Avatar billede suppenudel Nybegynder
06. marts 2008 - 14:38 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Danske bogstaver bliver til firkanter fra QueryString

Hej,

Jeg har et underligt problem når jeg laver en request.querystring("navn") på min aspx-side. Den udskriver en firkant på siden, i stedet for æ, å og å. Men i selve url'en står tegnene rigtigt.

Jeg har prøvet at lave en server.urlencode fra side1 og en server.urldecode på side2, men det hjælper ikke. Dog ændres eksempelvis ø til %F8 i url'en på side2, hvis den encodes fra side1.

Hvordan kan det lade sig gøre?

(Det skal siges at side1 er klassisk ASP og side2 er asp.net hvis det har nogen betydning)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
06. marts 2008 - 14:41 #1
Tegnsættet de to steder er ikke det samme. Du modtager Latin1, men skriver ud på en UTF-8-side.

Det bedste vil være at konvertere den side der bliver sendt fra til UTF-8.
Avatar billede suppenudel Nybegynder
06. marts 2008 - 20:24 #2
Okay, det lyder godt der er en forklaring :-) Hvordan konverterer jeg? Ved at indsætte denne:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=UTF-8">

På den første side?
Avatar billede torotune Nybegynder
07. marts 2008 - 10:10 #3
Det gav underlige firkanter på den første side, men det hjalp at sætte globalisation og encoding på aspx-side til DK og charset=iso-8859-1 i stedet for..

Smid et svar :-)
Avatar billede suppenudel Nybegynder
23. april 2008 - 09:25 #4
Lukker igen.