Avatar billede zuzs Juniormester
07. december 2019 - 16:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Formatering og udskiftning af grafikkort og ram

Hej

Jeg har fornylig købt nyt grafikkort og ram til min pc, og vil samtidig også formatere min computer. Jeg har et par spørgsmål angående dette.

Ville det være bedst at udskifte grafikkortet og ram inden at jeg formatere min pc?

I sammenhæng med at jeg formatere min pc, er der så noget jeg skal være opmærksom på? evt. downloade windows 10 på et USB eller andre programmer som skal gemmes inden jeg formatere? og vil mine spil's campaigne være tabt efter formatering?
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. december 2019 - 19:25 #1
Jeg kan ikke se det vil være en fordel at formatere pc´en. Når du fjerner det gamle grafikkort og sætte sætter et nyt i skulle maskinen meget gerne kunne starte op. Der er sandsynligvis en installations DVD med, men for at hente de nyeste drivere så gå ind på producentens hjemmeside og download disse drivere.
Hvad angår RAM skulle det bare køre, så hvis ellers maskinen kører som den skal, så skulle der ikke være grund til formatring. Det vil være noget anden hvis der var tale om bundkortet, der var blevet skiftet.
Jeg mener ikke man kan gemme installerede programmer på et andet medie inden formatering og efter denne gen-installere programmerne, bagefter fra dette medie. Man skal starte fra bunden af, dvs. installere alle ønskede programmer på ny.  Det kan godt være en temmelig stor proces.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2019 - 20:38 #2
Eneste måde man kan gemme et opsætning  er at lave et image man gemmer på anden destination. Men hvorfor formatere? Virker systemet ikke rigtigt da? Et skift af grafik  kort er ikke ensbetydende med formatering. Det er blot en driver der skal briges for at det kommer til at virke.
Avatar billede zuzs Juniormester
07. december 2019 - 21:44 #3
Grunden til at jeg vil formatere er ikke pga. nyt grafikkort og ram, men at min harddisk er næsten fyldt helt op med alt muligt fra tidligere spil, ekstra “pakker” og masser af andre ting med mærkelig navne jeg ikke aner hvad er. Jeg tænker ikke det er en god at begynde at slette alle tingene, da mange af dem vel er med til at holde computeren i gang. Jeg har ellers en forholdvis stor harddisk, men alligevel er der ikke plads til særlig meget mere. Jeg har prøvet de forskellige oprydningtekniker, men kan højst komme af med 10gb, og jeg føler ikke for at begynde at slette mange af de mapper for ved ikke om de er med til at “holde” computeren i gang.
Avatar billede zuzs Juniormester
07. december 2019 - 21:46 #4
Tænkte bare at hvis jeg formaterede min computer ville jeg slette alt det ubrugelige på min harddisk, og kunne få plads til meget mere nyt
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. december 2019 - 23:34 #5
Skel du ikke bruge det er det ok, men er det filer du ønske at bevare så tag en back-up, ellers er det væk.
Avatar billede zuzs Juniormester
08. december 2019 - 12:38 #6
Det er ikke filer som i billeder og videoer, men en masse mærkelige dokumenter og mapper som jeg ikke ved hvor de er kommet fra, og hvad de gør
Avatar billede zuzs Juniormester
09. december 2019 - 16:28 #7
Ville bare lige høre om der er nogen vigtige ting man skal lave backup på før man formatere. Her tænker jeg ikke på fotos og videoer, men nærmere programmer der får computeren til at køre?
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. december 2019 - 18:14 #8
Når selve Windows er installeret, så kører computeren.
På min hjemmebyggede pc, har jeg et lydkort, med en tilhørende installations DVD, der skal anvendes for at lydkortet virker. Der kan også være andre ting der skal installeres drivere til: LAN, bundkort, grafikkort.
Efter formatering skal alle ønskede programmer geninstalleres, og det kan godt tage noget tid.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. december 2019 - 18:24 #9
Windows 10 er så fuld med drivere at i de fleste tilfælde vil den køre uden problemer. Skulle du hente noget, så er det bundkort driverne.
Med navn og nr på dit bundkort kan du hente driverne på producentens hjemmeside. Så har du dem hvis de mangler en driver.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. december 2019 - 18:43 #10
#9
Det har du helt ret i. Da jeg omkring 1. oktober i år, gik fra Windows 7 til Windows 10, forløb installationen overraskende let :-)
Så det er i realiteten kun programmerne der skal installeres af brugeren.
Avatar billede zuzs Juniormester
10. december 2019 - 14:25 #11
Hvordan kan jeg så vide om jeg mangler nogle af de her drivere? Popper der en notifikation op med det?
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. december 2019 - 20:04 #12
Der vil i mange tilfælde poppe en besked op om at der er en ny opdatering tilgængelig.
Eller kan du søge på de respektive producenters hjemmesider.
Her tænker jeg på producenten/producenterne af bundkort, grafikkort, evt. lydkort, men som 220661 nævner i #9, så skulle dette ikke være nødvendigt da Windows 10 er fuld af disse.