Avatar billede akirkeby Nybegynder
23. januar 2004 - 20:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

PC går ned/lukker ned/fryser konstant

Hej alle eksperter !!

Min PC er blevet særdeles ustabil, og går typisk ned efter nogle få minutter – uanset om den laver noget eller bare er tændt.

Nogle gange slukker den af sig selv, i begyndelsen genstartede bare den automatisk. Nu da det er blevet lidt værre låser den typisk og nogle gange hyler PC-speakeren når den låser. Herefter er det ikke sikkert, at den kan boote i første forsøg. Så skal den måske slukkes et par gange, og så kommer den igen – den virker måske nogle minutter.

Jeg har prøvet at køre Memtest, som blev anbefalet her på sitet, hvis man skulle være i tvivl om rammem. 1. gang stod den i lang tid og fandt ingen fejl 2. gang låste med flimmer på skærmen.

Nogle gange skriver den ”CMOS memory size wrong” ved opstarten og jeg skal så load optimal og best performance settings samt indstille uret.

PC data:

Bundkort ECS M-841LMR SIS740
AMD 1800+ XP
256 MB PC266
Seagate Barracuda 40gb Harddisk
XP Home

Grafikkort, netkort osv. er på bundkortet der er derfor et begrænset antal muligheder.

Nogle gode forslag eller erfaringer?

Dette spørgsmål er skrevet på og sendt fra min kærestes gamle PC - min kan slet ikke holde så lang tid nu.

Med venlig hilsen
AKirkeby
Avatar billede gqlle Nybegynder
23. januar 2004 - 20:22 #1
Tag rammene ud og tænd den og sluk,
og sæt dem i igen og prøve nu at tænde?
ved ik om det virker men du kan da prøve.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
23. januar 2004 - 20:27 #2
Jeg har prøvet min kærestes 64 mb SD-ram - så ramblokken har været ude.

Og genstarter har jeg som nævnt nok af.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2004 - 21:47 #3
Har du prøvet at tjekke at du ikke har fået ubudne gæster?
http://www.spywarefri.dk/onlinevark.htm. Opførslet kunne tyde på du har fået noget ind ad bagdøren.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
24. januar 2004 - 09:44 #4
Ja, jeg har Norton Internet Security og har kørt viruskontrol, for et par dage siden, da det stadig var muligt.

Men virus er vel også udelukket, når den går ned i Memtest, og pt. kun booter ca. 1 ud af 10 gange jeg tænder og slukker den.

Når jeg skriver, at den ikke vil boote, mener jeg, at den ikke kommer med et bib ved opstart og der kommer ingenting på skærmen - dvs. jeg kan ikke engang komme ind i bios.

Det skal så også siges, at de gange jeg har været inde i bios, er den da ikke gået ned...men det skyldes nok bare, at det ikke har taget så lang tid.

I PC'ens nuværende tilstand er det umuligt at køre virusscan.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2004 - 09:50 #5
Jeg har ikke meget forstand på syg hardware, men det med at den gik ned og genstartede selv og frøs efter nogle minutter mindede mig om min datters pc, der var inficeret med w32.welchia.worm, og den tog Norton ikke ved scanningen.

Beklager jeg fik blandet mig.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
24. januar 2004 - 10:53 #6
Du skal have mange tak for dit forslag.

Men det er bare ikke muligt, at køre virusscan nu.

Jeg har svært ved at forestille mig, at det ikke skulle være en hardware fejl, da den jo slet ikke vil tænde.

Jeg skal være meget heldig, hvis jeg kan få den til at være tændt mere end et minut.

Jeg er heldig, når jeg kan få den til at boote.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
24. januar 2004 - 10:55 #7
Da Memtest bliver kørt fra en boot-diskette er harddisk-fejl + virus vel begge udelukket?
Avatar billede akirkeby Nybegynder
25. januar 2004 - 11:10 #8
Jeg må nok sende den til reparation.