Avatar billede Jeppe928 Novice
16. december 2019 - 17:41 Der er 21 kommentarer

Reboot and select a proper boot device

Hej alle,
Jeg fik i går en kedelig meddelelse på min PC i går. Min PC begyndte at freeze og herefter crashede. Da den igen tændte var der sort skærm med meddelelsen "Reboot and select a proper boot device". Nogle der har prøvet noget lignende eller fandt et fix?
Jeg har indtil videre prøvet at lave en CMOS-reset, hvorefter min computer bootede op helt normalt, men kort tid efter crashede og viste samme meddelelse.
Jeg har også prøvet at fjerne min HDD (og dermed kun kører på min SSD, hvilket lige nu ser ud til at virke. Hver gang jeg prøver at tilslutte min HDD igen crasher min computer igen og viser samme meddelelse.

Lidt ekstra info:
Jeg er på Windows version 10 og kører med to harddisks én SSD og én normal seagate HDD.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2019 - 17:42 #1
Mit bud er at din Seagate er defekt.
Avatar billede Jeppe928 Novice
16. december 2019 - 17:48 #2
#1 Er der en måde at teste om det er den som er problemet. Når jeg tilslutter den og booter op i min BIOS, fremtræder den også med et rødt omrids, som min SSD ikke har (MSI BIOS).
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2019 - 17:52 #3
Forstår bare ikke hvorfor din HDD bliver listet som et "Boot device"?
Det bør din SSD jo kun være ??
Har selv en HDD der ikke er i orden, men jeg har aldrig fået besked om at den skulle være et boot device.
Har du et andet styre system på Seagete HDD?
Avatar billede Jeppe928 Novice
16. december 2019 - 17:57 #4
Mit første gæt, ville være nej - dog har jeg købt min computer second hand i sommers. Dog har det ikke været et problem førhen, men er først lige kommet i går. Computeren fungere helt, som normalt, når det kun er min SSD, som er tilsluttet.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2019 - 18:01 #5
I Bios står begge dine harddiske under boot fanen?
Her bør jo kun din SSD stå hvis HDD er ren datadisk.
Avatar billede Jeppe928 Novice
16. december 2019 - 18:19 #6
Hmmm. Hver gang, at jeg tilslutter min HDD igen bliver den 1. prioritet og dermed sender mig til den sorte skærm med "reboot and select proper boot device".
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2019 - 18:24 #7
På nogle bios er der et sted hvor diskene listes. Her skal din SSD stå som 1 valg og ikke HDD. Har du sådan en fane foruden boot fanen?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2019 - 18:27 #8
Jeg tror dog stadig din HDD er på vej i døden.
Kan du holde den kørende ville jeg selv få data ud fra den som man vil passe på.

Hvis du booter op på ssd disken og undlader at putte strøm på HDD dør den så når du putter strømstikket i efter at Windows er bootet op?
Avatar billede milter Ekspert
16. december 2019 - 18:36 #9
Kan du ikke lave om på boot-prioriteringen?

Prøv at starte computeren op med kun SSD'en tilsluttet. Kobl så din HDD til og se, hvad der sker. Hvis den fortsætter normalt, så kig på HDD'en og se, om der ligger en "Windows" mappe på den. Hvis der gør, så slet den og sluk computeren. Start den derefter igen.

Prøv også det her: Start computeren op uden HDD'en > Åbn msconfig.exe > Boot > Se, om der er mere end een linje her.

https://windowsreport.com/msconfig-windows-8/
Avatar billede Jeppe928 Novice
16. december 2019 - 18:37 #10
Ja, computeren crasher og viser den der popup besked, når jeg tilslutter HHD´en igen
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2019 - 18:51 #11
#9 Selvom der skulle være et system på begge diske skal den ikke dø og sige "select proper boot device" når men sætter strøm til den.
Jeg fastholder disken er defekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2019 - 18:53 #12
Troede måske at systemdrevet til Windows installationen ved en fejl var kommet på HHD, men da SSD kan boote og køre normalt, ligger hele Windows installationen på SSD drevet.
Avatar billede Jeppe928 Novice
16. december 2019 - 18:56 #13
Så vil den virke, hvis jeg gik ud og købte en ekstra SSD eller HDD, frem for den jeg har nu?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2019 - 18:59 #14
#10 Tilsluttede du disken da Windows VAR oppe at køre?
Avatar billede Jeppe928 Novice
16. december 2019 - 18:59 #15
Altså beholde den fungerende SSD og køber en erstatning til min HDD
Avatar billede Jeppe928 Novice
16. december 2019 - 19:01 #16
#14 Ja, tilsluttede disken da Windows var booted og oppe at køre
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2019 - 19:01 #17
#15 Svar lige på #14 først :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2019 - 19:04 #18
#16 Så vil jeg mene din HDD er defekt.
Hvad mener du milter?
Avatar billede milter Ekspert
16. december 2019 - 20:13 #19
Jeg ville prøve at par andre ting først.

Hvis alt, som har med boot at gøre ligger på din SSD og kun den, så burde en HDD med en eller anden form for fejl ikke få computeren til at crashe.

Du skriver ikke, om du har prøvet at ændre bootprioritet i BIOS/UEFI. Husk, at ved en ændring skal ændringes gemmes, formentligt med "Save and exit" eller F10.

Og har du afprøvet msconfig.exe > Boot?

Og nej, du behøver ikke nødvendigvis smide din Seagate ud og købe en ny, hvis alt andet mislykkes. Kobl den til en anden computer, red, hvad reddes skal på den, formater den fuldstændigt, undersøg den med f.eks. "SeaTools for Windows", og hvis SeaTools siger ok til drevet, så kobl det til igen.

https://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/seatools/seatools-win-master/
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2019 - 20:41 #20
#19 Du mener så at den crasher fordi at boot rækkefølgen i bios er til hdd når den puttes i på en loadet Windows fra SSD?
Avatar billede milter Ekspert
16. december 2019 - 21:31 #21
Jeg mener, at alt tyder på, at der findes et eller andet på den Seagate, som får computeren til at tro, der skal bootes fra den. Måske en tidligere version af det styresystem, som nu udelukkende burde befinde sig på SSD'en, måske et helt andet styresystem? Måske ligger fejlen et helt andet sted, man ved aldrig med de skide computere ....:-)

Et andet forsøg på fejlsøgning kunne være at slutte den til en anden computer og se, om der findes en Windowsmappe på den. Jeg ville også prøve dette:  Sluk computeren > hiv strømstikket ud på kabinettet > hold startknappen inde 30 sekunder > fjern alle forbindelser til SSD og HDD > slut alt til igen og start computeren op, måske med SSD og HDD i andre stik på bundkortet.

Det sidste lyder egentlig ikke særligt logisk, men sommetider ... :-) Faktisk er det en af de løsninger, jeg har fundet på nettet med denne søgning:

https://www.google.com/search?q=msi+%22select+proper+boot+device%22&rlz=1C1MSIM_enDK775DK775&source=lnt&tbs=cdr%3A1%2Ccd_min%3A12%2F16%2F2017%2Ccd_max%3A12%2F16%2F2019&tbm=