Avatar billede zambo Nybegynder
19. maj 2005 - 11:03 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Begge mine harddiske kører 2,5MB/s read/wright

Jeg har maxtor 80 GB og en IBM 20 GB harddisk.
De kører begge 7200RPM.
De er begge pludselig blevet ekstrem langsomme.
De kører begge ca. 2,5MB/s read/wright.
Da det er dem begge, går jeg ud fra at problemet skal findes andet sted: bundkort, ata controller, driver???

Hvordan løser jeg dette problem?

MVH
Henrik
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
19. maj 2005 - 11:19 #1
Ja, jeg har netop samme problem, dog med en helt ny sata 200GB disk, som kører med ca. 3 Mb/s.

Jeg testede harddisk som en ven, hvor den kørte fantatisk. Så kunne jeg udelukke den. Derefter prøvede vi bytte om på vores cpu'er, da vi har ens identiske maskiner. Min cpu kørte også uden problemer i min vens maskine, hvorimod vi ikke kunne få hans til at køre i min. Vi gad ikke skifte bundkorts, så vi konkluderede, at det måtte være bundkortet eller rettere controlleren som er i stykker.

Sælgeren af både harddisk og bundkort, mente at det var controlleren, og rådede mig til at opdatere med en driver. Jeg har dog ikke kunent finde nogle, så jeg har bestilt et nyt, som jeg forventer kommer i dag. Hjælper det ikke, så må jeg prøve med en ny cpu, og hjælper det heller ikke, så er jeg lidt på herrens mark.

Altså det korte af det lange. Det er nok bundkortet som er problemet, måske kan du finde en driveropdatering til bl.a. controlleren på producentens hjemmeside, men kan du ikke det. Ja, så må du nok prøve at teste harddiskene i en anden maskine. Kører de godt nok her, så har jeg ikke andet råd end at købe et nyt bundkort.
Avatar billede milter Ekspert
19. maj 2005 - 19:51 #2
Prøv at kigge her:  Enhedshåndtering > Klik på plusset ud for "IDE ATA/ATAPI-controllere > Dobbeltklik den controller, som dukker op > Klik først på "Primary channel" og se, hvad der står her > Gør derefter det samme for "Secondary channel".
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
10. juni 2005 - 09:12 #3
Har du fundet ud af noget?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
01. november 2005 - 17:45 #4
Tak, hvad det bundkortet som var problemet?