Avatar billede newbie.dk Praktikant
18. april 2005 - 13:59 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Digital kamera - opløsning

Hvis man skulle have et kamera der kunne tage billeder til plakatter, banner mm.
Hvad skulle man så gå efter?
Er det så en bestemt type?
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. april 2005 - 15:12 #1
Det kommer helt an på hvilke krav du har til kvalitet. Skal det være af en rimelig professionel standart, bør du kukke på et digitalt spejlreflex kamera f.eks. Nikon D70 eller et Canon EOS 350. Taler vi store størrelser, er opløsninger og billed kvaliteten væsentlig og du bør her gå efter mindst 7 Mpixel gerne 8.
Avatar billede newbie.dk Praktikant
18. april 2005 - 15:20 #2
Når man laver en plakat, skal vi siger i A2 eller A1, tror du så sådan et kamera kan klare det?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
18. april 2005 - 17:56 #3
A1...ups, = 595x820 mm, og så laver vi lige en opløsning på 300 ppi til offsettryk, og ender med en RGB-fil på 194.7 MB.

Så skal du kigge på digitale bagstykker som f.eks. PhaseOne eller SinarBack.

Det er problemet med digitale-kameraer, hvis man skal lave meget store billeder, må man acceptere en lav opløsning på printet, tit omkring 100 ppi, og så er en 8 Mpixel kamera pludselig på banen igen.