Avatar billede tsands Nybegynder
25. juni 2007 - 22:08 Der er 12 kommentarer

Hosting kontra egen server

Hej
Har et site med små 100.000 besøgende om måneden med tilhørende ca. 40 gb trafik. Vi synes efterhånden at udgiften til hosting løber fra os, så vi er lidt på udkig efter alternativer. I den forbindelse vil vi gerne have vurderet om det kan betale sig at få vores egen server koplet op på en af de nye internetforbindelse, der nu eksisterer (f.eks. 20/20 mb). Er det et reelt alternativt?

Er der andre bud på, hvorledes et site af denne størrelse optimalt kan hostes?
Avatar billede nickti92 Nybegynder
25. juni 2007 - 22:13 #1
vil mene at den bedste løsning du kan vælge er en dedikeret server hvor du selv har fuld kontrol over dit site. Jeg har selv en dedikeret server og har imellem 100 og 150 gb trafik om måneden, og er mere end tilfreds, du skal tænke på at hvis du køber en forbindelse selv hjem til koster det lidt men du kan faktisk leje en server til samme pris som står på en "god" forbindelse hvis du forstår mig ret.

Jeg er selv hostet ved HC Nord (www. hcnord.dk)som jeg kan anbefale dig, det er billigt og jeg har døgn support, giver normalt knap 1000 kr om måneden for en dedikeret Dell server og 200 gb trafik. Men det er self. dit eget valg hvad du vælger men hvis jeg var dig ville jeg gå efter et stabilt sted som er prof i hosting og ikke en privat internet forbindelse hvor du ikke er garenteret en oppetid på f.eks. 99 eller 99.9%.

-Martin
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2007 - 22:44 #2
Der er flere muligheder, der er en dansk hosting som mange vælger da de nu bor i danmark og man ved hvor end site/server er henne osv.
Man kan også vælge at hoste den i tyskland, nu har I ikke et vildt trafik forbrug, men har man mange gb trafik er det for det meste klart billigere at få hosting i tysklnad.

Der er flere her på eksperten der kan give dig tilbud på både dedikeret og virtual maskiner, igen i dk eller de og måske andre steder.
Man skal selvfølgelig gå efter hvad man selv synes lyder fornuftigt og evt. anbefalinger som den nickti92 giver.

Nu ved jeg ikke hvad det er for en maskine nickti92 har og om det er nationalt eller internationalt trafik der er med, men 1000 kr er en okay pris, det kan sikkert også fås billigere alt efter hardware og tarfikken som er i aftalen.
Avatar billede nickti92 Nybegynder
25. juni 2007 - 22:50 #3
trafiken jeg har er blandet udland og indland(samme pris), det hardware jeg har er en Dell PE860 med 3.0GHz cpu, 2 gb ram og så 2x80 gb harddiske.

Men som spacemaninc også siger så er der flere her inde der kan give dig råd og også nogle stykker der kan give dig tilbud på dedikeret og virtual maskiner, men jeg kan trygt anbefale HC Nord, og ved du kan forhandle dig til fornuftige trafik priser der også, skal selv handle med dem næste kvatal om prisen.
Avatar billede boxer Nybegynder
25. juni 2007 - 23:15 #4
Helt enig, drop idéen om at hoste hjemmefra. Der er alt for meget der kan gå galt.
Tjek hetzner.de:
http://www.hetzner.de/managedserver_en.html
http://www.hetzner.de/rootserver_en.html
En DS 7000 kan nok dække dine behov. Det er lidt billigere hvis du selv kan sætte serveren op (root)

Jeg kører selv på en DS 3000 og må sige at det kører rigtig godt.
Avatar billede gurly Praktikant
26. juni 2007 - 01:24 #5
99 eller 99.9 er ikke en god nok oppe tid for mig
jeg har en almindelig kabelforbindelse fra dansk kabel tv, på 8196/1024 kilobit
(jeg har ikke ret meget trafik)
og jeg vil mene at oppetiden for min linie er minst 99.9999%
med to standard pc´er sluttet til routeren og identiske servere på begge maskiner, så kan man lige skifte imellem dem på routeren, så jeg har da være 100% online her i år c",)
og når du snakker en fiber forbindelse fra eksempelvis seas på 20/20 megabit
så tror jeg da opså at du kan forvente at være næsten 100 % oppetid

et gemmensnit for din trafik siger vel ca 2 besøgende i minuttet
og ca. 1 mb i menuttet,
nu har du nok ikke mange besøgende om natten, så måske skal du doble tallene op eller 4 doble dem, men det er stadig ikke noget der vil blive et problem for en 20 megabit linie den kan jo uploade omkring 160 megabyte i minuttet

når du hoster selv, så er du selv herre over kvalitet/pålidelighed af hardware
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2007 - 03:08 #6
gurly>

Jeg tror ikke at du skal regne med mere end 99.95-99.99 på en sådan linie.

6 nitaller er kun ca. 30 sekunders nedtid om året.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2007 - 03:12 #7
Hvis det skal opgøres i kroner og ører skal man nok have en endda meget stor
site for at det kan betale sig at hoste selv.

24 timers monitorering, patchning af security bugs etc.etc. vil koste mange
penge (ihvertfald hvis man sætter en pris på sine egne timer),

Fordelen ved at hoste selv er at man har frit slag for selv at styre alt.
Avatar billede tsands Nybegynder
26. juni 2007 - 10:25 #8
Hej
Mange tak for svarerne. Der er vist næsten enighed om, at en egen forbindelse er en dårlig ide.
Hvor skal jeg placere pointene?
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
26. juni 2007 - 16:54 #9
Hvad er indholdet på siderne ?
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
26. juni 2007 - 17:10 #10
Jeg vil helt klart anbefale en dedikeret server.

Hvis et site med 100.000 besøgende ikke har økonomi til at have et setup der beskytter sine brugere mod irriterende lack og nedbrud er det ikke værd at drive.

Han skriver at udgifterne er ved at løbe fra ham - Hvad betyder det? Et typisk hosting setup er ikke specielt dynamisk udover udgiften til trafik, men 40GB er ikke særligt meget.

Men hvor meget af de 100.000 besøgende i unikke brugere iøvrigt?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2007 - 22:30 #11
Tid at få afsluttet her ?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. oktober 2007 - 02:08 #12
??