Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. december 2003 - 21:20 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kvalificerede brugere skal have adgang til Ekspertens kildekode

Hvad går der galt for eksperten?

Den 9. juli 2003 sender jeg en mail til info(at)eksperten.dk, og fortæller admin at der er en fejl i html koden der gør at teksten i boksene ikke ses ordentligt i Opera.

Jeg skriver at fejlen er at der visse steder (span-tags til boksene) bruges "90px" i stedet for "100%". Det gør at slutningen af linien ikke vises i Opera. Jeg fortæller at han bare skal erstatte 90px med 100%, hvilket han lidt senere gjorde. Og det virkede fint.. indtil i dag.
Jeg opdagede at slutningen af linierne manglede, efter at jeg geninstallerede Windows og en ny version af Opera.
Først troede jeg at det var den nye Opera version der fejlede, men så kiggede jeg i html koden, og der stod sgu 90px i stedet for 100%.. igen..

Så jeg har nogle spm..

Hvilke browsere bruges der til at kontrollere om Eksperten ser ud/virker som det skal? Er det kun Internet Explorer?

Hvorfor kan coadmins (eller andre brugere) ikke få lov til hjælpe med at programmere sitet? Hvor mange er der der arbejder på sitet?
Jeg vil gætte på at der er mindst 20 brugere, her på Eksperten, som er kvalificeret til at programmere sitet..
De behøver ikke passwords til serveren osv, de kan bare sende rettelser direkte til admin som så kan indsætte dem kort tid efter.

Hvis admin har så travlt med andet arbejde, skulle han måske sætte nogle brugere på sagen.. Til dem der tænker "Jamen, han er jo helt optaget af den nye version af Eksperten..", kan jeg fortælle jer at der er mange spm/bug rapporter/løsninger der venter på svar fra admin.. og der går lang tid mellem svarene.. på test-udgaven (som alle vist har adgang til nu: http://test.exp.dk/ ) gør vi hvad vi kan for at finde fejlene, men der går for lang tid før de bliver rettet.

Jeg synes derfor at kvalificerede brugere skal have (begrænset) adgang til Ekspertens kildekode. Ellers går udviklingen for langsomt frem. Det skulle helst gerne ligne Linux's ufviklingen, og ikke Microsoft's :).

"Jamen, hvis du er utilfreds med Eksperten, smut et andet sted hen.." - Nej. Man sender ikke brugerne væk fordi de har noget kritik der højst sandsynligt kan forbedre sitet.

Jo flere der er til at rette fejl, jo hurtigere bliver Eksperten et bedre sted.

Jeg kan ikke hjælpe mht til PHP, da jeg programmerer i ASP. Men HTML og JavaScript kan jeg da finde ud af, og det er også via dem jeg finder fejl..

Jeg synes derfor at I, de kvalificerede brugere af Eksperten, skal skrive hvilke kvalifikationer I har, her i dette spm, og så kan admin bruge et par timer på at læse dem igennem, og vælge sine nye hjælpere. Ja, han spilder et par timer, men han spare tid og resourcer i fremtiden.

Med "kvalificerede brugere" mener jeg, brugere der kan PHP, HTML, JavaScript, CSS og/eller andet der kan være til nytte.

Det blev lidt langt, men der skulle så meget med som overhovedet muligt.

Håber på noget feedback fra jer brugere.

/theSurfer.
Avatar billede fcs Novice
06. december 2003 - 21:46 #1
Jeg vil ikke umiddelbart tage stilling til dit forslag, men blot indskyde at aftersom IDG har betalt en sum penge for at blive ejere af eksperten og den derfor er en kommerciel side, har jeg svært ved at forestille mig at de vil uddlevere kode/give adgang til kodningen for folk der ikke eransat af IDG. Bare lige en lille krølle på historien ;-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. december 2003 - 22:14 #2
"Det skulle helst gerne ligne Linux's ufviklingen, og ikke Microsoft's :)."

Tjah... UDVIKLING ja, men helst ikke brugervenligheden, hvilket der, som bekendt, er et ukendt begreb i linux verdenen. Tænk hvis E gik den vej - den er svær nok at hitte ud af for nye brugere ;)
Avatar billede fangel Nybegynder
06. december 2003 - 22:20 #3
john -> linux arbejder på brugervenligheden - freedesktop.org fx ;)

og er Mozilla ikke brugervenligt ? synes jeg da det er...

