Avatar billede h7iws Nybegynder
03. august 2005 - 19:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

jpeg opbygning - algoritme

Jeg har søgt lidt på nettet og kunne ikke umiddelbart finde nogle danske guides til hvordan jpeg billedet er opbygget, altså hvordan man gemmer data i filen, derfor ville jeg gerne om en eller anden havde en algoritme til hvordan data'et er gemt eller kunne finde en forskrift til det og så sende et link ...

Mvh Smil
Avatar billede bertelbrander Novice
03. august 2005 - 21:26 #1
Jpeg filformatet er ikke simpelt. Jeg kunne heller ikke finde en dansk forklaring, men der er en engelsk her:
http://www.gvsu.edu/math/wavelets/student_work/Miljour/

Jeg har C/C++ source koden til et jpeg bibliotek til at ligge, den har jeg brugt til at lave en lille applikation som kan læse og skrive jpeg (og bmp) billeder og lave simple operationer på billederne.

Er der nogen bestemt grund til at du vil vide hvordan jpeg billeder/filer er sat sammen?
Avatar billede borrisholt Novice
05. august 2005 - 22:59 #2
h7iws>> Skal du læse eller skrive data fra/til din JPEG fil ?

Kan du programmere ?

Jens B
Avatar billede h7iws Nybegynder
08. august 2005 - 20:18 #3
jaer, jeg kan godt programmere ... (lidt) ...
Og jeg vil meget gerne se koden i c++ du har, da denne måske vil være stor hjælp, men dette kopmmer dog helt an på hvordan den er støbt sammen jo...
men du må meget gerne poste den :)
pfh tak
/smily
Avatar billede bertelbrander Novice
08. august 2005 - 20:22 #4
Avatar billede borrisholt Novice
08. august 2005 - 20:37 #5
h7iws>> Jeg har noget Delphi kode hvis det falder dig nemmere ?

Jens B
Avatar billede h7iws Nybegynder
09. august 2005 - 16:42 #6
Jeg vil påstå at guiden bertelbrander sendte er god nok, det virker i hvert fald overbevisende, med det forstået at jeg endnu ikke har efterprøvet den, men dit link er bare sat ind som kommentar, så vil du ikke smide et svar så du kan få din velfortjente point?
Takker mange gane, mvh Smil
Avatar billede h7iws Nybegynder
09. august 2005 - 16:45 #7
og forresten, dit JDraw, det er smart hvis man skal programmere c++, men min ide var at implementere en jpeg-læser i vbscript, da jeg har fundet en API der kan læse filer binært, og mig og vbscript er gode venner :)

Smil
Avatar billede bertelbrander Novice
09. august 2005 - 19:38 #8
Jeg ved ikke hvordan man laver en jpeg læser i VB (det er mere end 20 år siden jeg har brugt basic).

Jeg samler ikke på point, så lav selv et svar og accepter det, så får du dine point tilbage og spørgsmålet bliver lukket.
Avatar billede borrisholt Novice
10. august 2005 - 17:11 #9
h7iws>> Hvis du bare skal lave en JPEg læser er det nemest at gøre det i Delphi

1)
  Uses JPEG
2)
var
  JpegImage : TJpegImage;
3)
  JpegImage := TJpegImage.Create;
  JpegImage.LoafFormFile('MyImage.jpg');
    //do stuff
4)
  FreeAndNil(JpegImage);

Jens B
Avatar billede h7iws Nybegynder
10. august 2005 - 23:18 #10
ok, jeg skriver ind igen når jeg har fundet frem til en læser, og poser min løsning her så ...
men tusinde tak for hjælpen så langt da :)
mvh Smil
Avatar billede h7iws Nybegynder
16. marts 2006 - 22:57 #11
Jeg lukker dette spørgsmål da jeg ikke har den fornødne viden til at forstå hvordan JEPG  hænger sammen ...
Hvis der er nogen der føler sig snydt for nogle Point, må I lige sige til!
Mvh Smil, og tak for hjælpen.