Avatar billede underpass Nybegynder
24. marts 2006 - 22:57 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

digital kamera med hurtig lukketid under 3000 kr

Jeg skal have nyt digital kamera til under 3000,-
Det er super vigtigt at det har en hurtig lukke/shutter funktion, som naturligvis samtidig tillader nok lys ind i linsen, da jeg har børn og mit sidste kamera - et Minolta Dimage F100(4mpix) var ganske elendigt til at fange hurtige eller bare bevægelige motiver uanset indstilling.
Det skal også være langt hurtigere til at faktisk tage billedet fra udløserknappen trykkes ned.

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med det og har personlige erfaringer istedet for links ;-)
Kigger på et Sony DSC T5 som måske lyder interesant!??
25. marts 2006 - 11:32 #1
For at få nogenlunde skarpe billeder, skal lukker-tiden bare være over 1/60 sek. og de fleste kameraer kan lukke me op til 1/2000 sek.
Det der er dit (og alle andres) problem er blændevidden, -hvor meget lys linsen kan lukke ind på en gang.

På en normal linse, fra et spejlrefleks kamera, er blænden den inderste ring, og kan gå fra værdierne 3.5 (mest åben iris, største lys-opfangning) til 22 (mindst; lukket, intet lys kommer ind). Og jo lavere den mindste værdi er, jo mere lys kan linsen opfange (prof. kameraer kan starte helt nede ved værdien "2").

På digitalkameraer kan ccd-chip'ene også have forskellig lysfølsomhed, -men det ved jeg ikke meget om.

Så er der ISO-værdien, -digitalkameraer med en høj iso-mulighed kan blive angivet som meget lysfølsomme, men det er bare en 100% elektronisk funktion, hvor kameraets elektronik selv booster lyset i billederne, hvorved de også bliver mere grovkornede og grimme.
Avatar billede uffesteenberg Novice
25. marts 2006 - 17:34 #2
Spørg evt. også på fotokritik.dk ;-)
Avatar billede underpass Nybegynder
01. april 2006 - 21:18 #3
lukker
Avatar billede uffesteenberg Novice
01. april 2006 - 21:25 #4
Jeg ser du fandt svaret på siden jeg linkede til !!!!!!!!! ;-)

http://www.fotokritik.dk/ -->
Debatforum - Alt om teknik/fotoudstyr -->
25/3: "Digitalkamera med hurtig lukketid"
Avatar billede underpass Nybegynder
02. april 2006 - 10:23 #5
næ, ikke helt...:-)- besluttede at det nok er et dSLR kamera jeg vil gå efter da de kompakte nok ikke helt kan leve op til mine krav alligevel! :-)