Avatar billede raos Nybegynder
22. november 2004 - 23:47 Der er 13 kommentarer

Hvilken software firewall til Windows Server 2003

Finders der ikke en god software firewall til Windows server 2003 ?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
23. november 2004 - 00:00 #1
Hvad skal den bruges til ?

Hvad er budgettet ?

Microsoft har deres ISA server, men det er en halvdyr fornøjelse:
http://www.microsoft.com/ISAServer/
Avatar billede raos Nybegynder
23. november 2004 - 06:34 #2
Lad os bare får både de dyre og billige alternativer på banen
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
23. november 2004 - 09:24 #3
Der er ikke mange af de gratis (eller andre) der kan køre på en Server, men jeg mener at ZoneAlarm har kunnet det ...
Avatar billede ranglen Nybegynder
23. november 2004 - 10:11 #4
Sygate har fået sat 2k3 på deres liste http://smb.sygate.com/products/pspf/pspf_ov.htm#pspf_req
Avatar billede raos Nybegynder
23. november 2004 - 10:57 #5
Det lader også til at Sygate også har en gratis version ti win2k3
http://smb.sygate.com/products/spf/spf_ov.htm#spf_req
Avatar billede secusr Nybegynder
23. november 2004 - 20:47 #6
agnitum er også en god firewall, dog ikke gratis. www.agnitum.com
Avatar billede langbein Nybegynder
24. november 2004 - 21:15 #7
Ville vel kanskje ikke brukt en firewall av "personal type" på en server.

Sygate persoanal og Linux ISA server det blir vel liksom to litt forskjellige ting. Alle personal firewalls kan vel stort sett kjøre på en server, men det å fungere på en fornuftig måte på en server, det blir vel kanskje ikke helt det samme ??

Hvis dan skal være billig og fungere bra, så kan jo en Linux hardware firewall in front være en bra løsning, dvs at man må ha en ekstra PC av enkel type. Hvis man ikke er kjent med å konfigurere denne så kan man benytte en smoothwall installasjon på denne: http://www.smoothwall.org Man kan jo for eksempel også bruke den varianten som er gratis. Da blir det jo kanskje noe slikt som 2-3-4 tusen kroner for hele installasjonen. Konfigureringen er nesten selvinstruerende via grafisk web grensesnitt.

I tillegg og ut over dette så kan man jo aktivisere den server firewall som er innebygget i Windows 2003 server.

Mener at disse to virkemidlene til sammen kan gi en god løsning.

Det som kan være et problem i den sammenheng det er at en firewall av typen "smootwall" er en "routing firewall" (i hvert fall så var den det sist gang jeg prøvde den) slik at det kan oppstå problemer som følge av at serveren event må kjøre med lokal ip adresse. (Dersom man konfigurerer en Linux firewall pr script så kan man sette den opp som "bridging firewall" hvilket medfører at man ikke behøver å endre noen ip adresser.)
Avatar billede langbein Nybegynder
24. november 2004 - 21:17 #8
Beklager min blindhet .. det står jo at det skal være en software firewall .. Men XP har altså en slik innebygget.
Avatar billede AnyFellow Mester
06. januar 2005 - 18:56 #9
Forstår ikke mange af anbefalingerne.

Vi er altså i kategorien "Professionelle" firewalls.
Mener ikke en "Personlig" firewall som Zonealarm, og sygate's overhovedet hører under denne kategori.

ISA'en fra Microsoft er en kanon firewall til pengene.

Symantec Enterprise Firewall'en kan ikke anbefales. Deres seneste udgave har et java-baseret kontrolpanel, som fungerer ad h. til. Samtidig er den væsentlig dyrere end ISA'en, i hvertfald hvis du skal have VPN med (kender kun priserne med VPN).

Pix'en anbefales af mange, især TDC, men jeg ville gå langt uden om den, da jeg stort set ikke har hørt noget positivt om den fra de miljøer jeg færdes i.
Avatar billede raos Nybegynder
06. januar 2005 - 19:37 #10
Vi har valgt at prøve sygaten - og har ikke fortudt det.

Hvordan fordeler vi points?
Avatar billede AnyFellow Mester
06. januar 2005 - 20:01 #11
raos...> Be'r dem der har bidraget med noget lægge et svar. Skal alle dem der har lagt et svar, have deres del af pointene, markerer du alle navnene og vælger "Accepter". Så fordeles pointene ligeligt.
Avatar billede raos Nybegynder
08. januar 2005 - 15:27 #12
læg venligst svar
Avatar billede AnyFellow Mester
19. januar 2005 - 19:09 #13
raos...> Det ser ikke ud til at folk vil have point.
Du kan selv lægge et svar, og så beholde pointene.