Avatar billede mcnovy Nybegynder
27. maj 2008 - 19:08 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Mail WebService

Hej.

Jeg har et newsletter på min side, og et forum,
og begge dele skal fungere sammen med et mail system..

men for at klienten ikke skal vente urimeligt længe, før at de mange mails er blevet sendt, så ville jeg bruge en form for service..

jeg har prøvet med en webservice, hvor jeg gemmer, hvem der skal modtage mails'ne i et array, og når var det meningen at jeg skulle kalde en slags, SendMails() asynkront med klienten,
men umiddelbart, så resetter man vel arrayet, så snart at brugeren er gået væk fra siden..?

er der nogle der har nogle ideer til hvordan man gør..?
håber jeg forklare mig godt nok, ellers må i gerne bede mig forklare mig bedre.

på forhånd tak..
Avatar billede arne_v Ekspert
27. maj 2008 - 19:16 #1
Hvis det er din egen server (ikke web hotel), saa vil jeg foreslaa
at web siden sender det relevante info til en windows service, som saa
sender emailene ud.

--web page--(socket)--windows service

eller

--web page--(message queue)--windows service
Avatar billede mcnovy Nybegynder
27. maj 2008 - 19:24 #2
ja.. skulle jeg nok have skrevet,
men det er et webhotel..
Avatar billede driis Nybegynder
27. maj 2008 - 20:18 #3
Du kan lave en simpel webside / IHttpHandler, som tager et mindre antal mails og sender ud, og returnerer hvor mange der er i kø.

Dernæst kan du enten bruge et færdigt program, eller lave et selv, som requester denne side med et fast interval, og køre det på en PC, du har kontrol over selv. På den måde kan du "emulere" at du har en Windows service på webserveren.
Avatar billede mcnovy Nybegynder
27. maj 2008 - 21:58 #4
driis:

det er nu ikke så meget hvordan man sender mails'ne fra køen,
men mere hvordan man praktisk ligger tingene i kø, uden for meget "postback" venten for klienten..
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2008 - 02:45 #5
Du kan jo gemme mailene i en in-memory struktur (singleton) og have een traad som laeser
fra den struktur og sender emails.

Men du faar problemer hvis app restartes.

Saa kan du gemme i database, men det koster jo en del.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2008 - 03:28 #6
Et web hotel er ikke en enterprise loesning.
Avatar billede mcnovy Nybegynder
09. juni 2008 - 11:38 #7
<quote>
Et web hotel er ikke en enterprise loesning.
</quote>
nej.. men de er billigere i strøm :)

men hvad ville dit forslag være, i mit tilfælde hvor at jeg bruger et webhotel..
og gerne vil undgå for meget ventetid for clienten..?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2008 - 14:27 #8
som 09/06-2008 02:45:42
Avatar billede mcnovy Nybegynder
09. juni 2008 - 20:45 #9
men som du selv skriver..
Men du faar problemer hvis app restartes.

men ved du om man evt kan gemmer i memory, og bagefter starter en tråd asyncront,
som gemmer informationerne i en db..?
så det eneste clienten skal vente på er at data'erne bliver gemt i memory..?

hvis man kan, så smid et svar..
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2008 - 18:27 #10
Det kan man godt.

Men hvis app restartes midt imellem put i koe og gem koe i database, saa kan det stadig
gaa galt.

Det sker kun 1 gang per 10000 aar, men det kan jo vaere 3. dag !  :-)

Ideen er ikke helt ved siden ad fordi det er langt hurtigere at gemme
i database end det er at sende emails.

Og et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2008 - 18:28 #11
om igen
Avatar billede mcnovy Nybegynder
14. juni 2008 - 02:21 #12
Jamen det vil jeg så stille og rolig kaste mig ud i..

og så siger jeg mange tak for hjælpen.. :)