Avatar billede SebastianT Praktikant
07. december 2019 - 00:05 Der er 20 kommentarer

BSOD når jeg spiller spil

Davs,

Jeg har desværre været så uheldig at løbe ind i et tragisk problem angående min PC. Efter jeg har udskiftet nye dele, har min computer det med at få BSOD når jeg spiller spil.

Jeg har følgende komponenter:
700W PSU
16 GB DDR4 RAM
Asrock x399 phantom gaming 6 bundkort
Asus Geforce RTX 2060Super Dual EVO 8gb GPU
Samt Windows 10 Home

Inden for den sidste måned opgraderede jeg RAM, bundkort og GPU. Problemet opstod for første gang, da jeg installerede mit grafikkort, idet jeg maksimal kunne spille i 20-30 minutter inden jeg fik BSOD.

De første par gange fik jeg stopkoder såsom:
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED (win32kfull.sys)

Og den sidste jeg fik var:
MEMORY_MANAGEMENT (fvevol.sys)

Da det for første gang skete med min nye GPU, prøvede jeg at sætte min gamle GPU i (GTX 970) - men her fik jeg den sidste af de ovenstående stopkoder. Efter dette prøvede jeg installere Windows 10 på en ny SSD. Det skal lige siges, at alle spil ligger på samme HDD.

Minidump filerne er vedlagt:

https://1drv.ms/u/s!AlMnZSLhUKTNjVgjCiA8NWqR6sL0?e=8TjTWg

Håber ihærdigt I kan hjælpe!
Avatar billede SebastianT Praktikant
07. december 2019 - 00:55 #1
Jeg kan se, jeg har udeladt CPU - jeg har en AMD Threadripper 1920x
Avatar billede hjolsen Ekspert
07. december 2019 - 07:26 #2
Hvis du har skiftet både CPU , bundkort , ram og grafikkort vil det normalt også kræve at du genindtallerer Windows, sjældent kan det gøres uden. Men som minimum skal der installeres nye drivere til chipset , har du gjort det ?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2019 - 09:06 #3
#2 Jeg læser ikke at CPU er skiftet. Jeg tænker derfor om det nye bundkorts bios kan håndtere den cpu med den bios version den har?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2019 - 09:07 #4
Og problemet er ikke at det kører varmt og derved fejler?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2019 - 12:19 #5
Dumpfilerne giver desværre ikke noget fingerpeg - de peger i hver sin retning.

Følgende processer har været årsag til BSOD:

ModernWarfare
MonsterHunterW
RuntimeBroker

Der er desværre ikke nævnt nogle specifikke driverfiler, som ellers plejer at været et fingerpeg. Der er nævnt lidt windows systemfiler, men baseret på erfaring, har disse sjældent noget med problemet at gøre.

Erfaringsmæssigt skal du derfor ikke kigge i retning af dårlige drivere, men snarere fejlende hardware. Du siger også du har haft reinstalleret Win10 - så bør det i hvert fald ikke være Windows system korruption (men kan selvfølgelig stadig være en dårlig driver, hvis du selv har installeret drivere til eks. grafikkortet).

Som 220661 er inde på, kan problemet sagtens skyldes dårlig luftgennemstrømning og/eller manglende køling i maskinen.

Men ellers kommer du nok til at gå den lange vej med at teste hver komponent af for sig - eller rettere modsat, ved at pille hardware ud og se om systemet bliver mere stabilt.
Avatar billede SebastianT Praktikant
07. december 2019 - 16:33 #6
Jeg har nok været lidt hurtig til at skrive opslaget i går. Jeg har selvfølgelig også udskiftet CPU'en til den jeg nævnte.

Jeg installerede X399 chipset driveren, men i dag, da jeg prøvede at spille CoD, fik jeg igen BSOD (KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE):
https://1drv.ms/u/s!AlMnZSLhUKTNjVkHLNecZmutfxhn?e=Ay7EBk

Jeg har ikke haft problemer med køling i min PC. Da jeg fik BSOD i dag, var min GPU på 60 grader samt var min CPU ca. 65 grader.

Kunne en BIOS opdatering løse problemet? Eller skal jeg til at tjekke for fejlende hardware?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2019 - 16:54 #7
Denne gang: PROCESS_NAME:  System

D.v.s. det er selve windows systemet, der fik en "Stack Overflow" og "Memory Corruption"... - eller i grove træk en "ukendt" fejl.

Det skader ikke at opdatere BIOS, men det lyder som om der er noget virkelig defekt hardware.

Har du 2x8GB RAM moduler? - prøv at fjerne dem en af gangen.
Avatar billede SebastianT Praktikant
07. december 2019 - 17:50 #8
Hej igen,

Jeg tror, jeg har fundet problemet. En af mine RAM moduler tydeligvis defekt. Jeg prøvede først at fjerne en af RAM moduler, og testede i Modern Warfare. Ikke engang 5 minutter inde i spillet, lukker spillet ned uden error code. Derfor prøvede jeg at starte spillet op igen, og se, hvad der eventuelt ville ske. Efter samme mængde tid får jeg BSOD, men ingen dumpfil.

