Avatar billede grynni Nybegynder
15. juni 2006 - 14:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til sammensætning af en computer. Ram, grafikkort m.m.

Hej jeg er ved at bygge mig et nyt system, da det gamle trængte til udskiftning.
Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til det. Indtil videre har jeg overvejet følgende:
ASUS P5SD2-X motherboard (4x DDR-II sokler, 3x PCI-Xpressx16)
Pentium 4 D 940 3.2 Ghz
Ram???
Maxtor DiamondMax 10 250 GB harddisk
Grafikkort???
DVD-brænder???

Mit første problem er Ram:
Jeg har her kigget på
G.Skill Extreme Series F2-4200PHU2-2GBNT (2 x 1GB)
(DUAL RAM / DDR II SDRAM / PC2-4200CL4 / 533 MHz )

A-DATA Vitesta DDR II SDRAMCL5 / 667 MHz / (2 x 1GB)

Men hvad skal jeg så vælge?
Er dual ram bedre? Eller skal jeg se på ydelsen 533 MHz mod den højere ydelse 667 MHz?

Mit andet problem er så grafikkortet:
Radeon eller Geforce?

Jeg har kigget på
XFX GeForce 7600GT XXX Edition
256 MB GDDR3 SDRAM 1,6 Ghz
NVIDIA GeForce 7600 GT / 400 MHz / 85 Hz / PCI Express x16

ASUS Extreme AX1600XT SILENT/TVD
ATI RADEON X1600 XT / 400 MHz / PCI Express x16
ATI RADEON X1600 XT
Kerne Clock hastighed:  590 MHz
RAMDAC clockhastighed:  400 MHz
256 MB GDDR3 SDRAM / 1.38 GHz

XFX Geforce 6800 XT (Detailsalg)
NVIDIA GeForce 6800XT / 400 MHz / PCI Express x16
512 MB GDDR3 SDRAM

Er der noget af dette jeg skal vælge, eller skal jeg vælge noget helt andet?

DVD-Brænder:
Hvad skal den kunne, er det ikke bare fint at købe en billig?

Kabinet:
Jeg har endnu ikke fundet et passende kabinet. Hvad bør jeg gå efter. Jeg vil gætte på at det ville være smart med et med køling i. Men jeg ved ikke hvilket der kan anbefales (max 600 kr)

Bundkort:
Er det fremtidssikret nok? (mente jeg havde taget højde for det idet det kun tager DDR II ram).

Processor:
Er det en fornuftig processor?

Computeren skal jeg bruge til at spille spil, og eller bare som almindelig kontor maskine.

Jeg håber at der er en der kan hjælpe mig.

På forhånd tak

Morten
Avatar billede egr_sli Nybegynder
15. juni 2006 - 15:02 #1
jeg prøver een ting ad gangen, da det er svært at overskue :P
Først... hvis det ikke haster MEGET med at anskaffe sig en ny pc, vil jeg 100% anbefale dig at vente til d. 24 (ca.) da dette er datoen hvor Intels nye desktop CPU kommer: Conroe.

Denne CPU har været i rampelyset i laaang tid, da den ifølge testene kommer til at spørke røv, og ikke koste særlig meget heller.

Den er helt klart værd at vente på!
Og fordi conroe kommer, nedsættes prisen på mange andre Cpu'er, simpelthen fordi at de godt ved at Conroe er rigtig god, og at de andre cpu'er ikke har en chance, med mindre de sætter prisen ned.
Som du nok kan høre, forguder jeg lidt Conroe cpu'en, men den er virkelig værd at vente på, og købe en PC nu, ville næsten være penge ud af vinduet :P

... Hvis du ikke er til Intels Conroe, så nedsætter AMD deres cpu'er til det nye socket "X2" omkring d. 24, jeg har forklaret hvorfor.

