Avatar billede dl Nybegynder
23. september 2008 - 09:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Test om noget er null i if sætning og test vidre

Jeg har en lille problem stilling her, som jeg ikke lige forstår

        protected void Button1_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            String result = null;

            if (result != null & result.Length < 3)
                Label1.Text = result;
        }

jeg har en label på min asp.net side, og en knap. meget simpel.

Jeg får en fejl i denne if sætning, hvorfor
Siden der kun er ET &  burde den så ikke bryde ud af denne if sætning, da det første statement er false.

Med ET &  burde den så ikke kun gå vidre hvis og kun hvis det første udtryk er true ?

eller er det mig som er helt galt på den ?

//dl
Avatar billede jokkejensen Novice
23. september 2008 - 09:49 #1
&& = and
|| = or..

Jeg tror ikke & kan benyttes.
Avatar billede jokkejensen Novice
23. september 2008 - 09:52 #2
Og result vil nok altid være null ved den.. Eller det sætter du den ovenover if sætningen.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2008 - 09:56 #3
& kan godt bruges

men && breaker ud hvis det foerste er falsk

mens & altid vil udfoere begge

derfor er det absolut && der skal bruges for at undgaa en exception ved null
Avatar billede aaberg Nybegynder
23. september 2008 - 10:00 #4
'&&' er en logisk AND operator. Du kan altså bruge denne imellem 2 bolske udtryk, i f.eks. en if sætning. '&' er en bitvis AND operator. Herunder er et eksempel på det:

0101 & 0110 = 0100

eller oversat til decimaltal:

5 & 6 = 4

I C# er logiske operatorer altid "lacy". Dvs, hvis du sætter && imellem 2 bolske udtryk i en if sætning, og det første udtryk er false, tjekker den ikke det andet udtryk.
Avatar billede aaberg Nybegynder
23. september 2008 - 10:05 #5
Jeg slog det lige op på msdn, og Arne har selvfølgelig ret. '&' kan både bruges som logisk operator og binær.
Avatar billede dl Nybegynder
23. september 2008 - 13:35 #6
arne, kom med et svar.

Havde bare byttet om på det  :)
med hensyn til et eller dobble &.
takker
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2008 - 22:19 #7
svar