Avatar billede grynni Nybegynder
17. juni 2006 - 14:03 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Hvilket grafikkort skal jeg købe?

Hej
Jeg står for at skulle bygge en ny computer,
og kunne i den forbindelse godt tænke mig at høre hvilket grafikkort det kan betale sig at købe.

Jeg har kigget lidt inde på EDB-priser, men er ikke kommet frem til andet end forvirring. Der er dælme mange kort at vælge mellem!

Jeg vil helst ikke give mere end 1600 kr for et kort, men vil samtidig helst købe et der kan holde længst ind i fremtiden.
Er der nogen der har et bud?

Har studeret disse kort lidt:
ATI Radeon X800XL
ATI Radeon X800GT
ATI Radeon X850XT
ATI Radeon X1600XT
GeForce 7600GT
GeForce 7900 GT (synes det er lidt over mit budget).

Men hvad bør jeg vælge, og hvad bør jeg tage højde for når jeg skal vælge?

På forhånd tak

Morten

Ps. Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg kan give jer points for at svare? Skal man være betalende medlem for at der virker???
Avatar billede peet49 Nybegynder
17. juni 2006 - 14:12 #1
200 point er alt for meget for sådan et spørgsmål - x1600xt er godt - du markerer navnet på svareren, og trykker accepter. Er der ikke et svar, beder du om et.
Avatar billede grynni Nybegynder
17. juni 2006 - 14:16 #2
Hej igen. Mange tak jeg fandt ud af det med points.
Jeg havde nogle gamle points udestående :D

Har du nogen idéer om hvad forskellen på de forskellige kort er?
Jeg synes det er lidt svært at finde rundt i. Nogle steder står der at X800XL er det bedste andre steder står der at X850XT er det bedste. Vil du mene at X1600XT yder mere end de andre kort?

Mht points, så må jeg jo lige lære at spare lidt så, nu hvor jeg har fået det til at virke.
Avatar billede peet49 Nybegynder
17. juni 2006 - 14:22 #3
Du skal selv kun kommentere spørgsmålet. Jeg ville personligt foretrække et XT kort, inden for samme gruppe gælder det generelt, at jo højere nummer, jo bedre kort.
Avatar billede grynni Nybegynder
17. juni 2006 - 14:26 #4
Så prøver jeg bare at kommentere. Godt med lidt vejledning.
Men du har ikke et konkret bud på et kort (hvilket som helst) som jeg ville være godt kørende med et godt stykke ind i fremtiden?

Mit system bliver som følgende:
ASUS P5SD2-X bundkort
Pentium D 930 3 GHz
G.Skill extreme DDR-II 667 MHz (2 Gb)

De sidste dele har jeg ikke helt på plads endnu.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
17. juni 2006 - 14:27 #5
7900 GT er det bedste kort af dem du nævner !
Det er et super godt kort, som er billigt i forhold til den ydelse du får.
men som du selv nævner er det lidt over dit budget.

Ellers vil jeg anbefale 7600 GT som officielt er det kort som du får mest "permonmance" for pengene hos. (best bang for a buck, som de siger i USA :)
Avatar billede egr_sli Nybegynder
17. juni 2006 - 14:38 #6
Avatar billede egr_sli Nybegynder
17. juni 2006 - 14:48 #7
men dette er også værd at tage med i betragtning:
se her prisen på et x800XL:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=124252
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=174210
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=124895

ca. 2200 kr.

og se så dette tilbud:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=144256

- 1200 kr.

det er samme kort, det sidste kort koster bare ca. 1000 kr mindre!
Avatar billede grynni Nybegynder
17. juni 2006 - 14:52 #8
Hmm... Jeg kan godt se at det er sammen chip. Men yder det så også det samme? Jeg kan se at det billigste blev lagt på nettet sidste år i maj, så det har jo efterhånden en del tid på bagen. Jeg ville gætte på at de nyere kort at blevet forbedrede siden at de er dyrere?
Avatar billede grynni Nybegynder
17. juni 2006 - 14:56 #9
Forresten
Hvis jeg skal have et system til at køre på ovenstående konfiguration samt grafikkort, hvor meget strøm har jeg så bruge for? Jeg kan se at de fleste kabinetter har strømforsyning på 400w, men er det ikke for lidt?