Jeg udskiftede så RAM modulet med det andet, jeg havde, og jeg har indtil videre ikke fået BSOD eller anden form for error.

-

Vil det sige, jeg skal kontakte stedet, jeg købte RAM modulerne fra, eller skal jeg kontakte producenten?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2019 - 19:47 #9
Altid forretningen du har købt fra. De færreste producenter håndterer selv reklamationssager - det gør forretningen der sælger.
Avatar billede SebastianT Praktikant
07. december 2019 - 20:56 #10
Fint!
Nu får jeg dog en application error 0xc0000005, da jeg spillede Monster Hunter World. Jeg prøvede at clear registry filer med CCleaner, og efterfølgende kom application error 0xc0000409?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2019 - 21:48 #11
Reinstaller spillet - det kan godt have taget skade af BSOD.
Avatar billede SebastianT Praktikant
07. december 2019 - 22:58 #12
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2019 - 23:28 #13
Lidt mere interessant, men ikke noget der peger fingre...

PROCESS_NAME:  GameBarFT.exe

Fejlen til gengæld var "CODE_CORRUPTION", hvilket tyder på at der har været fejl, enten en programfejl eller igen fejl i hukommelses modulet (hvilket har resulteret i en programfejl).

Så igen ikke rigtig noget bevis på andet, end der er fejl i systemet.

Der findes et systemprogram, Verifier, der lægger ekstra tjek ind på drivere. Den er bare "farlig" at bruge, fordi det kan få PC´en til at gå i en uendelig BSOD loop.
Og da fejlene generelt peger i hver sin retning, er det min erfaring at det ikke er en driver der er problemet, men som sagt snarere noget hardware.
Teoretisk kunne det også godt være Windows selv, hvis det defekte ram-modul har siddet i under installationen. Teoretisk kunne systemfiler være blevet korrupte under installationen, men så mener jeg igen at det ville pege mod de samme systemkomponenter, og ikke mod noget nyt hver gang.

Jeg ville nok foreslå dig at finde 2 ny ram moduler af et helt andet fabrikat, og prøve med disse.
Avatar billede SebastianT Praktikant
08. december 2019 - 00:22 #14
Det spøjse er så bare, at jeg kun har det ene RAM modul installeret, som jeg fint kunne spille Modern Warfare med. Det lyder ærligt talt som om, de hardware komponenter, jeg har fået bestilt hjem, slet ikke arbejder optimalt med hinanden. Det var trods alt først, da jeg installerede mit grafikkort, at jeg begyndte at få errors og BSODs. Tre uger forinden installerede jeg både CPU, bundkort og RAM - det skal siges, at jeg havde noget bøvl med at få pc'en tændt, og først da jeg havde taget RAM modulerne ud og ind, begyndte de at lyse og pc'en bootede normalt.

Vil det så være optimalt at fresh install Windows efter jeg har fået nye RAM moduler hjem?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 07:43 #15
Hvor hurtige er dine ram?
Vil ikke anbefale at prøve ram der er hurtigere end 2400 mhz i følge siden her:
https://www.crucial.com/usa/en/compatible-upgrade-for/ASRock/x399-phantom-gaming-6
Og clock skal ligge omkring 16-17. ellers kan de udgøre et problem for bundkortet.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 07:47 #16
Det forstår jeg ikke lige. Den side jeg linkede til anbefaler 2400 mhz ram medens siden her går helt op til 3400 (OC) overclocket.
https://www.asrock.com/mb/AMD/X399%20Phantom%20Gaming%206/index.asp
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 07:55 #17
En anden viser dette:
Bus Clock     2400 MHz, 2133 MHz, 2667 MHz, 2933 MHz (O.C.), 3200 MHz (O.C.), 3600 MHz (O.C.)
Spiller ikke selv så interessen med hardware sammensætning er ikke lige det jeg dyrker. Ved dog fra andre tråde at kører men overclocket så er det i de fleste tilfælde den nyeste bios man skal have for at det virker. På nogle bundkort kan man ind justere i bios en ram hastighed så man kan teste dem ved forskellige hastigheder. Er dine indstillet til at køre en hastighed der ligger på grænsen af hvad ram og bundkort kan håndtere sammen vil der komme blue screens på apps der fejler.
Avatar billede SebastianT Praktikant
08. december 2019 - 16:16 #18
Vil det sige, jeg skal prøve at indsætte det "defekte" RAM modul igen og så bus clock dem til 2776 MHz, og se, om det gør en forskel?
Avatar billede SebastianT Praktikant
08. december 2019 - 16:18 #19
2667 MHz*
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 16:56 #20
Ja det ville være det jeg ville prøve.