X2 socket'en har den nye funktion, at den understøtter brug af DDR II ram, hvilke må siges at være en forbedring, da AMD baserede systemer ikke har kunne understøtte DDR I ram, før hen.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
15. juni 2006 - 15:08 #2
Grafikkort:
Vælg helt klart Nvidia.
Nvidia leverer bedst grafik til pengene lige P.T. (hvilke de har gjort i et stykke tid nu) frem for ATI.
Det grafikkort du har kigget pÅ:
XFX GeForce 7600GT XXX Edition

Er enormt dyrt i forhold til samme kort fra andre producenter, så det vil jeg ikke anbefale at du vælger.
Selve 7600 GT kortet er et genialt kort, billigt, kraftigt og rimelig nyt, det skal bare ikke være fra producenten XFX, da det samme kort fås billigere.

Men hvis jeg skulle anbefale dig et rigtig godt kort ville det være Nvidia geforce 7900 GT.
Dette kort, er kortET, ATI kan simpelthen ikke følge med 7900 GT.
Selvfølgelig laver ATI også nogle super kort, men til prisen slår de ikke 7900 GT.

7900 GT koster ca. 2000 kr, hvilket må siges at være billigt, taget i betratning af at vi "i de gamle dage" skulle betale mere end 2000 for et gammelt kort som 6800 GT, som havde et par år på bagen.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
15. juni 2006 - 15:31 #3
Angående ram, så vil Conroe CPU'em komme til at understøtte DDR II ram (eller ddr 2) hvilket også er bedre end DDR ram i langt de fleste tilfælde.

Som du måske ved, skal du nu til dags have mindst 1 GB ram, gerne 2 gb hvis du spiller, eller andvender andre krævende programmer.

Disse er enormt populære, og ikke særlig dyre:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=196647

Disse er verdens hurtigste:
http://www.corsairmemory.com/corsair/AM2_index.html
- meeeen, desværre har de nok også verdens højeste pris :P

Ang. brænder, så kan man vælge den billigste, men der er faktisk en masse forkselle, og nogle brændere har nogle sjove ekstra funktioner, som egenlig ikke koster mere.
Det jeg taler og er især Lightscribe.
Lightscribe er en teknologi udviklet af firmaet HP, som kan brænde en "label" på din CD/DVD. Først brænder du discen helt normalt, men bagefter vender du discen, og "brænder" den igen, denne gang med et billede, tekst, logo, jaeh... hva som helst.
http://images.google.dk/images?client=firefox-a&rls=org.mozilla:da:official_s&hl=da&q=lightscribe&btnG=Google-s%C3%B8gning&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sa=N&tab=wi

For at kunne benytte lightscribe, skal man have en DVD brænder der understøtter det, samt specielle discs og software (nero kan klare det), som også "understøtter" teknologien.

En anden teknologi som minder meget om lightscribe er labelflash, men så vidt jeg har kunne læse mig frem til, er det lightscribe der er bedst!
fx: http://www.tomshardware.com/2006/02/14/labelflash_vs_lightscribe_dvd/

+ at det er meget nemmere at få discs der understøtter lightscribe frem for labelflash, lightscribe er mere udbredt!

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Udover alt det med lightscribe, er en brænder med DUAL LAYER, næsten også et must nu til dags. Det koster ikke mere, så hvorfor ikke bare vælge det :P ?!?!
Dual layer kan, men specielle discs, brænde dvd'er der kan indeholde op til 8,5 GB data, frem for det "almindelige" 4.7 GB.

den her har jeg, og jeg har været ganske tilfreds med den:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=171897
Avatar billede grynni Nybegynder
17. juni 2006 - 14:05 #4
Mange tak for dine svar. Jeg kan helt sikkert bruge det til noget. Men jeg har ikke mod på at leve uden en computer helt indtil slutningen af juli måned ;-) Desuden er det heller ikke sikkert at der er bundkort til den nye processor.
Jeg ved ikke om jeg kan give dig points for dit svar, men jeg prøver lige. Ved ikke hvorfor det ikke vil lykkes mig.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
17. juni 2006 - 14:18 #5
jeg har skam fået point, og tak for det :P
Held og lykke med din PC i fremtiden !
Avatar billede grynni Nybegynder
17. juni 2006 - 14:48 #6
Så lykkedes det for mig ja :D