F.eks. via SVD.

2: Løse system af lineære ligninger.

Jeg arbejder i visuel Studio 2008 og vil foretrække et bibliotek der kan kaldes fra c/c++.

Har fået anbefalet Lapack, men det virker meget omstændigt at komme igang. Bare at kalde Lapack for c, lader til at være en mundfuld.

OpenCv har jeg prøvet, men her returnerer eigen-funktionen forkerte værdier.

Tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2009 - 15:42 #1
Avatar billede bunuel Nybegynder
22. oktober 2009 - 20:03 #2
Hej Arne,

mange tak. Har lige testet, og det ser ud til at være lige hvad jeg manglede.

Det kan være lidt en jungle at finde rundt i alle de biblioteker, der eksisterer.

Ved du om der findes nogen "industri standarder" for hvilke matematik biblioteker man bør bruge?

Tænker på om det f.eks. er umagen værd at sætte sig in i Lapack.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2009 - 20:17 #3
BLAS og LAPACK er "dem".

Men nu nærlæser jeg lige dit spørgsmål.

Det jeg linkede til er et godt bud hvis du koder i C#, VB.NET eller C++/CLI.

Det er ikke et godt bud til native C++.

Til native C++ skal du nok igang med LAPACK:
  http://www.netlib.org/clapack/
  http://lapackpp.sourceforge.net/
Avatar billede arne_v Ekspert
22. november 2009 - 04:20 #4
OK ?
Avatar billede darkner Nybegynder
25. april 2010 - 17:04 #5
Hejsa,

Jeg er selv meget glad fox VXL som har et bibliotek til numeriske ting og sager sam matricer, vektore osv.
vxl.sourceforge.org
Det er, i modsætning til andre biblioteker, under konstant udviklig og er platformns uafhængigt og template baseeret, hvilket er skønt. du skal bruge cmake til at at sætte det op.

MVH Sune