Avatar billede zuzs Juniormester
06. december 2019 - 14:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Forskellen på grafikkort med evo og oc

Hej

Jeg ville lige høre hvad forskellen er på grafikkort, hvor der står evo og, kort hvor der står oc?
Avatar billede Slater Ekspert
06. december 2019 - 15:43 #1
OC betyder overclocked - altså at kortet kører hurtigere end det egentlig er lavet til fra chipproducentens side. Det afgiver mere varme, og derfor er der som regel større køling på, hvilket kan larme mere, men det er altså en smule hurtigere end de andre.

Det er dog ikke til at sige hvor meget. I nogle tilfælde har det været så lidt som 2-5% - altså stort set ligegyldigt. Så det er bare et marketingsudtryk.

EVO er et 100% marketingsudtryk som ASUS bruger. Der er ingen præcis definition på det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. december 2019 - 17:14 #2
Her er et rigt udvalg af anvendelsesområderne hvor EVO indgår:

https://en.wikipedia.org/wiki/Evo
Avatar billede zuzs Juniormester
07. december 2019 - 14:54 #3
Så OC er til at foretrække, hvis man har valget? Eller skal man gå efter Asus Evo?
Avatar billede Slater Ekspert
07. december 2019 - 17:06 #4
Det er ikke til at sige ud fra det. Ingen af ordene betyder nok i sig selv til at bedømme kortet i forhold til andre.

Det er som at spørge om Vtec eller Skyactiv er bedst i en bil. Det kan man ikke sige ud fra det alene, det er bare marketingsord. Der er andre ting man skal se på.