Avatar billede bluetooth Nybegynder
22. juni 2007 - 18:34 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Genstarter pludseligt midt i arbejdet

Min bærbare Zepto Znote 4200 er begyndt at genstarte pludseligt og uden varsel (efter at være tændt i alt fra to min. til 6 timer). Den er ligeledes blevet svær at regne med, når jeg f.eks. åbner et billedredigeringsprogram som ACDSee 7.0, hvor den "næsten" går i stå (10-15 min) og ofte genstarter.

Til gengæld kan den sagtens stykke fotos sammen i AutoStitch, hvilket også i mit hovede kræver masser af regnekraft.

Windows Error Reporting siger, det  skyldes en fil, der hedder clkdvr.sys, men sådan én findes slet ikke på min computer.

Nogen idéer til årsag/løsning?

Kører XP, har 1.8Ghz Centrino og 1024MB RAM...

Mvh. Kenny
Avatar billede off-line Nybegynder
22. juni 2007 - 23:09 #1
Min XP pro har heller ikke den fil, og jeg tror ikke den har noget med det problem at gøre.
Prøv at se her: http://support.microsoft.com/kb/76454
Det tyder nærmere på enten et varmeproblem, grafikkort problem eller defekte ram.
For at begynde et sted, kør en ramtest, og rens din computer for støv.
http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp
Avatar billede huset Praktikant
23. juni 2007 - 08:57 #2
Prøv at rense den for støj.
Avatar billede huset Praktikant
23. juni 2007 - 08:57 #3
Støj = Støv
Avatar billede off-line Nybegynder
23. juni 2007 - 11:49 #4
huset - Det skrev jeg jo også:)
Avatar billede huset Praktikant
24. juni 2007 - 09:41 #5
Jep ?
Avatar billede bluetooth Nybegynder
24. juni 2007 - 11:07 #6
fri4alt (og huset): Er ikke lige hjemme, men vil teste rammene, når jeg kommer hjem. Har selv tænkt RAM, idet det ofte er knyttet direkte til situationer, hvor der skal arbejdes med større opgaver (flere programmer eller samtidig redigering af flere fotos). Men er en ånd til computere, så har intet at have det i.

Hvad angår støv, så har den kun været skilt ad én gang af Zepto selv for at udskifte defekt harddisk. Kan jeg nogenlunde uden den store risiko skille min bærbare ad? Jeg har kun gjort det ved stationære før :-)

Men tjekker det lige i hvert fald...

Mvh. Kenny
Avatar billede bluetooth Nybegynder
24. juni 2007 - 14:54 #7
fri4alt: Har downloaded Windows Memory Diagnostic (mtinst.exe) fra linket, og fulgt vejledningen...

Ved dobbeltklik på filen har jeg valgt 'Save CD Image to Disk' og bagefter brændt denne windiag.iso-fil over på en cd-rom.

Dernæst har jeg bedt computeren boote fra en cd-rom og gjort dette. Så kører et lille DR-dos show og stopper med beskeden 'a:\>', hvor jeg så kan skrive en kommando, men dette er jo ikke, hvad der ifølge vejledningen burde ske. Har jeg gjort fejl, eller er WinDiag-interfacet af anden grund ikke blevet vist?

Mvh. Kenny
Avatar billede bluetooth Nybegynder
24. juni 2007 - 15:48 #8
"Caldera DR-DOS 7.03
Copyright (c) 1976, 1998 Caldera, Inc.  All rights reserved.
[DR-DOS] A:\>"

Dette er ordret, hvad der står, når den har kørt en mindre sekvens igennem efter at være genstartet fra cd-rom'en...

/Kenny
Avatar billede off-line Nybegynder
26. juni 2007 - 16:47 #9
Hej igen, der må være smuttet et par mail fra Eksperten. Jeg ser først dine
kommentarer ved gennemgang af gamle spørgsmål.
Men ok, du valgte den forkerte mulighed. Du skulle have valgt "Create startup disk"
Det du nu har fået er en Iso-fil og den skal først brændes til en bootfil før den
kan bruges. Det nemmeste er, at lade programmet brænde en startup disk. (CD)
Avatar billede huset Praktikant
28. juni 2007 - 07:24 #10
Feedback tid???
Avatar billede bluetooth Nybegynder
28. juni 2007 - 14:04 #11
huset og fri4alt: Skal nok komme med feedback, men har ikke mulighed for at prøve det af, da jeg ikke er hjemme... Har bestemt ikke glemt det eller fucked jer op ;-)

Mvh. Kenny
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juni 2007 - 15:11 #12
OK:)
Avatar billede bluetooth Nybegynder
03. september 2007 - 09:27 #13
Beklager, men kan ikke komme med andet feedback, end at jeg ikke kan lave en cd. Når jeg vælger 'Create startup disk', så siger den, at der ikke er noget floppy-drev. Og det er jo ikke forkert... Men Floppy?

