Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
14. december 2003 - 00:04 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Afløser til det strandede ExpNote projekt: Exp Mail

Jeg har de sidste 4-5 timer bygget en lille Windows-klient som kan holde øje med din indbakke og scanne efter mails fra Eksperten - når den finder dem, viser den emnet og du kan klikke og komme til spørgsmålet. Ganske simpelt.

Jeg kaldet det Exp Mail. Det kan hentes her: http://www.gyxi.com/expmail.msi

Programmet er bygget med .NET, så hvis du ikke allerede har .NET installeret på din computer, skal du hente det før du kan få programmet til at virke. Du kan hente .NET her:
http://download.microsoft.com/download/a/a/c/aac39226-8825-44ce-90e3-bf8203e74006/dotnetfx.exe

Du kan i øvrigt kun bruge ExpMail hvis du får dine mails fra Eksperten på en pop3-konto, altså sådan en hvor du kan hente dine mails fra Outlook.

Håber der er nogen der kan bruge det.

Uden ansvar!

Venlig hilsen
Niels Brinch
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
14. december 2003 - 00:07 #1
"Uden ansvar" skal i øvrigt tages temmeligt bogstaveligt - jeg har ikke oplevet at der er sket fejl endnu, men hvis der skulle ske en fejl, kan resultatet f.eks. være at der er en vigtig e-mail der forsvinder.

Eftersom jeg begyndte på projektet for 4-5 timer siden, er det naturligvis ikke verdens mest gennemtestede program.
Avatar billede melange Nybegynder
14. december 2003 - 00:22 #2
jamen det lyder da *rigtig* spændende!

tror jeg tager chancen og prøver programmer med det samme.
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
14. december 2003 - 00:49 #3
expNOTE er ikke strandet...
Der mangler vist stort set kun, at Admin laver sin del.

Men det kan hermandsen eller arne_v sikkert fortælle mere om, når de ser dette spørgsmål :o)
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
14. december 2003 - 00:52 #4
Jeg er sådan set ligeglad - her er en ligeså god løsning som er lavet på en tusinde-del af tiden.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
14. december 2003 - 00:57 #5
Eller nej, den er nok ikke ligeså god, det vil jeg gerne trække tilbage igen ... men den kan i store træk det samme.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2003 - 00:58 #6
jeg tester den i morgen, har hentet begge dele.
Avatar billede htm Nybegynder
14. december 2003 - 01:01 #7
Ja det lyder nice, ville også lige tjekke den ud.

Men jeg får fejl når jeg bruger den. Det skriver "længden må ikke være mindre end nul" i statuslininen??
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
14. december 2003 - 01:02 #8
Spøjst. Kan du give mig fejlbeskeden ordret?

Har du skrevet dine indstillinger ind? (Højreklik)
Avatar billede htm Nybegynder
14. december 2003 - 01:04 #9
Det er fejlmeddelsen ordret.

Og jeg har skrevet mine indstillinger ind.

Det skal lige siges at den virker fint indtil der ligger en mail og venter. Jeg har endvidere fjernet fluebenet i slet mails løbende
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
14. december 2003 - 01:13 #10
Ahaa, det må være det med fluebenet, du er gået mod min anbefaling :-) Jeg kigger lige på hvad fejlen kan være - evt. udgiver jeg en ny version hvor fejlen er rettet eller muligheden for at vælge er fjernet.
Avatar billede htm Nybegynder
14. december 2003 - 01:15 #11
Har lige testet lidt videre. Det ser ud til at være ligemeget om fluebenet er sat eller ej. - så det er åbenbart ikke det der er fejlen.
Avatar billede htm Nybegynder
14. december 2003 - 01:16 #12
Det er lige efter der står. Scanner for mails fra Eksperten.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
14. december 2003 - 01:17 #13
Det tror jeg heller ikke, for det virker fint for mig uanset. Jeg undrer mig meget over den fejlmeddelelse. Jeg har ikke skrevet den fejl noget sted i programmet, og hvis det var .NET der sendte fejlen til status-bar'en ville den være på engelsk. Jeg er lige lidt forvirret :-)
Avatar billede htm Nybegynder
14. december 2003 - 01:20 #14
Det er jo Dansk Windows XP jeg har og .NET frameworket er installeret via windowsupdate - så derfor er den selvfølgelig på dansk
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
14. december 2003 - 01:23 #15
Ja selvfølgelig - Desværre kan jeg ikke fremprovokere den samme fejl-meddelelse, så er det ufatteligt svært at rette.
Avatar billede htm Nybegynder
14. december 2003 - 01:24 #16
Jeg tænkte på om det kan have noget at gøre med at formatet af emailen ikke er som du forventer? jeg har pro abbonoment og har dermed fravalgt reklamer i mail, dermed er formatet anderledes.