Jeg har kigget lidt på de billigste Raidmax kabinetter. Jeg går ud fra at jeg skal have fingrene i et kabinet med blæser i?
Jeg fandt et billigt alternativ incl. strømforsyning:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=205779
Mon det kan bruges til noget?
Det lugter langt væk af plastik bras... men jeg ved ikke
Avatar billede peet49 Nybegynder
17. juni 2006 - 15:02 #10
Wasam med en 550w psu kan ikke køre de store vgakort.
Avatar billede grynni Nybegynder
17. juni 2006 - 15:20 #11
Skal jeg så i virkeligheden ud og købe en større strømforsyning?
Hvor stor bør den minimum være?
Avatar billede ini Nybegynder
17. juni 2006 - 15:41 #12
Kigger selv på et GeForce 7600 GS. Synes det ser meget godt ud. Men har ikke prøvet det endnu
Avatar billede egr_sli Nybegynder
17. juni 2006 - 15:42 #13
det x800 xl grafikkort jeg linker til er det samme jaeh, men det er ikke et specielt godt kort, synes jeg!
Det er rigtig billigt (og på den måde også godt til prisen), det er den eneste grund til at jeg anbefaler det.

Du kan beregne hvor meget strøm du skal bruge ved hjælp af denne:
http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp
Vælg de dele dit system (eller kommende system) kommer til at bestå af, og du vil finde ud af hvor mange Watts dit system vil bruge, og dermed også hvor stor din PSU/strømforsyning skal være.
En god ide ville være at vælge en PSU der er større end det dit system kræver, da det ikke koster meget mere, og så er du også "sikret" mod fremtiden.

jeg vil anbefale en PSU på ca. 450W eller opefter.

Lige et lille tip ang. PSU'er. Vælg en PSU af ordenlig kvalitet, ikke en eller anden kina-puf PSU. De larmer, de går i stykker, og så plejer der at være noget snyd med antal Watts de kan levere (lidt ligesom nogle producenter snyder med megapiel på et kamera).

det kabinet du linker til ER noget billigt bras ja!
Havde engang et magen til, men smed det simpelthen ud, fordi at det på en eller anden måde lå og kortsluttede mit bundkort :S..
(og så var det grimt af H til.... overhovedet ingen detaljer)
jeg ville tage sådan et her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=123350
billigt, flot, solidt osv, fra en god producent: Antec.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
17. juni 2006 - 15:48 #14
Denne strømforsyning, er rigtig, rigtig god:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=194288
- og stortset lydløs. (og så er den dansk udviklet :)
Andmeldelse: http://www.tweakup.dk/article/708/dk/

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=151403
Den her har jeg, og den er også meget god.
hele 580W kan den levere, og så ser den bare så godt ud :P
Andmeldelse: http://www.tweakup.dk/article/714/dk/
Avatar billede grynni Nybegynder
17. juni 2006 - 15:55 #15
egr_sli:
Kabinettet er rigtig flot, men det er jo USB 1.1 der er i det, så jeg vil lige se om jeg ikke kan finde et med USB 2.0 (kører ekstern harddisk over USB)
Jeg kom frem til at jeg skal have omkring 440w strøm til at køre stystemt. Jeg vil nok vælge lidt mere, da jeg muligvis vil sætte flere ram i senere.
Mht strømforsyning, så vil jeg nok gå efter noget i den lidt billigere ende. Men det skal nok også lykkes. Man kan vel også bare skifte den larmende blæser i den ud.