Har tilgengæld haft den skilt ad, for det tilfælde, at støv var problemet. Det gjorde følgende forskel: I mit billedbehandlingsprogram ACDsee 7.0 har jeg længe ikke kunnet se thumbnails. Det kunne jeg pludselig igen, da jeg havde samlet computeren. Til gengæld varede det kun kort. For nu kan jeg ikke mere.

Må indrømme, jeg gi'r op for nu.

I skal have tak for hjælpen, huset, fri4alt og asgotbo...

Send gerne et svar, så skal jeg kaste pointene efter jer ;-)

/Kenny
Avatar billede off-line Nybegynder
03. september 2007 - 11:43 #14
Først for en klarheds skyld. jeg har skiftet brugernavn fra "fi4alt" til "asgotbo".
huset hører vi desværre ikke mere til, han er blevet deaktiveret af admin.

Så vidt jeg forstår, har du en isofil fra microsoft, som du har brændt direkte på
en CD. Er det rigtigt forstået? Hvis det er, skal du bare have brændt den isofil
til en boot CD i stedet for. Hvis du ikke er helt klar på, hvordan man gør, har
jeg en lille recept på, hvordan man gør det med Nero Express. Eller har du helt opgivet?
Avatar billede bluetooth Nybegynder
03. september 2007 - 13:57 #15
asgotbo: Ja, jeg havde en iso-fil... Og jeg mener faktisk, jeg brændte en boot cd med den i Nero - eller det troede jeg i hvert fald, jeg gjorde.

Har ikke helt opgivet, hvis du kan give den rette recept. Men har ikke internet længere, så er afhængig af bibliotekets, så det kan godt blive lidt omstændigt.

SKAL det brændes på den pågældende computer, eller kan jeg f.eks. benytte min kærestes, da denne har et velfungerende Nero installeret?

Mvh. Kenny
Avatar billede off-line Nybegynder
03. september 2007 - 14:02 #16
Ok, her kommer recepten, og det er ligegyldigt hvor du brænder den. Du får en CD,
som kan bruges på alle computere.
asgotbo

Brænde Isofil til bootfil.
Nero Express, nederst
Image,project,copy. Klik.

I højre side, for neden: disk image or saved project. Klik.
Forneden i filtype, skiftes til: image files (*.nrg;*.iso;*.cue;*.img) Klik.
Så peger du med musen på din Iso fil og klikker.
Navnet på Iso filen vil så stå i "filnavn", som ellers var blankt.
Nero vil så automatisk skifte til den side du kan brænde fra
Og så er du klar til at brænde din bootfil.

Hvis du vil sikre dig, at brædingen er vellykket, så sæt flueben
i det lille felt forneden, hvor der står:
"Verify data on disc after burning".
Avatar billede bluetooth Nybegynder
03. september 2007 - 14:16 #17
asgotbo: Super! Og så ellers bare starte computeren op fra cd'en af..? Det prøver jeg...

Vender tilbage, når muligt! :-)

Hyg, indtil da!

/Kenny
Avatar billede bluetooth Nybegynder
11. september 2007 - 16:01 #18
asgotbo:

Så har jeg endelig fået det kørt igennem. Med din meget konkrete og vejledende hjælp ;-)

Der er tilsyneladende ingen fejl. Kørte begge tests over to nætter.

De fandt ingen fejl, men min computer er stadig sær. Omend den ikke længere genstarter hele tiden...

Men smider du lige et svar, så tror jeg, jeg lukker her :-)

Tusind tak for hjælpen. Det var virkeligt afklarende.

/Kenny
Avatar billede off-line Nybegynder
11. september 2007 - 16:06 #19
Selv tak:)
Avatar billede davidchristensen Praktikant
07. oktober 2007 - 20:12 #20
Problemet skyldes ikke RAM eller støv, men 'delemapper' i MSN. Deaktivér dem og problemet er løst. Jeg har nemlig lige siddet og slåsset med det samme..
Avatar billede bluetooth Nybegynder
08. oktober 2007 - 16:36 #21
david78: Lyder næsten for simpelt. Men måske, det kan forklare, hvorfor det kun skete i bestemte perioder og primært, når computeren var slået til derhjemme. Måske...

Har i hvert fald slået dem fra nu.

Mvh. Kenny
Avatar billede bluetooth Nybegynder
08. oktober 2007 - 16:38 #22
david78: Dog kan jeg stadig ikke se thumbnails i ACDSee... Øv! ;-)