Avatar billede thetallman Nybegynder
06. maj 2007 - 15:08 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Win98 - ulovlig handling "Explorer" efter Diskoprydning!

Da der ikke var ret meget plads tilbage på min hardisk på min gamle pc foreslog windows at jeg skulle kører en diskoprydning. (Her valgte jeg at slette alt fx. det fra papirkurv, midlertidige filer, internet files osv.) Men efter jeg havde gjort det og ville starte computeren igen bad den om vertificerings-nøglen, og efter jeg havde skrevet den kom følgende fejl:

Ulovlig Handling
"Explorer"

med følgende "Detaljer":

EXPLORER forårsagede en ugyldig sidefejl i modul Explorer.exe på adressen 0177:00402541.
Indhold af registrene:
EAX=00000000 CS=0177 EIP=00402541
EFLGS_00010246
EBX=00000001 SS=017f ESP=0080feec
EBP=0080fef4
ECX=c12cec70 DS=017f ESI=00000000 FS=259f
EDX=0090fefc ES 017f EDI=00000000 GS=0000
Byte ved CS:EIP:

osv.

(jeg skal nok skrive det hele hvis det kan hjælpe:-)

og hvis jeg trykker "Luk" sker der ikke mere... så er der bare grøn skærm... og ingen processer kører...

håber nogle kan hjælpe!! Har en del data jeg gerne vil bevare!!

Mvh
thetallman:-)
Avatar billede ebe Praktikant
06. maj 2007 - 15:25 #1
hvordan du fixer dit problem ved jeg ikke, men for at redde data kan du jumpe hard-disken som slave og sætte den som nummer to til en anden computer. Så kan du trække data over. Hvis partitionen er "hidden" kan du gøre den synlig med f.eks. partition magic.
Avatar billede thetallman Nybegynder
06. maj 2007 - 15:40 #2
øh forstår det ikke helt:-)
jumpe hard-disken?! slave?!

skal jeg tage harddisken ud og sætte den ind i en anden comp?!
Avatar billede screem_brille Novice
06. maj 2007 - 15:41 #3
ja eller hente en live cd, f.eks knoppix, så kan du kopiere dine data over på en anden computer via netværket.
Avatar billede ebe Praktikant
06. maj 2007 - 15:49 #4
jumpe: en hard disk har et lille stik på den ene af siderne, som bestemmer om den er slave, master eller om dens postition på kablet skal være afgørende. Stikket forbinder to små ben og kaldes en jumper. Et eller andet sted på disken er der et diagram, som viser hvordan stikket skal sættes for henholdsvis slave, master eller CS (calble select)  Da den disk man booter fra skal være master, sætter du nummer to disk som slave.
Og ja, jeg ville sætte den som slave på min anden computer, trække alle vigtige data af, checke den for fejl og genformatere den.
Avatar billede thetallman Nybegynder
06. maj 2007 - 18:50 #5
til ebe:

Det lyder som en mulighed!! men jeg kunne godt tænke mig at kunne rette fejlen istedet!! Men hvis ikke der er nogen der kan hjælpe lyder din løsning som et godt valg!:-)

til screem brille:

vil du forklare lidt nærmere?!:-) skal jeg downloade noget?! og så brænde en cd jeg kan boote på?!
Avatar billede screem_brille Novice
06. maj 2007 - 20:42 #6
det er en cd du henter ja (en IDO fil) så den brænder du ud på en cd, og booter op fra den (og er lovligt og gratis).
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. maj 2007 - 21:24 #7
Har du prøvet at starte op i fejlsikret tilstand, og evt. lav en `repair´..?
Hvis det ikke er muligt, kan du installere 98 oveni (altså en slags repair), du mister ikke alle dine data, men dit skrivebord vil være som nyt..
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. maj 2007 - 21:25 #8
ps: det kan være fordi du har slettet gamle komprimeret filer..
Avatar billede thetallman Nybegynder
07. maj 2007 - 19:14 #9
til screem brille:

jeg fandt ud af at jeg havde en CD liggende med knoppix ! (godt at jeg har orden på mine ting :-) ) Så lige nu sidder jeg og overføre via en Mp3-afspiller...gabb:-)
men det virker!
Så der er point klar til dig! men jeg vil prøve med at installere 98 oveni bagefter... og hvis det virker kommer du til at dele med "-bartfreak" :-)

til -bartfreak:
har prøvet fejlsikret... men samme problem...
tror du har ret i det med de komprimerede filer.... ups:-)
Når jeg har lavet en kopi af mine vigtigste filer vil jeg prøve at installere oveni!
og hvis det virker deler jeg pointene:-)

Tak for hjælpen til jer begge!!!
Avatar billede screem_brille Novice
08. maj 2007 - 09:03 #10
her komer da så lige et svar ;) (reinstaller på en tom hd, dine ting forsvinder alligevel)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
08. maj 2007 - 09:12 #11
..O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
17. maj 2007 - 22:24 #12
husk at luk..O)
Avatar billede thetallman Nybegynder
26. maj 2007 - 15:52 #13
Tak for hjælpen!!:-) nu har jeg endeligt fået reinsatlleret!! det virkede fint og intet ser ud til at være slettet!:-)