Avatar billede Henrik Praktikant
23. december 2019 - 11:26 Der er 19 kommentarer

CPU brændt af

Vores dreng købte en ny gamercomputer på nettet i maj måned (2019). Nu her i december måned ville computeren pludselig ikke starte op. Jeg råder ham til kontakte leverandør, da der da stadig må være garanti på. Det gør han så og får at vide at det sikkert er strømforsyningen. Han bliver bedt om at sende den ind til firmaet.
De vender så tilbage og siger at det er CPU'en der er brændt af. Årsagen skulle være at meget støv skulle have forhindret ordentlig køling.

Nu spørger jeg så eksperterne herinde. Kan en CPU virkelig stå af sådan lige...? Er der ikke en form for sikkerhed i enten CPU eller bundkort, at den lukker computeren ned, inden den bliver så varm og brænder af?

Den er med garanti ikke overclocket, i det leverandøren har kode på bios, og man skal kontakte dem, hvis man ønsker koden (garanti fortfalder i så fald)

mvh
Henrik
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. december 2019 - 11:59 #1
Det lyder i hvert fald underligt, at en cpu, efter kun 7 måneder skulle stå af pga. støv. Den kan selvfølgelig stå i meget støvede omgivelser, men som du selv er inde på slukker computeren hvis temperaturen bliver for høj. Står computeren i ellers ikke støvede omgivelser og kan luften strømme igennem, Det lyder lidt som en dårlig undskyldning fra værkstedets side.
Er der i øvrigt tale om en bærbar eller en stationær computer.?
Avatar billede Mikael Ekspert
23. december 2019 - 12:21 #2
Nu ved jeg af erfaring, at ISÆR drengeværelser KAN ligne noget fra en støv/sandstorm. ;)

Undskyld og glædelig jul ;)
Avatar billede Henrik Praktikant
23. december 2019 - 12:42 #3
Hej igen!

Knægten er flyttet hjemmefra, og bor i en 2 værelses.... Computeren står i hans stue, og nej der er ikke specielt støvet :-) Nu går mit spørgsmål heller ikke så meget ud på om der er støv eller ej. Det har leverandøren jo påstået/konstateret. Det har jeg ikke nogen chancer for at modbevise nu. Mit spørgsmål er mere om ikke computeren burde have lukket ned, hvis den var ved at blive for varm?

glemte at sige at det er en Intel i7 9700K processor, motherboardet er et MSI ZXXX. Kan ikke huske den præcise model. Det er en stationær computer.
Avatar billede Mikael Ekspert
23. december 2019 - 12:54 #4
Normalt futter en CPU ikke bare sådan af, p.g.a. støv/varme.

Ofte lukker den bare ned, eller starter med at opføre sig underligt/unormalt.
(altså hele computeren)..
Avatar billede Henrik Praktikant
23. december 2019 - 13:00 #5
Nej, det undrer også mig at den bare lige skulle være stået af.

Jeg kan konstatere at de ikke vil dække den på garanti, så nu er jeg nervøs om der er andet, som har forårsaget skaden. Kan det være andet hardware, som har forårsaget den afbrændte CPU? Her tænker jeg nok især på motherboard eller strømforsyning. Lidt surt at ofre 3000+ kr, for så at den nye CPU også står af....
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2019 - 13:00 #6
Enig.
Den bør fryse og advare og ikke bare futte af.
Har de noget billeddokumentation på det støv de påstår er skyld til problemet?.
Kiggede i selv ind i computeren før i sendte den for at vurdere hvor støvet den reelt var?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2019 - 13:02 #7
Hvilken leverandør der den købt hos?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2019 - 14:05 #8
Har kølerne kørt på fuld skrald lige inden den lukkede ned?
hvis den bliver varm bør det udmønte sig i en væsentlig blæser forøgelse.
Har din søn oplevet at spil gik ned i ydelse efter et stykke tid?
Avatar billede Henrik Praktikant
23. december 2019 - 14:21 #9
Til 220661

Nej han har ikke haft kigget ind i kabinettet. Der står i handelsbetingelserne at hvis man åbner computeren, bortfalder garantien.

