Avatar billede pegazuz Mester
08. maj 2005 - 14:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

min zonealarm spærrer for min egen net adgang.

Bruger zone alarm, toshiba sattelite laptop. har længe haft zonealarm til at starte ved opstart, men jeg har fundet ud af det zonealarm har været årsag til, at computeren ikke kan få lov til at komme på nettet. Det har dog ofte hjulpet at genstarte og prøve igen. mystisk.

I dag har jeg så slået zonealarm fra med det resultat at der ingen problemer er med at komme på nettet. Men nu har jeg jo ingen firewall. Det kan vist ikke være meningen.

Hvad gør jeg?
Avatar billede lx2ba Novice
08. maj 2005 - 15:32 #1
Når ZA er i gang, skulle den gerne give dig en melding om, hvor der foregår noget.
Normalt kommer et lille vindue i nederste venstre hjørne med oplysning om, at ZA har stoppet ####.exe i forsøget på at gå på nettet. Her skal du så svare ved at trykke på de dertil indrettede knapper, at DET vil du tillade, - og hvis det drejer sig om programmer, der gang på gang skal have lov til at arbejde skal du også sætte hak i boksen, til at "Huske" dette. (desværre husker jeg ikke teksten her, men den er altid lidt nede og til venstre for "Allow" knappen!)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
08. maj 2005 - 19:00 #2
Jeg syntes at det lyder som at din Zonealarm ikke er helt iorden. Måske var det en ide at afinstallere den helt, og geninstallere den. Hvis du bruger denne  vejledning http://www.donhoover.net/uninstall.html bliver den komplet afinstalleret, og du kan lægge en frisk i maskinen http://www.zonelabs.com/store/content/company/products/znalm/freeDownload.jsp
Avatar billede pegazuz Mester
08. maj 2005 - 20:53 #3
Jeg tror desværre, at jeg har fejldiagnosticeret. Det viser sig nu, at selvom Zonealarm er slået fra (ikke startes op), kan det trådløse netværk stadig ikke finde netværket.

I skrivende stund har jeg gået udom routeren og tilsluttet kabel direkte fra modem til pc. Så jeg formoder at der er noget galt enten med routeren eller med netværkskortet.

Da netværket virkede nogenlunde, kunne det koble på ca. halvdelen af gangene, pcen blev startet op. De andre 50 procent af gangene genstartede jeg og så virkede det som regel? Hvorfor er det lige at tingene kun virker halvdelen af gangene? Man skulle tro at enten virkede eller også virkede det ikke. Eller hvad?

Det er et integreret netværkskort. Kan det have noget at sige, at det måske ikke er det rigtige kort, som måske har svært ved at kommunikere med resten af systemet?

Ved opstart af Explorer skrives i nederste venstre hjørne "detecting proxy settings" og bagefter skrives der:

- hvis det virker "connecting to server 385739475348xxx"
- hvis det ikke virker "finding site xxx" og bagefter blank skærm.

Min plan er i morgen at alliere mig med en kammerat, der har et nyt ekstern netværkkort, som jeg vil prøve at montere. Hvis det tilsyneladende virker, så må det være kortet, der er noget galt med. Når det er internt netkort - kan man da afinstallere og geninstallere det, forudsat at der er noget galt med installeringen...?
Avatar billede pegazuz Mester
22. juli 2006 - 18:05 #4
har fundet ud af det.
Avatar billede lx2ba Novice
22. juli 2006 - 20:23 #5
Jamen, - HVAD har du så egentlig fundet ud af?
Vi sidder her en hel flok og spekulerer på om der er noget, spm VI HAR MISFORSTÅET  ;<)
Derfor: vær så rar at fortælle, hvad det var, som du fandt ud af!    :<)
Avatar billede pegazuz Mester
22. juli 2006 - 20:38 #6
jeg fandt ud af, at det faktisk ikke var firewallen der var noget galt med. Det var vist tilfældighedernes spil, der gjorde at jeg pludselige kom på nettet samtidig med at jeg havde disablet firewallen.

ved forskellige forsøg fandt jeg ud af, at når jeg startede pcen og ikke kunne komme på nettet, så hjalp det, hvis jeg disablede netværksforbindelsen og derefter enablede den igen. Ved ikke hvorfor, men det var åbenbart det, der skulle til.

Jeg ved ikke hvorfor, men efterhånden som pcen blev mere vant til at være på nettet, behøvede jeg mere sjældere og sjældere at lave det disable, enable nummer.

Spørg mig ikke hvorfor det fungere sådan. Jeg fattede det ikke. Men det virkede på den måde for mig.

Iøvrigt skiftede jeg firewall fra Zonealarm til Sygate i den periode, men jeg tror som sagt ikke, det havde noget med sagen at gøre.

Det er som jeg bedst husker det.
Avatar billede lx2ba Novice
22. juli 2006 - 22:25 #7
OK!
Godt at vide!
Birger