Morten
Avatar billede bearhugx Nybegynder
06. december 2003 - 22:53 #4
IDG vil nok aldrig tillade at dele af eller hele eksperten.dks kildekode blev tilgænglig for folk, som ikke er tilknyttet IDG via en form for ansættelseskontrakt... Selv ved en delvist "offentliggørrelse" vil man hurtigt kunne opleve at ekspertens kode ville ligge i et eller andet OS repository inden længe, og der derefter ikke ville gå længe inden at manglerne i koden ville være "fyldt ud"....

Man kan på den anden side sige, at IDG - udover at købe den umiddelbare kode til Eksperten også købte vidensdatabasen, som må siges at være ekspertens vigtigste aktiv....

Jeg mener at det vigtigste man kan gøre som bruger på sitet er at melde tilbage til admin, hvis der er noget, som man ønsker forbedret -- derefter er jeg sikker på at admin nok skal få det ordnet (in due course)... Og hvis udviklingen går for langsomt, så send mails til IDG om at der ønskes flere ressourcer på ekspertens udviklingshold - Dette er IDG's produkt - de har ansvaret for at forbedre det - det er deres arbejdstid, som skal bruges - ikke de vilkårlige brugere her på stedet....

I forvejen synes jeg at ulønnetheden (så vidt jeg er orienteret) af coadmins kan betragtes lidt kritisabelt - jeg håber da at de får en eller anden form for belønning (om ikke, så bare et Pro-abbo eller lign.) ... Men at IDG nu også skulle have "gratis arbejdskraft" til at luge alle fejl og mangler ud af eksperten.....

Nuvel - men hvis der selvfølgelig er brugere på eksperten, som i lys af Julens komme, føler sig kaldet til noget velgørenhedsarbejde...

/Søren
Avatar billede fangel Nybegynder
06. december 2003 - 22:57 #5
bearhugx -> correct me if i'm wrong - mener coadmin'er får et gratis abo. på et IDG blad og pro abo...

Morten
Avatar billede bearhugx Nybegynder
06. december 2003 - 23:02 #6
dea >> ok ... Sidst jeg hørte var de ulønnede --- men ok - hvis de får en kompensation for deres arbejde, så fint nok...  Tak for at gøre mig opmærksom på dette forhold....

Dog synes jeg stadig at der er en stor arbejdsmæssig forskel fra moderering af et community og så til fysisk kodning af et site... Så derfor holder jeg stadigvæk mine reservationer mht. dette forslag...
Avatar billede arne_v Ekspert
07. december 2003 - 14:32 #7
Nu mener jeg ikke at "et gratis abo. på et IDG blad og pro abo..."
og "ulønnet" er modstridende.

Værdien af det første er vist ikke stor nok til at kunne kaldes
løn for det arbejde der udføres.
Avatar billede fangel Nybegynder
07. december 2003 - 14:45 #8
nej - det svare vel til ca 700kr/år... ialt...

Morten
Avatar billede thesurfer Nybegynder
07. december 2003 - 14:57 #9
Her er nogle screenshots, hvis I vil se hvad jeg mener:
http://frip.dk/thesurfer/e/q/436779/90.gif  - 90px
http://frip.dk/thesurfer/e/q/436779/100.gif - 100%
Avatar billede thesurfer Nybegynder
07. december 2003 - 15:02 #10
Med onmouseover & onmouseout for bedre at kunne se forskel:
http://frip.dk/thesurfer/e/q/436779/
Avatar billede thesurfer Nybegynder
08. december 2003 - 18:50 #11
Tror I at jesperhaun (admin's chef) vil kommentere spm'et?
Avatar billede exp Juniormester
08. december 2003 - 19:12 #12
thesurfer >>
Du kan jo enten:
1. Ringe til admin www.exp.dk/kontakt.phtml
2. Nævne det i mangler http://test.exp.dk/spm/Eksperten/Mangler/
3. Foreslå det i forslag http://test.exp.dk/spm/Eksperten/Forslag
4. Gøre opmærksom på det i bugs http://test.exp.dk/spm/Eksperten/Bugs/
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. december 2003 - 21:32 #13
Spøgsmålet lukkes.