Avatar billede jokkejensen Novice
21. marts 2007 - 16:03 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Fotograf fagudtryk for..

Hey..

Hvad hedder den teknik man med kameraet kan udføre for at :

sløre baggrunden og har fokus på et object i forgrunden.

(Jeg ønsker ikke PS tutorials til emnet, det skal gøres med linsen eller hvad der nu benyttes til denne teknik)

På forhånd tak.
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 16:17 #1
det hedder sjovt nok fokusering.
Avatar billede jokkejensen Novice
21. marts 2007 - 16:20 #2
ja tak, men effekten har et navn.
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 16:20 #3
ps det er ikke en teknik, men et fænomen.
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 16:21 #4
nope, har netop talt med en fotograf ;)
Avatar billede jokkejensen Novice
21. marts 2007 - 16:21 #5
når man med et lavt blændetal til teleobjektivet tager et billede - er effekten = det fagudtryk jeg leder efter..

og det er ikke fokusering..
Avatar billede jokkejensen Novice
21. marts 2007 - 16:22 #6
okay, men det er ikke det svar jeg er ude efter..
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 16:23 #7
det er et naturligt faktum, jo større blænde åbning jo mindre skarphed (du kan lave det samme emd dit øje) hold en finger tæt på øjet og fokuser på den, det læængre væk vil så være uskarpt, men fokuserer du på fingeren i strakt arm vil din baggrund være mere fokuseret, men stadig ikke være skarp.
Avatar billede jokkejensen Novice
21. marts 2007 - 16:23 #8
du skal forresten ikke komme og sige at "fokusering" er et "fænomen" ..  :)
Avatar billede jokkejensen Novice
21. marts 2007 - 16:24 #9
JEg er ikke ude på en forklaring..

Men leder efter et fagudtryk..

Kan jeg gøre det mere klart ?
Avatar billede perj Nybegynder
21. marts 2007 - 16:30 #10
Hedder det ikke bare skarphedsdybde?
Avatar billede ladyhawke Novice
21. marts 2007 - 16:50 #11
dybdeskarphed hedder det, når man vil beskrive hvor meget man kan have i fokus ad gangen (i dybden)
Avatar billede ladyhawke Novice
21. marts 2007 - 16:53 #12
just in case det var det du ledte efter
Avatar billede ladyhawke Novice
21. marts 2007 - 16:54 #13
Avatar billede huset Praktikant
21. marts 2007 - 17:01 #14
Ganske korrekt lady ;)
Intet med et fænomen at gøre *GH*
Avatar billede huset Praktikant
21. marts 2007 - 17:05 #15
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 17:36 #16
dybdeskarhed er bare ikke en teknik, det er stadig et "fænomen", så kan folk grine nok så meget, men det er simple fysiske love.
Avatar billede huset Praktikant
21. marts 2007 - 17:52 #17
læs link SB http://www.photos4u.dk/php/showtekst.php?id=27&topmenu=27&submenu=72

"men det er simple fysiske love." W0000t??
Avatar billede huset Praktikant
21. marts 2007 - 18:00 #18
"sløre baggrunden og har fokus på et object i forgrunden."

Det viser mit link fint, og lady fandt det korrekt udtryk uden fysiske love eller andet :D

Fortsat god dag
Avatar billede milter Ekspert
21. marts 2007 - 22:07 #19
Hvad enten det er en teknik eller et fænomen, så er mange fotografer (især amerikanske) meget optagede af fænomenet "bokeh".

Kort sagt drejer det sig om, hvordan et objektiv gengiver de dele af billedet, som ikke er i fokus. Man taler om, at et objektiv har en god eller dårlig "bokeh.

Nu var det nok ikke det, jokkejensen var ude efter, men de, som er interesserede i at vide lidt mere, kan klikke på linkene herunder ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Bokeh

http://www.kenrockwell.com/tech/bokeh.htm
Avatar billede Beach Mester
21. marts 2007 - 23:53 #20
Alle-->
Rigtigt at det hedder dybdeskarpheden / skarphedsdybden alt efter hvordan man beskriver og bøjer ordet rent gramatisk.

Og så til den sjove. Det kan godt være at nogle kalder det et "fænomen" men kender ikke en eneste inden for branchen der ville bruge det udtryk:-)

Vi (!) kalder det selfølgelig en teknik da det jo er en metode til at styre dit billede efter ønske!

Jeg ville heller aldrig kalde det at styre en bil med rettet for et "fænomen", når man drejer rettet mod højre og bilen så gør det samme. Det er igen en teknik der ligger indgroet i alle der har et kørekort at gør man A (drejer rettet mod højre) så sker der B (bilen drejer til højre). Sker det modsatte skal man straks stoppe bilen og ligge sig til at sove da man sikkert har fået lidt for meget inden for vesten *LOL*

I øvrigt er behærskelsen af dybteskarpheden det næstvigtigste inden for ALT fotografi. Belysning er det eneste der kommer før, uanset hvilken skole man har gået på.

Mvh. Beach (Der solgte mit første kamera (Kodak 626) i en af mine forældres fotoforretninger 24/12-1975, 6 år gammel *S*)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
22. marts 2007 - 06:35 #21
Forkortes også ofte 'DOF' i fx. 3D programmer, efter 'depth of field', hvis du skal søge videre på nettet.
Avatar billede jokkejensen Novice
22. marts 2007 - 09:18 #22
I skal alle sammen have tak :)
Avatar billede jokkejensen Novice
22. marts 2007 - 09:19 #23
how:

perj: du var der vist også ret tidligt i tråden, kan dig og ladyhawke ikke finde ud af at dele dem lidt, hvis du føler dig snydt..

Jeg ville gerne smide 200 mere, men må nok ikke..
Avatar billede ladyhawke Novice
22. marts 2007 - 09:28 #24
sig lige til hvis jeg skal ændre på noget (lave et nyt spørgsmål)
Avatar billede huset Praktikant
22. marts 2007 - 17:37 #25
np