Avatar billede pva Nybegynder
09. februar 2008 - 00:43 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Opløsning på fladskærme, en lille teori

Vi ved alle at man får det bedst billede på en fladskærm hvis skærmopløsning er sat til 1:1. Altså vist skærmen har 1600x1200 pixel så skal skærmopløsningen også være 1600x1200.
Man får det bedste, pæneste, skarpeste og roligste billede osv.
Og det må være det bedste for ens øjne.

Nu snakker vi så om at nogle mener de skal anstrenge sine øjne for at læse/se på den lille tekst og små ikoner.
Så sætte de typisk sin skærmopløsning ned, f.eks hvis man har en skærm med 1600x1200, og sættes skærmopløsningen f.eks ned til 1024x768, for bedre at kunne læse og se.
Men det gør jo f.eks at tekst bliver uskarp.

Og så er tanken om man ikke her anstrenger sine øjne for at kompensere for det uskarpe billede, for at stille skarp.

Og hvis det hænger sådan sammen, hvad er man så bedst tjent med.

Jeg ved ikke om der er lavet nogle undersøgelser om dette, men det ville være rart at se.

Men ellers vil det være fint hvis vi kunne få en lille dialog om dette emne.
Avatar billede japping Nybegynder
09. februar 2008 - 07:13 #1
Jeg mener det er forkert at stille på opløsningen for at få en større tekst. Jeg anbefaler i stedet folk at Højreklikke på skrivebordet/Vælge Egenskaber/Vælge fanen udseende/vælge en større skriftstørrelse.Under Effekter kan større ikoner også vælges.

Derfor mener jeg folk anvender udstyret forkert, med mindre ændringen ikke har virkning for alle programmer.
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. februar 2008 - 12:45 #2
enig med japping. Stil ikoner, tekst osv til en større størrelse. Men pil ikke ved opløsningen, det giver uskarpt billede, slørede kanter mm. På arbejde er min ene com en dell bærbar med 15.4 tommer skærm der kører 1920*1200 hvis jeg ikke stillede på størrelsen af ikoner mm er den jo næsten ubrugelig
Avatar billede japping Nybegynder
10. februar 2008 - 11:03 #3
Svar