Virker din fint hvis du modtager andet mail end eksperten mail på den konto
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
14. december 2003 - 01:25 #17
Ja, det lyder meget, meget sandsynligt. Kan du ikke lige kopiere indholdet af sådan en pro-mail og sende den til gyxi@gyxi.dk - jeg er næsten sikker på det er det der er fejlen. Det med "under nul" er fordi jeg bruger IndexOf og forventer at finde noget, som den så ikke finder i din email, fordi den er anderledes end min.
Avatar billede htm Nybegynder
14. december 2003 - 01:32 #18
Du skal samtidig være opmærksom på at med promedlemsskab, kan man vælge at få indlægsteksten med, så dette giver endnu en faktor... Samtidig med at det ville være rart at få med i klienten

Dette er en mail uden reklamer og med indlæg:
------------------------------------------
nielsbrinch har kommenteret spørgsmålet:
[ Afløser til det strandede ExpNote projekt: Exp Mail ] http://exp.dk/spm/439644
------------------------------------------
Ja selvfølgelig - Desværre kan jeg ikke fremprovokere den samme fejl-meddelelse, så er det ufatteligt svært at rette.
------------------------------------------
http://exp.dk/spm/439644#4114518

Ønsker du ikke længere at abonnere på
spørgsmålet kan du vælge det fra via: http://exp.dk/afmeld.phtml?qid=439644&key=md5hash
Denne E-Mail er sendt til brugeren: htm

Venlig hilsen Eksperten
http://www.eksperten.dk

Vil du annoncere i Eksperten mails eller på www.eksperten.dk?
Kontakt: Ervin Hansen, 77 300 240, e.hansen@idg.dk

------------------------------------------

Dette er en uden reklamer, og uden indlæg:
------------------------------------------
nielsbrinch har kommenteret spørgsmålet:
[ Afløser til det strandede ExpNote projekt: Exp Mail ] http://exp.dk/spm/439644

Ønsker du ikke længere at abonnere på
spørgsmålet kan du vælge det fra via: http://exp.dk/afmeld.phtml?qid=439644&key=md5hash
Denne E-Mail er sendt til brugeren: htm

Venlig hilsen Eksperten
http://www.eksperten.dk

Vil du annoncere i Eksperten mails eller på www.eksperten.dk?
Kontakt: Ervin Hansen, 77 300 240, e.hansen@idg.dk

------------------------------------------
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
14. december 2003 - 01:35 #19
Hvad er Subject?
Avatar billede htm Nybegynder
14. december 2003 - 01:36 #20
Desuden melder den jo også fejl hvis man modtager en mail som ikke er fra eksperten. Tjekker du ikke på afsender?

Subject går jeg ud fra er det samme som alm brugeres mail:
"Eksperten : Forslag :Afløser til det strandede ExpNote projekt: Exp Mail"
Avatar billede htm Nybegynder
14. december 2003 - 01:39 #21
Nå god fornøjelse med projektet. jeg vil smutte i seng nu.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
14. december 2003 - 01:42 #22
Tak skal du have og tak for hjælpen. På min computer sker der ikke de fejl du snakker om, men det betyder selvfølgelig ikke at de ikke findes. Det kan være der er en anden der har lyst til at arbejde videre på det.

