Avatar billede hugo321 Praktikant
03. oktober 2005 - 18:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Snakke med en person over internettet igennem en proxy

Hey hvordan kan jeg komme til at snakke med en person som sidder inde bag en proxy/firewall over "voice chat"?
personen sidder bag en isa firewall!
Avatar billede langbein Nybegynder
04. oktober 2005 - 00:03 #1
Det kommer litt an på hvor mye filtreing det er. Yahoo messenger kommer lettere gjennom enn Microsoft Messinger. Ellers så finnes det web baserte telefoner som kan kjøre gjennom de aller fleste forhindringer, ved at de oppdager forhindringene hvor etter de går i gang med å kommunisere de samme porter og protokoller som Internet Explorer. Skype kan dette. Man kan sette opp to Skype kontoer gratis, og da kan man snakke med hverandre gjennom de fleste firewalls. (Det er de færreste firewalls som klarer å skille mellom trafikkmønsteret til for eksempel Skype og en vanlig web browser, men det er vel dog noen som klarer dette også.)

Tenker på om jeg er i ytterkanten av de tillatte opplysninger for Eksperten, men at Skypr kan kommunisere gjennom tcp port 80 og tcp port 443 som er det samme som IE explorer bruker, det må da være tillatt å opplyse (???) Er egentlig litt i tvil og håper innlegget mitt blir slettet omgående hvis det er utenfor akseptable rammer. (Litt opp mot grensen av det akseptable synes nok jeg selv også et det er.)
Avatar billede hugo321 Praktikant
04. oktober 2005 - 13:45 #2
Hmm har prøvet skype det virkede en dag men dagen efter virkede det ikke.
og det samme med google talk.
Avatar billede langbein Nybegynder
04. oktober 2005 - 15:30 #3
Da tror jeg ikke det er særlig enkelt å få til noe. Det betyr vel at man har å gjøre med en firewall som er i stand til å detekte og gjenkjenne det spesielle trafikkmønstert som gjelder for en ip telefon. Trikset til Skype er å bruke de standardportene som vanlig vis er åpne ut (tcp 80 + 443). Når dette ikke fungerer så er det nok ikke så mange andre alternativer tilbake (??!)
Avatar billede hugo321 Praktikant
04. oktober 2005 - 15:42 #4
Man kan vel lave en http tunnel?
Avatar billede langbein Nybegynder
05. oktober 2005 - 13:46 #5
Jo, det kunne man kanskje. Synes imidlertid den usynlige grensen til hva som kan løses/eller diskuteres på Eksperten går ca her. Det kan ellers også tenkes at firewall vil finne at trafikken gjennom en slik tunnel hvis den ble laget ville likne såpas mye på trafikken til en ip telefon (vedvarende etablerte strømmer av data)at den vil kunne komme til å lukke for en slik tunnel også (bete en teori, ikke testet ut i praksis). Synes det må falle utenfor rammene til eksperten å gi info om hvordan man penetrerer en lukket firewall. For Skype så blir liksom problemstillingen liksom en litt annen for der er det slik at firewall enten er åpen eller lukket for Skype som er en av verdens mest brukete ip telefoner (Og den kommer vanligvis gjennom de fleste firewalls.)
Avatar billede langbein Nybegynder
03. januar 2006 - 00:02 #6
"Hmm har prøvet skype det virkede en dag men dagen efter virkede det ikke."

Skype klienten har en innstilling der den kan settes til å bruke tcp port 80 og port 443 dersom det øvrige er lukket. (dvs de vanlige web klient portene) Sjekk om den er stilt inn riktig. Skype kjører vanlig vis gjennom det meste.
Avatar billede hugo321 Praktikant
30. januar 2006 - 19:48 #7
www.theswitchboard.ca virker ALTID.