Avatar billede lillekaktus Praktikant
17. marts 2020 - 13:32 Der er 8 kommentarer

klik fra min bærbar

Ved ikke om det er noget jeg skal gøre så meget ved men jeg er begyndt ag høre meget hurtigt og lave klik lyde hist og pist og men nogle gange er det bare et meget stort klik som hvis jeg slukker ved at holde power knappen nede har aldrig gjordt den rent fra støv så ved ikke om det kunne være det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. marts 2020 - 13:54 #1
Hvis der er fra harddisken der kommer klik er det IKKE noget godt tegn, for så er denne ved at stå af. Sørg for at kopirer billed- dokument filerne osv. over på en anden disk eller en USB-nøgle med tilstrækkelig plads.
Det tyder desværre på at det er harddisken der er syg. Skal du have en ny, så køb en SSD med nogenlunde samme kapacitet eller større, som harddisken i stedet.

https://www.proshop.dk/SSD?b=samsung~a-data&pre=0
Avatar billede 220661 Ekspert
17. marts 2020 - 16:15 #2
Enig i #1
Tjek evt lige forbindelsen til harddisken fra bundkortet. En disk der får for lidt strøm kan også klikke.
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. marts 2020 - 17:09 #3
Hvis det bliver aktuelt og hvis du har mod på selv at skifte harddisken er her en lille video der viser hvor han operationen udføres:

https://www.youtube.com/watch?v=tfY4Lzm-DpY

Det er kræver ikke den "store skrutrækkereksamen" men dog en lille skrutrækker :-)
Avatar billede lillekaktus Praktikant
19. marts 2020 - 09:37 #4
okay jeg har kigget lidt på det. det lyder som om de små klik kommer fra der hvor køleren's køle ledninge tingester leder hen og de store klik kommer fra blæseren. jeg ved ikke helt om jeg vil risikere og skifte ting selv så hvis det er meget slemt så får jeg nogle til at kigge på det.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. marts 2020 - 12:18 #5
Skidt i blæsehuset?
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. marts 2020 - 12:53 #6
#6 Ja det kunne det tyde på.
En tur med støvsugeren eller trykluft kan sandsynligvis klare sagen.

Trykluft på dåse:

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106?gclid=EAIaIQobChMI6tPr1rym6AIViw8YCh2UaQ9_EAAYASAAEgLMQ_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Husk at holde igen på blæseren!
Avatar billede lillekaktus Praktikant
20. marts 2020 - 14:24 #7
kan jeg bare støv suge uden at skilde den ad eller er der noget some jeg skal gøre det er en acer nitro 5 hvis det betyder noget for hvad der skal gøres
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2020 - 14:39 #8
Hvis du kigger i bunden på den er der i den ene side huller hvor der bør være 2 blæsere bag ved. Udret et par clips og fikser vingerne så de ikke drejer rundt. Sug i bunden af pc så skidtet trækkes ud. Der er sikkert også en udblæsnings port et sted. Her kan evt blæse samtidigt med trykluft på dåse. Men sørg for blæserne ikke fiser rundt når du gør det. Det kan skade lejer i blæserne.