ini: Det kort du nævner, er vist ikke helt hurtigt nok til det jeg gerne vil. Men tak for kommentaren

Er der forresten nogle at de kort vi har diskuteret ovenover der kan køre crossfire? Jeg tænkte bare på at det måske kunne redde computeren engang i fremtiden, at sætte et kort mage til i.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
17. juni 2006 - 16:05 #16
Hvorfor ikke vælge Nvidia og SLI i stedet for ATI og Crossfire ?
SLI er bedre, ifølge de fleste.
Du kan køre SLI med 6600 GT kort-serien, og opefter, altså også med to 7900 GT (hvilke giver ufattelig performance)

Anyway, hvis du hælder mest til ATI og crossfire, så er det vist disse kort som kan køre crossfire: http://www.ati.com/technology/crossfire/buildyourown.html

Mht. til USB 2.0. så vil der højst sandsynligt være en del USB 2.0 porte bag på dit motherboard, som du så kan andvende til din HDD.
Avatar billede grynni Nybegynder
17. juni 2006 - 16:25 #17
Egr_sli: Det er bare mig der er uvidende. Jeg vidste ikke at SLI og crossfire tilhørte hver deres producent... der kan man bare se :)
Så er det bare op til mig at vurdere hvilket grafikkort jeg vil vælge.
Det svære er så bare at vælge mellem 7600GT og 7900Gt (Som jeg jo synes ligger over budgettet)
Jeg har undersøgt en masse forskellige korts ydelser, og er nok kommet frem til at Geforce kortene er en anelse hurtigere end de ATI kort jeg nævnte.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
17. juni 2006 - 17:31 #18
jep, det har du ret i, i hvert fald lige i øjeblikket.
Nvidia har mere eller mindre styret markedet inden for grafikkort, simpelthen fordi de har kunne levere bedre grafik, til mindre penge!
Det er meget tydeligt, at du får meget grafik for pengene hos et 7900 GT, hvis du kigger her:
http://edb-tidende.dk/hard/artikel.php?id=200604022135
Desværre er 7600 GT ikke med til at sammenligne.
Men hvis du kigger på det sidste søjlediagram nederst på siden, med de brune/gule søjler
er det tydeligt at se at 7900 GT (og nvidia i det hele taget) ligger øverst på skemaet over ydelse/pris.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
17. juni 2006 - 17:34 #19
ved ikke om du kan bruge det til noget, men i linket står der denne sætning:

Hvis man stadig er interesseret i SLI, må jeg henvise til originalartiklen fra iXBT, og til tommelfinger-reglen: 1,7 x Ydelse = 2 x Pris (som gælder både for SLI og CF).

*CF=Crossfire, hvis du er i tvivl :P

Så grafikydelsen får du 1.7X bedre ved SLI/CF, men prisen er 2X dyrere, så bare fordi man har to kort, giver det ikke dobbelt ydelse, som de fleste ville tro :P
Avatar billede egr_sli Nybegynder
17. juni 2006 - 17:39 #20
her er måske et brugbart link:
http://edb-tidende.dk/hard/artikel.php?id=200606151300

Test mellem 7900 GT, og 7600 GT.
Avatar billede grynni Nybegynder
18. juni 2006 - 14:08 #21
egr sli:  Super duper. Jeg har valgt at tage 7900 GT. Det var også super med det program til at beregne PSU styrke i. Det viste sig at Intel D 940 slugte meget mere end 930. Jeg tror heller ikke jeg kommer til at mærke det store med de 200 MHz hurtigere processor.

Jeg har overvejet om jeg skal skal købe mig et af følgende kort:
Albatron 7900GT
ASUS 7900GT
Club 3D 7900GT
Inno3D 7900GT

Er der forskel på disse kort? Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge. Nogle af dem (fx albatron) er med standard køler. Hvilket får jeg mest ud af? Er det noget bundled software med noget af det?