http://www.gyxi.com/expmailsrc.zip
Avatar billede htm Nybegynder
14. december 2003 - 01:50 #23
Forresten er det vel også værd at tage med i overvejelserne at der snart kommer en ny version af eksperten, dette indbefatter også radikalt ændring af mailen der sendes ud. Både emne og indhold. bla. er det blevet lavet om til html-mails.en prøv og tag et nærmere kig på det på http://test.exp.dk skulle være tilgengeæligt for alle nu.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
14. december 2003 - 02:58 #24
For lige at opsummere al den ovenstående snak overfor nyankomne:
Der er tilsyneladende problemer med programmet for Pro-brugere.
Avatar billede cms Nybegynder
14. december 2003 - 10:42 #25
nielsbrinch -> jeg mener at fejlmeddelelsen kan komme når man kalder String.Substring - til hjælp for debugging..
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
14. december 2003 - 14:12 #26
Tak skal du have. Ikke for at forklejne din indsats, men jeg var nået frem til det samme selv, kl 01:25:57, selvom der ikke står direkte det.
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
14. december 2003 - 16:59 #27
For det første: Hvorfor lave det i .net?
For det andet: Hvorfor lave det, så kun Windows-brugere kan få glæde af det?
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
14. december 2003 - 17:03 #28
Det rigtige ville være at lave det i Java, og det skinner også igennem af dine spørgsmål, at det er det du vil. Men en Windows-brugergrænseflade er bare mere behagelig, hurtigere der er flere muligheder (såsom tray icon). Jeg kunne godt have lavet det i Java, det er jeg faktisk bedre til.

Men hvorfor så .NET - ingen anden grund end at det er det jeg kan finde ud af. Det kunne ligeså godt have været lavet i C++, men jeg kan C#, så er den ikke længere :-)
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
15. december 2003 - 13:30 #29
Versionen er nu opdateret så den ikke går i selvsving over andre mails fra eksperten - f.eks. mails om ændring af password eller nyhedsbreve. Det er lidt skrøbeligt idet den bare kigger efter ':' - hvis et kolon er med i subject på et nyhedsbrev vil den altså stadig gå i stå. Løsningen er at hente sin mail med Outlook og genstarte Exp Mail :-)
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
17. december 2003 - 22:07 #30
Forbløffende lidt interesse - jeg har nok misforstået formålet med ExpNote. Men jeg er i hvert fald tilfreds med den tingest her, jeg bruger den dagligt.
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
17. december 2003 - 22:10 #31
Hvis du lavet den uafhændig af .net-halløjet, vil jeg måske prøve den :o)
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
17. december 2003 - 22:13 #32
Du kommer ikke udenom .NET, det er bare et spørgsmål om tid før du bliver påtvunget det af Microsoft.
Avatar billede htm Nybegynder
17. december 2003 - 22:14 #33
Tja jeg har aldrigt været særlig glad for expnote - men besluttede lige at give dit program en chance. Men kan altså ikke rigtigt bruge det, da det ikke er tilpasset pro,. Har ikke prøvet din nye version. Er desuden udemærket tilfreds med profætterens mulighed for indlægstekst og uden reklamer
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
17. december 2003 - 22:17 #34
nielsbrinch -> "Du kommer ikke udenom .NET, det er bare et spørgsmål om tid før du bliver påtvunget det af Microsoft."
Eller også er det bare et spørgsmål om tid, før jeg giver Linux en chance ;-)

Men jeg er også Pro'er, og er også glad for muligheden for indlæg-tekst i mails og uden reklame, som htm :o)

Hvor ofte tjekker dit program for mails?
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
17. december 2003 - 22:18 #35
Ja, kan godt se det ikke giver mening for en pro'er - derudover er det heller ikke testet til pro og virker nok slet ikke.

Mit program tjekker så ofte som du vælger det skal.
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
17. december 2003 - 22:22 #36
nielsbrinch har kommenteret spørgsmålet:
[ Afløser til det strandede ExpNote projekt: Exp Mail ]
http://exp.dk/spm/439644
------------------------------------------
Ja, kan godt se det ikke giver mening for en pro'er - derudover er det heller ikke testet til pro og virker nok slet ikke.

