Avatar billede Christian R. Novice
07. december 2019 - 20:59 Der er 22 kommentarer

PC i uenedligt start-up loop

For to måneder siden byggede jeg min nye pc, og ind til videre har jeg slet ikke haft problemer. Igår da jeg spillede Destiny 2, og trykkede på "exit game" genstartede min computer automatisk.

Nu vil den ikke starte windows, den viser BIOS og så windows ikonet i kun to sekunder, nogle gange viser den også: Påbegynder reparation. jeg har prøvet med en "fresh" installation af windows på et USB for at kunne få adgang til recovery menu, men det gør stadig præcis de samme, så jeg kan altså slet ikke få adgang til den menu, som mange sider foreslår..

Jeg har prøvet at fjerne alle eksterne dele, køre med en RAM-stick osv.
Alt i BIOS er stock, og har også opdateret BIOS til den nyeste.

XMP 2.0 er slået fra, ingen forskel.
Har også kørt Memtestx86 med 0 fejl fra USB. så jeg tror altså at det ikke er RAM.

Specs: Windows 10 / 64 Bit

CPU:AMD Ryzen 5 3600X

RAM:Corsair Vengeance LPX DDR4 3200Mhz 16GB, 2x8GB DDR4 3200Mhz, (PC4-25600), CL16, XMP 2.0
GPU: MSI 8GB Radeon RX 5700 XT EVOKE OC
MOBO:ASUS TUF Gaming X570-Plus

PSU:Corsair RM750i
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. december 2019 - 21:16 #1
Håber at der er hjælp at hente her:

https://www.youtube.com/watch?v=GfFTOTI55x8
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. december 2019 - 21:17 #2
Avatar billede Christian R. Novice
07. december 2019 - 23:00 #3
Som nævnt ovenfor bliver windows-ikonet vist på min skærm i ikke mere end et par sekunder, kan slet ikke nå at holde knappen nede længe nok, det har jeg desværre allerede prøvet med..
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2019 - 00:30 #4
Har du prøvet, hvis du kan nå det, at holde "Del" knappen nede ved start?
Jeg har 2 Asus computere, som starter op på den måde.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2019 - 00:56 #5
Det er desværre allerede blevet for korrupt for at redde dit eksisterende Windows 10 når:
1. Genstarter uendeligt.
2. Autoreparation gentager sig konstant og løser ingenting.
3. Følge anvisninger som er baseret på tidligere Windows 10 automatisk reparation via opstarts vejledninger er ikke længere relevant, når Windows 10 er allerede opgraderet til noget andet build version.

Hvordan løser man dette så?
- For dette er du desværre nød til at hente Windows 10 fra Microsoft ved hjælp af Media Creation Tool, og lave nyt Windows 10 installations-medium som udkommer altid nyere hvis der er nyt build version fra Microsoft hjemmeside.
Andet problem forekommer også, hvis du før havde eks. Windows 17xx og havde hentet via Windows opdatering til Windows 18xx, så er din Windows 10 installations-medium med version 17xx ikke længere relevant til at foretage reparationer med (samme for usb-installations-medium). Så, du er nød til at hente nyt og installere rent eller, hvis du har mulighed vælge "Installer Windows 10, som opgradering". Dette skal nok så spørge om du vil beholde dine filer og dokumenter, hvis ikke dette er muligt, kan det løses ved at installere om ved at slette første partition og C:-drevet, så du kan installere Windows 10 som frisk installation.

Hvordan og hvorledes med Windows 10 licens?
- Ingen grund til panik. Efter dit første aktivering eller modtaget PC/Bærbar fra butikken, kom den allerede med aktiveret licens til netop den PC.
Så, er den aktiveret med Windows 10 Home eller Windows 10 Pro, vil det autimatisk verificeret sig, som er allerede gemt på dit PC chip og kan bekræftes tilbage fra Microsoft aktiverings server, så det vil blive aktiveret igen for dig, så du behøver ikke at bekymre dig om dette længere.
- Her er linket:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
- Tryk på "Download værktøjet nu".
Du kan ligge det ind i USB eller til DVD skrive. Husk altid, at lave nyt, dvs. er det gemt tidlligere på USB, overskriv den med seneste, hvis der er udkommet nyt Windows 10 build version.

Held og lykke.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2019 - 01:12 #6
#5
Men spørger skriver jo:" jeg har prøvet med en "fresh" installation af windows på et USB " Det må jo betyde, at han allerede har gjort det du foreslår?
Jeg forstår "fresh" som "Gem intet"
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. december 2019 - 08:01 #7
Når du Starter din PC: op Og du trykker ESC og kommer til startup kan du så se din HDD.? Og står den til 1'st Boot.?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 08:11 #8
Tillæg til #7
Har du flere diske end systemdisken, så kobler du den/disse fra også. Kan forstå du har fjernet alle eksterne enheder der ikke er nødvendige.
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. december 2019 - 08:28 #9
Nogenlunde sådan skal dit Boot up system se UD Bortset fra navne på dine drev!
https://ibb.co/C7gYTL8
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 09:05 #10
Du må lige oplyse hvilke diske du bruger? Er de både monteret på sata porte og M2 SSD. Læste for nogle dage siden på anden tråd om en der havde en M2 SSD der stoppede med at virke.
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. december 2019 - 09:08 #11
#10 Så vidt jeg ved er der ingen M2 slot på det bundkort.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 09:11 #12
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 09:15 #13
#11 Jo 2 x M.2 x4 PCIe Gen 4 & SATA mode skulle der være på bundkortet.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 09:26 #15
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. december 2019 - 09:33 #16
Forbigået mig Sorry
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 09:36 #17
#16 Ikke noget at undskylde :-)
Avatar billede Christian R. Novice
08. december 2019 - 12:10 #18
Jeg har kun en HD i mit system, det er en: NVMe, m.2. Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD.
Den sidder i det øverste slot, lige over PCIE- indgangen.
Jeg tror faktisk at det må være den som er problemet, siden jeg har prøvet at installere windows fra et USB stick, men der lukker den stadig ned inden at der kommer nogen installation op.

Inde i BIOS står kun den i Boot priority, Windows boot manager(samsung...)

Jeg har først mulighed for at teste videre i aften, findes der måske et program til at teste SSD ligesom med Memtest til RAM?..
Avatar billede Christian R. Novice
08. december 2019 - 12:11 #19
#15 SATAFIRM fremgår ikke i min BIOS
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 12:17 #20
Ok. Prøv at tage den fra og se om den forbliver i en boot skærm uden at lukke ned. Den burde så fortælle du skal montere en mulig boot disk.
Avatar billede Christian R. Novice
08. december 2019 - 22:05 #21
Kan ikke komme forbi min BIOS uden at have en bootdisk tilsluttet. Men jeg har til gengæld prøvet at se om jeg kunne få Ubuntu på, her gør den det dog stadig. Har prøvet både med og uden SSD'en, og stadig uden held, den fortsætter i bootloop.
10. december 2019 - 17:34 #22
Jeg havde samme problem med min computer, og dette blev løst ved, at vi åbnede for computeren, pillede begge RAM og harddisken ud og derefter satte dem på plads igen. Den har virket uden problemer siden, men jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige, om det virker for dig.