Håber jeg kan få afklaret dette, så vi kan få lukket tråden ;-P
Avatar billede egr_sli Nybegynder
18. juni 2006 - 14:42 #22
rigtig godt valg med 7900 GT.
Har selv et 7800 GT (som er en lille smule ældre og dermed også dårligere, men jeg har været yderst tilfreds med det)

Ang. hvilken producent man skal vælge, er det stortset ligemeget.
Der plejer at være præcis de samme kølere på kortene, så larm og køling er det samme.
Det man så ellers kan kigge på er, som du nævner, bundlet, altså det der følger med kortet af software osv. En gang imellem kan man være heldig at finde pakker hvor der
følger en fuld version af et nyt spil med (som fx. doom3, call of duty 2 osv.).

Inno3d og Club3d plejer at være de to billigste producenter, og også de to producenter som er hurtigst ude med deres kort. Derfor er de blevet meget populære blandt danske "selvbyggere" :P

Jeg har prøvet at finde de fire producenters bundle:

Bundle hos albatron skulle ikke være særlig godt hos dette kort.
Der medfølger en driver cd, nødvendige kabler, DVI/VGA adapter - altså er bundlen holdt på et absolut minimum.

Bundle hos ASUS:
HDTV OUT adaptor
DVI-to-2nd VGA adaptor
Power Kabel
Xpand Rally
Virtual Drive
ASUS DVD
Media & Show
Power Director 3
ASUS Driver & Utilities

Bundle hos INNO3D:
1 stk.Inno3D 7900GT.
1 stk. Installation Guide.
1 stk. DVI til VGA stik.
1 stk. video kabel
1 stk. Driver/Intervideo WinDVD CD.
1 stk.Delta Force Xtreme CD.
1 stk. molex strømtyv kabel

Bundle hos Club3d kunne jeg ikke finde.
Men det plejer heller ikke at være det store bundle club3d tilbyder.
colin mc rally har tit fulgt med deres kort.

Alt i alt, er det næsten ligemeget hvilken producent du vælger, det har ikke den store betydning.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
18. juni 2006 - 14:59 #23
og forresten...
Hvis du ikke gider at høre på et støjende grafikkort, og gerne vil ahve optimal køling, så er der også råd for det :P
Der findes mange grafikkort-kølere, eller VGA, GPU kølere som de også hedder.
En af de bedste er denne:
http://www.xoxide.com/zalman-vf900-cu-led-cooler.html
- som også giver et fedt blåt lys :P
Avatar billede grynni Nybegynder
18. juni 2006 - 15:48 #24
Så er det jo bare om at vælge det man selv tror mest på. De bundlede spil er jo helle rikke lige det vildeste. Jeg tænkte bare at det kunne være sjovt at prøve at teste kortet igennem.

Men nu kommer der lige et surt opstød midt i vores GeForce snak ;)
Jeg kiggede lidt på EDB-priser og fandt dette kort
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=201897
Godt nok er det et ATI X850XT kort, men det slog mig at prisen på dette kort er meget meget varierende.
Ydermere kan jeg se på specifikationerne at kortet yder utroligt godt.
http://www.hisdigital.com/html/product_comp.php?id=153
Men jeg ved ikke om det kan svare sig i forhold til et GeForce kort?

Spændende at høre lidt respons ;-)
Avatar billede egr_sli Nybegynder
18. juni 2006 - 16:27 #25
X850XT er også et godt kort jaeh, (med en fed køler) men det kan slet ikke hamle op med 7900 GT.
Hvis du kigger her:
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://images.anandtech.com/graphs/x850%2520launch_12010441209/5645.png&imgrefurl=http://www.anandtech.com/printarticle.aspx%3Fi%3D2290&h=337&w=450&sz=29&tbnid=nhQFTM5aGJNOkM:&tbnh=92&tbnw=124&hl=da&start=16&prev=/images%3Fq%3DX850XT%2Bvs%2B%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26hs%3DTFI%26lr%3D%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:da:official_s%26sa%3DN
(de blå/gule skemaer)
Så ligger x850XT stortset ens med geforce 6800 ultra.
Overalt bliver x850XT sammenlignet med 6800 ultra, også her:
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.xbitlabs.com/images/video/pc-x850xt-x800xl/5dm2_pure.gif&imgrefurl=http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/pc-x850xt-x800xl_23.html&h=685&w=512&sz=16&tbnid=qcyaQCRXg46XVM:&tbnh=137&tbnw=102&hl=da&start=47&prev=/images%3Fq%3Dx850xt%2Breview%26start%3D40%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26lr%3D%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:da:official_s%26sa%3DN