Mit program tjekker så ofte som du vælger det skal.
------------------------------------------
http://exp.dk/spm/439644#Et_nummer_jeg_ikke_lige_ved_prøcist_hvad_gør

Ønsker du ikke længere at abonnere på
spørgsmålet kan du vælge det fra via:
http://exp.dk/afmeld.phtml?qid=439644&key=et_langt_hexanummer
Denne E-Mail er sendt til brugeren: athlon-pascal

Venlig hilsen Eksperten
http://www.eksperten.dk
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
17. december 2003 - 22:25 #37
athlon-pascal, jeg har set en pro-mail og det burde virke - men det virker ikke for 'htm' som har prøvet det. Så kan jeg ikke rigtig gøre mere - specielt fordi jeg ikke gider :-)
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
17. december 2003 - 22:26 #38
I øvrigt, det nummer du ikke ved hvad gør, er et nummer der angiver præcis hvilken kommentar mailen repræsenterer, så hvis man trykker på linket ryger man ned til kommentaren så man ikke selv behøver at scrolle :-)
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
17. december 2003 - 22:28 #39
nielsbrinch -> Det ved jeg godt, men jeg ved ikke om det gør mere ;o)
Avatar billede htm Nybegynder
17. december 2003 - 22:36 #40
Skulle også lige siges at jeg har IKKE testet med din nye version.
Avatar billede hermandsen Juniormester
18. december 2003 - 08:30 #41
>>nielsbrinch
Okay, jeg synes det er et fedt initiativ, helt afgjort, men men men...

En af de smarte ting ved expNOTE var netop at holde trafikken nede!! expNOTE-protokollen kører derfor via UDP, som kræver et minimum af trafik!! UDP smider bare en pakke ud på nettet og er egentlig lidt ligeglad med om den får svar (det er der selvfølgelig taget højde for i expNOTE). Derfor skal der ikke holdes en forbindelse hele tiden, og programmet kan stå Idle når der ikke sker noget...

Med dit program skal der tjekkes mail konstant, lad os sige hvert minut, hvilket desværre heller ikke slår expNOTE! expNOTE-serveren kan sættes op til at tjekke efter data hvert sekund, eller hvert 5. sekund hvis det er mere passende, hvilket ikke skaber trafik, men blot lidt server-arbejde... Sker der et event på serveren, smider den det ud til klienten, færdig arbejde!!

Tænk på folk der betaler for antallet af megabytes de henter ned... Det kan alligevel blive til en del med alle de tomme pakker der hentes fra mail-serveren... :)

En anden irriterende faktor kan måske være at holde Eksperten-mailsne ude af sit eget mail-program når det kører... Min Mozilla Thunderbird-mail klient, kunne nå at hente alle mails, 5 sekunder før din klient, hvilket kunne give mig Eksperten-mails i Mozilla Thunderbird. Dette er jo ikke meningen!!

Det letteste burde ind til videre være, at bruge Message Filters i Mozilla Thunderbird, eller lave sin egen Extention til formålet...

Jeg har snakket med admin om expNOTE, og han siger at første prioritet ind til videre er at få optimeret Eksperten og få gjort den nye version 100% klar, hvilket selvfølgelig er fuldt forståeligt!!

//hermandsen
Avatar billede NanoQ Nybegynder
18. december 2003 - 08:43 #42
Well... en klog mand sagde engag "Den mest enkle løsning er oftest den bedste"....

Jeg kender ikke expNOTE projektet, så jeg vil naturligvis ikke udtale noget om dennes funktionalitet. Men jeg kan konstatere at denne lille fixe Exp Mail klient fuldt ud dækker det behov jeg har. Jeg har ikke brug for noget der er mere avanceret. :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
18. december 2003 - 08:43 #43
"engang" even
Avatar billede hermandsen Juniormester
18. december 2003 - 09:40 #44
>>nanoq
Oftest ja, men altid, nej!! :)

Der burde næsten ha' været sådan en klient fra starten... Eksperten for sig, og mails for sig! Sådan mener jeg det burde være, men det er også bare min mening... ;)
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
18. december 2003 - 13:19 #45
nanoq, det var da usandsynligt godt at høre :)

Ja Hermandsen, det er klart et problem hvis du også sætter dit mail-program til at hente post løbende.