Avatar billede no_exp Nybegynder
10. august 2004 - 20:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sammenhæng mellem Hypertransportbus og FSB.

Har overvejet at opgradere cpu til en AMD 64 og et tilsvarende motherboard.
I de forskellige specifikationer jeg læser, er der begreber som Hypertransportbus, Frontsidebus og Dual Channel memory support.
Jeg har fundet ud af at FSB er bussen mellem CPU og Ram, og FSB's samt Ram's hastighed er afgørende for databåndbredde mellem de to sammen med Dual Channel memory support.

Men jeg kan ikke gennemskue hvilken funktion Hypertransportbussen har i den forbindelse.

Er den nogen der kan hjælpe?
Avatar billede no_exp Nybegynder
10. august 2004 - 23:07 #2
Tak for dine links.
Sådan som jeg har forstået det, har Hypertransportbushastigheden ikke noget at gøre med FSB og dermed databåndbredden mellem ram og cpu, men udelukkende mellem cpu og pcibussen.
Er det korrekt forstået?
Avatar billede tubber Juniormester
10. august 2004 - 23:11 #3
Sådan læser jeg det.....
og er det det så er det guf for PCI Express
Avatar billede no_exp Nybegynder
10. august 2004 - 23:27 #4
Med en max Hypertransportbus-båndbredde på max. 12,8 GB/sec. bliver det så FSB med max. 6,4 GB/sec. ved dual channel ram support af DDR400 moduler der bliver flaskehalsen.
Det lyder heller ikke rigtigt synes jeg?
Avatar billede tubber Juniormester
10. august 2004 - 23:35 #5
Tror slet ikke det kan sættes sammen på den måde......

De 12,8 GB giver vel bedre allround kommunikation, altså den kan kommunikere med flere pci endheder, ram, ide, sata enheder osv. på en gang......

men må sige at jeg ikke ved det
Avatar billede no_exp Nybegynder
10. august 2004 - 23:45 #6
Ram er vel ikke en pci-enhed ligesom de øvrige du nævner.
Det er nok det der forvirrer mig?

Du får dine points for dit engagement ;-)
Avatar billede no_exp Nybegynder
10. august 2004 - 23:50 #7
Og nu tror jeg, at der alligevel er noget, der er gået op for mig.
De 12,8 GB/sec. kan/skal deles ud på flere enheder, mens FSB-båndbredden kun er til Ram.
Avatar billede tubber Juniormester
11. august 2004 - 01:19 #8
jeps det er sådan jeg mener :)
og det er nu ikke alle jeg nævner der er PCI, IDE og SATA er HDD og CD drev :)