Avatar billede ironmaiden Nybegynder
04. juni 2006 - 18:56 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Indkøb af støjsvag køling

Hej Eksperten!

Jeg har i længere tid gået og overvejet et indkøb af støjsvag køling til hhv. mit GFX kort og min CPU.
I første omgang vil jeg dog koncentrere mig om GFX kølingen, da
jeg ikke endnu har fået indkredset hvilke kølere der kunne komme på tale til min CPU, så her kommer tre muligheder for hvilken GFX køler jeg har tænkt mig at købe (selvfølgelig er andre forslag også velkomne):

Thermaltake Schooner Grafikkort Køler:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118435

Billigste pris(inkl. fragt): 253 kr.

NorthQ 3850 Cobber GFX Cooler

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=175134

Billigste pris(inkl. fragt): 252 kr.

ZALMAN VF900-Cu:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=197129

Billigste pris(inkl. fragt): 273 kr.

Det skal nævnes at første køler på listen er passiv, så ingen støj, hvilket selvfølgelig skal tages i betragtning.
Priserne er meget lig hinanden så det aspekt kan der godt ses bort fra.
Min fokus er at køleren er så støjsvag som muligt samtidig med at der ydes en god køling så temperaturen holder sig under 45-50 grader på idle og under 70-75 på load.

Så giv endelig jeres input hvis i mener at have et godt forslag/argument for en af de foreslåede kølere eller en helt fjerde. Links til eventuelle anmeldelser/vurderinger vil være påskønnet, selvom jeg personligt har gennemgået nogle stykker.
Avatar billede kenp Novice
04. juni 2006 - 19:37 #1
jeg har selv en zalman køler.. og den har ikke været over 52 grader selv om jeg skruet op for grafikkortet og spillede BF2 i 4 timer...

Men du har ikke overvejet en articcoling som trækker varmen direkte ud fra dit kabinet?
Avatar billede kenp Novice
04. juni 2006 - 19:38 #2
forresten den billigste northq køler koster kun 224,- incl fragt...
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
04. juni 2006 - 19:53 #3
Kan ikke bruge artic coolings nv silencer grundet mit asus bundkort, der ifølge Arctic Cooling ikke er kompatibelt med køleren:
"We use ATIs respectively NVIDIAs standard power plugs. Asus is unfortunately not following ATIs/NVIDIAs solutions and therefore our plug doesn't fit."

Er i øvrigt kun interesseret i den ovenfor anførte NQ køler, da det virker til at være den bedste i kraft af, at den er nyest og 100% kobber.
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
04. juni 2006 - 19:54 #4
...men din beretning om zalmans effektivitet lyder da nice :) havde du den kørende på 12v og max rpm under BF2 testen?
Avatar billede kenp Novice
04. juni 2006 - 19:56 #5
Nej jeg gider heller ikke have støj i mit kabinet.. så den kørte kun ved 5v ved 12v larmede den bare mere og var kun 3 gader koldere..

Men om du vælger northq eller zalman så er det utrolig tæt i ydelse. så det er små ting om du skal vælge den ene frem for den anden. Men den fra Zalman er også 100% kobber.
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
04. juni 2006 - 20:08 #6
yep det er jeg klar over.. men så vidt jeg ved er zalman køleren jeg har linket til en opgradering af deres tidligere køler vf700Cu der skulle være mere lig NQ køleren. Så der virker lidt som om zalmans køler er lige lidt bedre end NQ'en og når de er til næsten samme pris var det måske nok zalman man sku vælge.
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
04. juni 2006 - 20:09 #7
-nu er det vel vf900-cu du har på dit kort?
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
06. juni 2006 - 14:01 #8
hmm...det blev zalman vf900-cu, men smider selv et svar, da jeg ikke har fået nogle tilstrækkelige svar på mine spørgsmål.