Avatar billede LaVista Nybegynder
08. februar 2009 - 19:51 Der er 10 kommentarer

Nætværks HD - fast drevbogstav ?

Hej.

Jeg har købt en ekstern harddisk fra WD som jeg har sat på min tråløse router, og som jeg så har adgang til fra alle mine computere i hjemmet. Smart.. og det virker :-) men...
Harddisken skifter drevbogstav af og til, hvilket er et problem. Jeg tror den gør det når min internetforbindelse "falder ud,- og ind" ???

Er det muligt at tildele en netværksharddisk et fast drevbogstav ? Eller er der en måde hvor jeg kan sikre mig at den ikke skifter bogstav ?

System: Windows Vista Ultimate
Harddisk: Western Digital, My Book World Edition 500 GB
Router: Belkin Wireless G+

Håber meget i kan hjælpe...

Mvh.
Tomas
Avatar billede thov Forsker
09. februar 2009 - 11:41 #1
Tildel drevet et bogstav langt væk fra de andre drev (så den kan ha' det i fred) - f.eks. X, Y eller Z.
Avatar billede LaVista Nybegynder
09. februar 2009 - 15:13 #2
Hej Thov.

Okay, men hvordan tildeler jeg den et bestemt bogstav ?

Venlig hilsen
Tomas
Avatar billede thov Forsker
09. februar 2009 - 23:05 #3
Jo, når du kan se drevet i 'Denne computer' (med 'forkert' drevbogstav), går du i Start->Kør og skriver diskmgmt.msc

I vinduet som dukker op, finder du netværksdrevet, højreklikker på det, vælger 'Skift drevbogstav og sti...' og tildeler det det nye bogstav.
Avatar billede LaVista Nybegynder
09. februar 2009 - 23:17 #4
Hej thov.

Tusinde tak for hjælpen, men jeg har før været der inde... men der er ikke noget netværksdrev, der er mine andre drev samt usb-stick's, men intet netværksdrev.
Den fremkommer fint under denne computer ???

/tomas
Avatar billede thov Forsker
10. februar 2009 - 00:34 #5
Det var heller ikke helt rigtigt, sorry :-)
Men åbn 'Netværk'.
Her skulle du gerne se din netværksdisk, og når du klikker på Funktioner -> 'Opret forbindelse til netværksdrev...' kan du tildele et vilkårligt, ledigt, drevbogstav til en mappe på disken.
Avatar billede LaVista Nybegynder
10. februar 2009 - 07:55 #6
Er det Start-Indstillinger-Netværksforbindelser du mener ?
Hvis det er det så kommer der kun ét ikon op: "LAN-forbindelse" ?

/tomas
Avatar billede thov Forsker
10. februar 2009 - 12:16 #7
Nej, du har oprettet et lokalt netværk (ellers kan du ikke se netværksdrevet).
I den forbindelse, får du et ikon på skrivebordet: "Netværk". Det er her du dobbeltklikker, og får vist enhederne på netværket (computere, harddiske, netværksprintere m.m.).
Avatar billede LaVista Nybegynder
10. februar 2009 - 13:47 #8
Hej.

Når jeg dobb-klikker på ikonet "Netværk" på skrivebordet, kommer dette vindue frem:

http://www.danskfotoservice.dk/x1/screendump.doc

Det er muligt at jeg er helt forkert på den...

/tomas
Avatar billede thov Forsker
10. februar 2009 - 14:35 #9
Det er rigtig nok :-)
Hos mig ser det sådan ud: http://peecee.dk/upload/view/154120

1. Marker netværksdrevet
2. 'Funktioner' -> Opret forbindelse til et netværksdrev
3. Vælg folder på netværksdrev
4. Vælg drevbogstav
5. Sæt flueben - Så kommer drevet med, når du tænder computeren.
Avatar billede LaVista Nybegynder
10. februar 2009 - 17:15 #10
øv øv, mit ser ikke sådan ud :-(

http://www.danskfotoservice.dk/x1/x1.doc

/tomas