6800 ultra er et meget gammelt kort efterhånden (også x850XT), som er meget tæt på at blive skubbet ud af den nye 7-serie fra Nvidia.
7900 GT er klart hurtigere end 6800 ULtra, og da 6800 ultra og 850XT er stortset lige hurtige, nakker 7900 GT også 850XT!

Men jeg kan godt forstå hvis du synes at ATI's kort er federe!
De ser sejere ud, + de som regel har en federe køler. (men det er bare denne de sætter på: http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=61, det kan du også gøre for 150 kr. ca.)
Avatar billede grynni Nybegynder
18. juni 2006 - 19:00 #26
Ok

Mange tak for svarene.
Så blev jeg talt til fornuft ;-)
Jeg havde før et 6800 kort 128 mb. Du kunne ikke bare sådan for sjov fortælle mig om der er noget ved at købe et XFX 6800 XT med 512 Gddr3 ram?
Det lokker jo også lidt ved at det er rigtig billigt. SElvfølgelig er det ikke så hurtigt som 7900 GT men jeg blev bare lidt nysgerrig da jeg læste om det.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
18. juni 2006 - 20:48 #27
jaeh, jeg kan sige, at jeg ikke ville vælge det kort.
Bare fordi at kortet har 512 mb ram, er det bygget over en gammel chip, nemlig 6800.
De har været smarte at give kortet 512 mb ram, så der er nogle der hopper i fælden med de mange ram, men der er mange andre ting der spiller ind, når man snakker grafikkort.
XT serien hos Nvidia har heller aldrig været populær, eller solgt godt, derfor prøver de desperat at amække 512 mb ram på kortet, og håber at det vil sælge.
Men GPU'en (graphic processing unit - lidt ligesom en CPU bare på et grafikkort) er en ældre sag, der ikke rigtig kan følge med længere.

Hvis du vil have et kort med 512 mb ram, der kan bruges til noget, skal du vælge 7900 GTX!
http://www.nvidia.com/page/geforce_7900.html

Synes du at 7900 GT er lidt for dyrt (hvilket godt kan forstås, ikke alle har ca. 2000 ved hånden) Så synes jeg at du skulle vælge 7600 GT, som også er et super godt kort!
Det er efterløseren af det vildt populære 6600 GT (som har kunne følge med indtil for ca. ½ år siden, trods de mange år på bagen)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=196569
Det ligger i samme prisklasse som 6800 XT, det er bare et langt nyere kort, og dermed også kraftigere.
helt sikkert et godt kort også.

Du kan se hvad du "mister" ved at gå ned til et 7600 GT, frem for 7900 GT her:
http://edb-tidende.dk/hard/artikel.php?id=200606151300
Avatar billede grynni Nybegynder
18. juni 2006 - 22:44 #28
egr_sli: Det er nok rigtigt... man bliver bare lokket af 512 mb :D
Jeg har efterhånden fået lavet systemet som det nok ender med at blive. Måske kommer der en ny tråd mht om der er noget jeg bør lave om på systemet.

Men du skal vist også lige have nogle points ;-)
Avatar billede egr_sli Nybegynder
18. juni 2006 - 22:50 #29
takker for point, og held og lykke med din kommende PC :P