Købt hos dragongaming.dk
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. december 2019 - 14:38 #10
Overvej at gå til forbrugerrådet Det koster ikke noget Jeg har brugt dem, og alene at vise dem svaret herfra var nok. I øvrigt har i ret til at kende BIOS Krypteringen, ellers er det jo ikke jeres PC.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. december 2019 - 14:52 #11
Jeg har været inde på Trustpilot. Der er desværre kun 22 anmeldelser, så det giver ikke et tydeligt billede at firmaet renomme, men der er dog overvejende positive anmeldelser. Firmaet får 4 ud af 5 stjerner og betegnes som "God".
Selvfølgelig kan man sige, at jo flere anmeldelser jo mere tydeligt et billede tegner der sig.

https://dk.trustpilot.com/review/www.dragongaming.dk
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. december 2019 - 14:57 #12
#10
Det minder lidt om urent trav fra firmaets side synes jeg. DR´s forbrugerprogram KONTANT er også en mulighed. Det er ikke ligefrem noget firmaerne ønsker at komme med i, men nogle forstår ikke hvad ordentlig forretningsmoral går ud på, og så må de bare smage deres egen medicin.
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. december 2019 - 15:01 #13
Et uddrag af min dialog med "ForbrugerHotlinen" hvorefter det bare kørte.
Celia: C42969(09:37:15): Jeg havde sidste år i oktober problemer med at min Laptop ikke startede altså forblev Lukket kun tænd/sluk og Batteri indikatorerne lyste fik en RMA som jeg udfyldte! Herefter fik jeg uden problemer repareret Pc. Nu er der så opstået nøjagtigt det samme hvorefter jeg fik besked på at udfylde en RMA og her opstår der et problem RMA'en bliver ikke accepteret Grundet forældelse af produktet. Ps. Har jeg ikke ret til at få repareret på ny når det er sket bare 10 mdr. efter reparationen?
Celia(09:42:16): Hvis den samme fejl opstår, kan du reklamere over det i en periode på 3 år efter første gang du reklamere over det. De vil således ikke kunne afvise din reklamation pga. forældelse, når det kun er 10 måneder efter reparationen. Du kan læse mere om det i denne artikel fra forbrug.dk
Celia:
http://www.forbrug.dk/Forbrugerhotlinen/Computere
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2019 - 15:07 #14
Enig i #10
Med hensyn til det at bios er låst kan være et problem.
Kan man ikke gendanne pc med de værktøjer der ligger til rådighed med  nulstilling  eller hvad det kaldes kan det jo tænkes man skal bruge et usb medie til at få systemet på igen.
Og med en låst bios så er den mulighed måske ikke til stede
Og garantien dækker jo som alle ved ikke ved softwarefejl.
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. december 2019 - 15:14 #15
Ups jeg kontrollerede ikke linket men prøv dig frem under Computere
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. december 2019 - 17:26 #16
Avatar billede posten Ekspert
23. december 2019 - 21:07 #17
nu når bios er "låst" er det svært at se om ændringer der har gjort at den fine cpu er brændt af det burde NORMALT ikke ske da man har kodet bios til at stoppe din pc når der blev for varmt vil kræve de åbner den bios + levere en ny cpu når bios er åben nulstillinger man "settings" og derved forhindre den i at stå af igen
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2019 - 21:58 #18
#17 Ja de sikrer da sig selv på alle måder så de kan slippe for at betale for skader der sker i garanti perioden. Man må ikke åbne kabinettet for at rense for støv i 2 år, og man kan ikke selv tjekke de indstillinger der er lavet for den aktuelle pc. Hvem siger indstillingerne de har lavet er de korrekte?
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. december 2019 - 16:35 #19
Jeg synes at du skulle skrive en anmeldelse på Trustpilot om Dragongaming.dk´s ufine metoder. Det lugter af fup. Som poko nævner i #10 og #13 så henvend dig til Forbrugerrådet. Et firma med den forretningsmoral, fortjener at mærke modstand.l